« روز نوشتن دعاي صباح +دانلود متن و صوتگاهی وقت ها باید دردت بیاید تا بفهمی درد... »

جاری عرفه

نوشته شده توسطرحیمی 23ام مهر, 1392

ای حسین!

تو در این دشت، چه خواندی که هنوز

سنگ های «جبل الرّحمه» از گریه تو نالانند؟

در دعای عرفه،

تو چه گفتی، تو چه خواندی که هنوز

تب عرفان تو در پهنه این دشت به جاست؟

* * *

ما نه تنها در مکتب حماسه و شهادت طلبی و جهاد، شاگرد عاشورا و درس آموز حسین بن علی(ع) هستیم، در نیایش و عرفان و معنویت و انس با خدا هم،از روح عرفانی اباعبداللّه (ع) بهره می بریم و سایه معنوی او بر سراسر کشورمان و امت اسلامی افکنده است.

دعای عرفه امام حسین(ع)، یکی از میراث های علمی و معنوی آن حضرت است.

گرایش به معنویات در جامعه ما نیز، از جمله در «روز عرفه» به اوج می رسد و دلدادگی و شوق مردم را نسبت به دعا و نیایش نشان می دهد.

در این نوشته، می کوشیم نگاهی هر چند گذرا، به مضامین بلند این نیایش حسینی داشته باشیم.

گرچه دریا را نمی توان در انگشتانه گنجاند و مضامین بلند و عمیق دعای آن حضرت در روز عرفه را نمی توان در چند سطر تبیین کرد، لیکن آشنایی اجمالی با آن مفاهیم ژرف و عاشقانه و عرفانی که از زبان سرور عارفان شهید، در سرزمین عرفات جاری شده و به یادگار مانده است، برای دعاکننده و زمزمه گر این نیایش مفید است.

* * *

روز عرفه، روز رحمت عام الهی است،دعای در این روز نیز، زمینه ساز تجلّی مغفرت و آمرزش خدا نسبت به بندگان است.

در این روز معنوی و مقدس، دل هایی که از شوق و خشیت می لرزد و چشم هایی که از باران اشک خیس می شود و بغض هایی که در گلو می ترکد و شانه هایی که در اثر هق هق گریه لرزان می شود، همه دوست داشتنی است.

دست هایی که به نشانه حاجت و نیاز به آستان الهی گشوده می شود، نازل کننده رحمت واسعه خداست.

در دعای عرفه، ابتدا اوصاف پروردگار مطرح می شود و نعمت های گوناگون و فراوان الهی در خلقت و رشد و حیات انسان یاد می شود که همه زندگی او را در همه ابعاد در بر گرفته و موهبت هایی که از سوی خداوند عطا شده و در جسم و جان او متجلی است.

از آنجا که توجه به نعمت ها، زمینه ساز شکر و سپاس است و غفلت از الطاف الهی موجب ناسپاسی و عصیان است، یادآوری نعمت های بی شمار در بخش عمده ي آغاز این دعا صورت می گیرد، تا عجز انسان از سپاس نعمت ها، زمینه خضوع و خشوع او را به پیشگاه پروردگار فراهم آورد.

در فراز دیگری از دعا،مسئله «ذکر»، «خشیت»، «تسلیم»، «رضا» و «حمد» یاد می شود که همه از ویژگی های بندگان خوب خداست. باز هم یاد نعمت های پیدا و پنهان پروردگار، و باز هم درخواست عافیت، توفیق، ایمنی، عظمت، آبرومندی، وسعت رزق، توکل و تسلیم، دینداری و رضامندی، آمرزش، برخورداری از رحمت الهی، رفع اندوه و گرفتاری.

در این دعا، نیایشگر عارف با خدای خود عاشقانه حرف می زند، خاشعانه صدایش می کند، کوتاهی ها و غفلت های خود را به یاد می آورد، ملتمسانه خود را در دامن رحمت الهی می افکند و به وسیله «توبه» به سایه غفران خدا پناه می برد، تنها و تنها از خدا نصرت و کفایت و حاجت و آمرزش می طلبد و تنها درِ خانه خدا را به رویش باز می بیند، خدایی که دانا، مهربان، رازق و بنده نواز است.
در بخشی دیگر از دعای عرفه، یادی از کرامت ها و الطاف خداوند نسبت به اولیا و پیامبران است که بندگان خالص و برگزیده اویند. آنچه در باره یوسف، یعقوب، ابراهیم، اسماعیل و یونس انجام داد، همه گواه لطف او به بندگان خویش است.

ترجیع بند دعای عرفه و مضمون مکرّر این نیایش عرفانی، یاد مرحمت های الهی است. یادآوری این نکته است که: او درماندگان را پناه است و گرسنگان، تشنگان و برهنگان را کفایت می کند. مونس تنهایی ها و یاور مظلومان است.

باز هم یاد کردن از موهبت ها و نعمت های خدا با مخلوقاتش و … باز هم قصور و تقصیرهای بنده در آستان مولا و شکستن پیمان بندگی با خدا و ارتکاب حرام ها و رفتن به سراغ هوس ها و مخالفت ها.

دعای عرفه به ما می آموزد که خدا چقدر خوب و مهربان و اهل احسان و نیکی و رأفت و بنده نوازی است و به یادمان می آورد که ما چقدر اهل جفا و بی مهری و بی اعتنایی و گریز از خدا و غفلت از مولا و مرتکب معصیت هاییم.

از او وفا و احسان است و از ما جفا و خطا.

از او پرده پوشی و ستّاریت، از ما گناه و پرده دری و گستاخی.

از او استمرار نعمت، از ما ناسپاسی و غفلت.

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...