« تفاوت انسان‌های با خِرَد و بی‌خِرَد در مشکلات زندگیوَرع عالم »

چشم چرانی بیماری وعادت ناپسند اجتماعی

نوشته شده توسطرحیمی 24ام مرداد, 1394

چشم چرانی یك بیماری وعادت ناپسند اجتماعی است كه بعضی از افراد بویژه بیشتر مردها به دلایل مختلف بدان مبتلا هستند. چشم چرانی به معنای نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم است كه با انگیزه لذت طلبی جنسی و تحریك شدن غریزه و میل جنسی انجام می‌شود. بهتر است نسبت به مفهوم آثار وعواقب و زمینه‌های بروز چشم چرانی، اطلاعات و آگاهی لازم را به دست آورد تا از این طریق به مبارزه وكنترل این عادت ناپسند پرداخت.

طبق بررسی‌های روانشناختی، هر وقت چشم چرانی به یك عادت تبدیل شود و حداقل به مدت شش ماه ادامه یابد، بایستی دیگر آن را یك بیماری روانی و جنسی دانست. چشم چرانی نقطه مقابل بیماری خودنمایی است. فرد خودنما از قرار گرفتن در معرض دید دیگران لذا می‌برد، اما چشم چران از تماشا و نگاه به دیگران لذت می‌برد. تحقیقات نشان داده است كه خودنمایی در زنها به نسبت بیشتری دیده می‌شود، این در حالی است كه بیماری چشم چرانی درمردها بیشتر شایع است و معمولا خود را مخفی نگه می‌دارند. چنین افرادی كشش تكرار شونده‌ای را برای مشاهده كردن دیگران از درون پنجره‌ها، پاركها و اماكن خاص دارند. حتما در اخبار و روزنامه‌ها با مطالبی در مورد نصب دوربین‌های مخفی در اتاق‌های پرو، سالن‌های آرایش زنانه، باشگاه‌های ورزشی و … مواجه شده‌اید. افرادی كه مرتكب این اعمال غیر اخلاقی می‌شوند عمدتا دچار این اختلال هستند.

>

از مهمترین عواملی كه باعث می‌شود فرد، چشم چران شود، می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

محرومیت جنسی: به اعتقاد ویلهم اشتگل محرومیت‌های جنسی باعث می‌شود انرژی جنسی(لیبیدو) در اعصاب چشم متمركز شود در نتیجه شخص از چشم چرانی لذت می‌برد و با دیدن اندام جنس مخالف تحریك می‌شود. البته نباید فراموش كرد كه بالا رفتن سن ازدواج كه محرومیت‌های جنسی را برای مردان رقم می‌زند می‌تواند یكی دیگر از علل ایجاد این اختلال در سطح جامعه باشد.

خودنمایی زنان: در اینكه احترام و شخصیت زن به‌عنوان گوهری گرانبها باید حفظ شود، جای شك وتردید نیست. حساسیت و ضربه‌پذیری زن، به لحاظ جاذبه‌هایی كه دارد، ایجاب می‌كند كه وی در حجابی قرار بگیرد كه مانع از طمع و آرزوهای پست دیگران باشد زیرا بیشترین عاملی كه باعث می‌شود فرد چشم چرانی كند خودنمایی زنان است.

مردان به‌طور طبیعی نسبت به زیبایی واندام جنس مخالف حساس‌اند و زنان بی‌حجاب و یا بد حجاب با خودنمایی درعرصه جامعه این گرایش مردان را تحریك می‌نمایند. در نتیجه مردها از خود بیخود شده و دنبال زنان و دختران نامحرم راه می‌افتند و امنیت و آرامش خود و دیگران را خدشه‌دار می‌سازند. اما باید دانست كه منظور از حجاب نه تنها پوشیدن لباس‌های مناسب است بلكه به معنی حجاب در نگاه، گفتار و رفتار نیز می‌باشد.

با چنین حجابی است كه زنان و دختران از آزار و طمع بدكاران و بدخواهان محفوظ خواهند ماند. حتی بدترین مردان نیز در برخورد با دختری متین و با حجاب، هرگز جرات تعرض به خود نمی‌دهند. اگر هوس چنین كاری كنند چیزی به دست نخواهند آورد.

جوانان و نوجوانانی كه در دوره كودكی شاهد رفتار زناشویی والدین خود بوده‌اند بسیار مستعد این اختلال هستند و یا پوشش نامناسب اعضای خانواده مانند خواهر ومادر و … در شدت یافتن این اختلال نقش بسزایی دارد.

فقدان اعتقادات مذهبی و معنوی درونی قوی و بی‌مبالاتی نسبت به ضوابط اخلاقی، دینی واجتماعی كه عمدتا والدین، مسئول رشد و پرورش آن در فرزندان هستند، یكی دیگر از علل مهم بروز این اختلال به شمار می‌رود.

چشم چرانی آسیب‌ها وعواقبی به دنبال دارد كه می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

عامل غفلت و فراموشی: چشم چرانی باعث بروز غفلت از خدا و خود می‌شود. غفلت مانع رسیدن به كمال و سعادت انسان می‌شود و بیداری اولین نیاز او برای حركت در این مسیر است.چشم چرانی باعث می‌شود كه انسان هرچه بیشتر به خواب رود واز بیداری و یاد خدا دور بماند. حضرت علی علیه السلام درباره مواظبت و حفاظت از چشم‌ها فرمود: لیس فی البدن شیء اقل شكرا من العین فلا تعطوها سولها فتشغلكم عن ذكرالله عزوجل . چیزی در بدن كم سپاستر از چشم نیست، به خواسته‌اش تن ندهید كه شما را از یاد خدا باز می‌دارد.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: چشم چرانی، تخم شهوت را در دل می‌كارد و چنین كاری برای نگاه كننده كافی است كه منشا فتنه گردد.

پیامبر خدا (ص) فرمود: انظرسهم مسموم من سهام ابلیس … نگاه به نامحرم تیر زهرآلودی از تیرهای شیطانی است. پس باید مراقب چشمان خویش باشیم تا شیطان از آن برای تخریب ایمان‌ ما و ناموس مردم استفاده نكند.

حسرت و اندوه طولانی: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: چه بسا نگاه‌هایی كه غصه‌های طولانی را در پی دارد. به این معنی كه چشم قوی‌ترین ابزار حسی است. یعنی میدان آستانه تحریك چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریكات حسی را دریافت می‌كند و این دل است كه بعد از نگاه به كار می‌افتد یعنی آنچه را دیده می‌بیند، دل طلب می‌كند و چون امكان رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی‌شود، افسردگی و رنجوری عاید انسان می‌شود. رسول خدا(ص) فرمود: كل عین باكیه یوم القیامه الا ثلاثه اعین : عین بكت من خشی الله و عین غضت عن محارم الله و عین باتت ساهره فی سبیل الله . همه چشم‌ها روز قیامت گریانند جز سه چشم: چشمی كه از ترس خدا بگرید، چشمی كه از نامحرم فرو نهاده شود و چشمی كه در راه خدا ( پاسداری از كیان اسلام) شب زنده دار باشد.

فهمیده می‌شود كه علاوه بر حسرت دنیوی، فرد چشم چران در آخرت از فرط حسرت و پشیمانی چشمانی گریان خواهد داشت.

به خطر افتادن امنیت و سلامت جامعه: در واقع چشم چرانی، دام شیطانی، بذر شهوت و رویشگاه فسق و فجور است كه دل را می‌لرزاند، آرامش و ثبات را سلب نموده و باعث هرج و مرج و فتنه و فساد در جامعه می‌شود. لذا چشم چرانی، این تیر مسموم و زهرآلود شیطانی اگر بدون قید و بند رها شود یقینا سلامت و امنیت طرفین را به خطر می‌اندازد. جوان و نوجوانی كه به كوچه و خیابان راه می‌افتد اگر دستور اسلام را رعایت نكرده و نگاهش را كوتاه نكند و از طرف دیگر، كسانی كه باید حجاب و پوشش اسلامی را رعایت كنند، رعایت نكنند، چشم جوان به صحنه‌های شهوت انگیز خواهد افتاد و نیروی قدرتمند شهوت به جوشش و غلیان آمده و تحریك خواهد شد. در چنین شرایط حساس و خطرناكی، این جوان یا باید به عیاشی، فساد و تجاوزگری روی آورد و به خواسته‌های قوه شهوانی جواب مثبت دهد و امنیت خود ودیگران را به خطر اندازد و یا با تخیل و تصور، با حالت افسرده و پریشان، زندگی بیمارگونه خود را ادامه داده، آسایش و آرامش خانواده را برهم زند.

ایجاد نگرانی و اضطراب: آنچه از مجموع آیات، روایات و تجربیات كارشناسان به دست می‌آید این است كه : چشم چرانی‌های هوس آلود، بدحجابی و بی‌حجابی زنان و دختران بی‌بند و بار از جمله عوامل موثر در ایجاد اضطراب و نگرانی افراد و خانواده‌ها و هرج ومرج و ناامنی در جامعه به حساب می‌آید. امام علی علیه السلام می‌فرماید:«كسی كه نگاهش را كاهش دهد، قلبش آرام می‌گیرد.» و نعمتی بالاتر از آرامش قلب، وجود ندارد. این موهبت بزرگ اگر در اعضا و افراد جامعه محقق شده وتجلی پیدا كند، جامعه نیز به تبع اعضا و افراد خود دارای امنیت و آرامش خواهد شد.

عذاب اخروی: علاوه بر ابتلا به عواقب دنیوی، « چشم ناپاك» از عذاب و شكنجه الهی نیز بی‌نصیب نمی‌ماند. رسول خدا- صلی الله علیه و آله- فرمود: «من ملا عینه من امراه حراما حشاهما الله عزوجل یوم القیامه بمسامیر من نار و حشاهما نارا حتی یقضی بین الناس ثم یومر به الی النار آن كه چشمانش را از نگاه به زن نامحرم پر كند، روزقیامت ، خداوند چشمانش را با میخ‌های آتشین و از آتش پر كند، تا وقتی كه به حساب مردم رسیدگی كند، سپس امر می‌شود كه او را به جهنم ببرند.

علاوه بر آنچه گفته شد موارد زیر جزء آسیب‌های چشم‌چرانی می‌باشد:

* چشم چرانی، سبب ضعف اعصاب و روان، بی خوابی، كم خوابی، بی اشتهایی، خیال‌پردازی واهی، تشویش ذهن و … می‌شود.

* چشم چرانی باعث خود ارضایی می‌شود: خود ارضایی یكی از گناهان كبیره است و بر اساس برخی تفاسیر قرآن كریم كسانی كه خود ارضایی می‌كنند به تجاوزكار معرفی كرده است:« فمن ابتغی وراء ذالك فاولئك هم العادون» و كسانی كه فراتر از این جویند، پس تنها آنان تجاوزگرند.

* ضررهای خود ارضایی عبارتنداز:

ضعف و تحلیل قوای جسمانی: خود ارضایی باعث كاهش انرژی بدن، خستگی و پیری زودرس می‌شود.

* ضعف بینایی: خود ارضایی به تدریخ در نور چشم و قدرت بینایی اثر می‌گذارد و آن را كاهش می‌دهد.

* چشم چرانی باعث آسیب رساندن به دستگاه تناسلی و ناتوانی جنسی می‌شود.

* چشم چرانی باعث به وجود آمدن ضعف در حافظه، حواس پرتی و ناتوانی در تمركز می‌شود.

* چشم چرانی باعث اضطراب و افسردگی می‌شود.

* فرد چشم چران پرخاشگر و بداخلاق است.

* چشم چران‌ها احساس گناه و عذاب وجدان دارند.

* آنها بی عاطفه هستند.

* و نهایتا افراد چشم چران به همسر خود بی‌میل شده و باعث ناسازگاری خانوادگی می‌شوند.

برخی از عواملی كه سبب دوری از چشم‌چرانی می‌شود به شرح زیر است:

* داشتن حیا: از حضرت علی علیه السلامحكایت شده: حیا سبب غفلت و عفت ثمره حیاست. شرم مانع كار زشت است.

* روزه : از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) حكایت شده كه فرمودند: جوان‌ها! ازدواج كنید، اگر نمی‌توانید حتما روزه بگیرید كه روزه غریزه جنسی را كنترل می‌كند و همچنین حكایت شده كه فرمودند:

روزه راه كنترل غریزه جنسی است.

* ازدواج: در اولین فرصت ازدواج كنید.

* تلاش برای تقویت اراده از گام‌های مهم در بهبود است، نگوییم اراده از ما سلب شده است، زیرا ممكن است اراده انسان ضعیف شود، ولی هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.

برای تقویت اراده راه‌های زیادی پیشنهاد شده است كه به برخی از آنها اشاره می‌كنیم:

الف. تلقین به خود: مرتب به خود بگوییم من می‌توانم این عمل را ترك كنم.

ب. به پایان رساندن كارهای نیمه تمام نیز در تقویت اراده موثر است.

ج. تلاش شود از كارهای متعدد و متنوع پرهیز شود، چون موجب پراكندگی و به هم ریختگی انسجام فكر می‌شوند.

د. نماز، سحر خیزی و دوری از گناه ، از عوامل مهم تقویت اراده هستند.

هـ. به بدی گناه و عواقب آن توجه كنیم.

در آخر نكته‌ای كه نباید فراموش كنیم مسئله ناموس است و روایات نیز آن را تایید كرده‌اند. اینكه با هر دستی بدهی با همان دست پس می‌گیری، چنان كه فرموده‌اند:

«آن طور كه جزا دهی جزا بینی».

هر كه باشد نظرش در پی ناموس كسان
پی ناموس وی افتد نظر بوالهوسان

سایت لبیک


فرم در حال بارگذاری ...