« مرد آخربین مبارک بنده‌ای است.چشم چرانی بیماری وعادت ناپسند اجتماعی »

تفاوت انسان‌های با خِرَد و بی‌خِرَد در مشکلات زندگی

نوشته شده توسطرحیمی 24ام مرداد, 1394

     بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته همواره راهگشای رهپویان حق و حقیقت بوده است .

     در این بخش برای دوستان فرمایشات معظم له را پیرامون برخورد انسانها با مشکلات بر اساس تدبیر و خرد یا بدون توجه به این موهبت الهی را آماده کردیم که با هم میخوانیم.

به پیش رفتن ملّت ایران، با اعتقاد به این‌ها

   ملّت ایران با اعتقاد به قرآن، با اعتقاد به پیام بعثت، با اتّحاد درونی در میان خود، با احساس دلیری در مقابل دشمن و نترسیدن از دشمن، با احساس امید به وعده‌ی الهی نصرت، که وعده‌ی صریح الهی است و فرمود:

« إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ينْصُرْكُمْ وَيثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»(محمد/7)

و با این ذخیره‌های ارزشمند، به پیش می‌رود…


تفاوت انسان‌های دارای خِرَد و تدبیر با انسان‌های بی‌خِرَد در مشکلات زندگی

چالش وجود دارد، مشکلات وجود دارد؛ برسر راه زندگی، این مشکلات هست. اگر زندگی بخواهد عزّتمندانه باشد، انسان‌های دارای خِرَد و تدبیر، مشکلات را به‌خاطر رسیدن به عزّت و شرف انسانی و کرامت انسانی و تقرّب الی‌الله تحمّل می‌کنند؛ انسان‌هایی که بی‌خِرَدند همین مشکلات در زندگی آن‌ها هست، آن‌ها را با ذلّت تحمّل می‌کنند، به جای این‌که ولایت الهی را قبول کنند، ولایت شیاطین را قبول می‌کنند:

وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيكُونُوا لَهُمْ عِزًّا * كَلَّا سَيكْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَيكُونُونَ عَلَيهِمْ ضِدًّا(مريم/82)

؛فرمولی که انسان‌های بی‌خِرَد، دستگاه‌های بی‌خِرَد، انسان‌های غافل در دنیا انتخاب می‌کنند و اتّخاذ می‌کنند، این‌جور در قرآن کریم رسوا شده است. به جای این‌که به خدا پناه ببرند، به جای این‌که ولایت الهی را قبول بکنند، به جای این‌که به هدایت الهی چنگ بزنند، به ولایت شیاطین، به ولایت دشمنان اسلام و دشمنان بشریّت متمسّک می‌شوند برای این‌که برای خودشان عزّت درست کنند، و این عزّت به دست آن‌ها نمی‌آید. آن عبادت شوندگان نابکار هم از آن‌ها سپاسگزاری نخواهند کرد: کَلّا سَیَکفُرونَ بِعِبادَتِهِم وَ یَکونونَ عَلَیهِم ضِدّا.

این بیان قرآن، بیان روشنی است؛ باید از این بیان درس گرفت، باید راه را درست شناخت، خطّ هدایت قرآنی، انسان‌ها را به سعادت می‌رساند، بایستی از خدای متعال کمک خواست.

اعتماد و حسن ظن به وعده‌ی الهی؛ عامل پیروزی ما

بحمدالله نظام جمهوری اسلامی از آغاز تا امروز در مواجهه‌ی با دشمنان به این وعده‌ی الهی مستظهر [پشت گرم و دلگرم] بوده است، اعتماد کرده است؛ به قول الهی و وعده‌ی الهی ما اعتماد کردیم، حسن ظن نشان دادیم؛ مثل بی‌ایمانان و کفّار، سوء ظن به وعده‌ی الهی نشان ندادیم؛ لذا پیروز شدیم. در انقلاب پیروز شدیم، در دفاع مقدّس پیروز شدیم، در مبارزات گوناگون اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و بین‌المللی بحمدالله تا امروز پیروز شدیم، بعد از این هم همین خواهد بود؛ این راه ملّت ایران است.

رحمت خدا بر امام بزرگوار که این راه را به روی ما گشود؛ رحمت خدا بر شهیدان بزرگوار که در این راه جان خودشان را فدا کردند؛ رحمت خدا بر ملّت ایران که در همه‌ی مراحل از خودشان آمادگی نشان دادند؛ و رحمت و تفضّل خدا بر مسئولان ما، دولتمردان ما که در این میدان آماده‌ی برای کار و تلاش و فداکاری‌اند.

دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) 1393/3/6


فرم در حال بارگذاری ...