« اگر به وظیفۀ آخرالزمانی خود یعنی روشنگری عمل نکنیم...+ صوت | منظور از صراط مستقیم کیست؟ » |
حرام خواری ریشه همه گناهان است
نوشته شده توسطرحیمی 27ام فروردین, 1396استاد انصاریان در سخنرانی خود در حرم حضرت معصومه(سلام اله علیها) قم با بیان اینکه کسی به اندازه وجود مبارک پروردگار به انسان محبت ندارد، اظهار کرد:
براساس این محبت، خداوند برای انسان، دو نوع رزق قرار داده است که به این دو نوع رزق هم در قرآن مجید، هم در روایات و هم در دعاها اشاره شده است.
وی ادامه داد: یک رزق پروردگار مهربان، رزق مادّی و رزق ظاهری و آشکار است، و یک رزق پروردگار، رزق معنوی است. انسان با نشستن سر سفره این دو رزق و با راهنماییهایی که پروردگار عالَم و اهل بیت علیه السلام کردند، بدون شک به سعادت دنیا و آخرت میرسد و خیر دنیا و آخرت را میچشد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: از کتاب شریف «کافی» جلد دوم، روایت بسیار مهم و قابل توجهی را درباره رزق مادی برایتان قرائت میکنم که ای کاش تمام مردم از این روایت ناب و کم نظیر که از وجود مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است آگاهی داشتند. در ابتدای این روایت، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمایند:
ألا یعنی هشدار میدهم شما را به این موضوع بسیار مهمی که میخواهم برایتان بگویم. «ان الروح الامین نفث فی روعی انه لن تموت نفس حتی تستکمل رزقها»، امین وحی جبرئیل در باطن من دمید و در باطن من خطور داد که ای حبیب خدا، یک نفر در کام مرگ نخواهد افتاد و ملک الموت سراغش نخواهد آمد تا رزقی که خدا برایش مقرر کرده است به طور کامل به او برسد.
این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر یک لقمه از رزق مقرر شده مانده باشد که نخورده باشد، ابداً ملک الموت و مرگ سراغش نمیآید و به عالم آخرت منتقل نمیشود. این اصل مطلب که خداوند متعال ضامن رزق و مقرر کننده رزق است و قرار پروردگار هم بر این است تا رزق معین شده به طور کامل نصیب انسان نشود، انسان نمیمیرد.
استاد انصاریان با اشاره به نصیحت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به امت مسلمان اظهار کرد: بعد از این جمله، یک نصیحت خیلی مهمی پیغمبر صلی الله علیه و آله به امت دارند و میفرمایند «فاتقوا الله» یعنی از پروردگار عالم پروا داشته باشید و در کنار خدا، تقوا را مراعات کنید، در کنار خدا به حلال و حرام الهی توجه داشته باشید، در کنار خدا از طاعت پروردگار غفلت نکنید و آلوده به حرامها نشوید. این معنی تقواست. همچنین پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله میفرمایند: در به دست آوردن رزقی که خدا برایتان مقرر کرده است، آدم افراطی نشوید که خط نورانی قناعت را بشکنید و از رزق مقرر شده رد شده و وارد لقمه حرام شوید.
این مفسر قرآن کریم تأکید کرد: این نصیحت، یکی از بالاترین نصیحتهای پیغمبر صلی الله علیه و آله است چون حرامخواری، انسان را هم نسبت به عبادت پروردگار و خدمت به مردم زمینگیر میکند و هم مادر همه گناهان است، انسان وقتی حرام بخورد، حرام، آدمی را از پروردگار قیچی میکند، انسان وقتی از پروردگار قیچی شد، به دست شیطان میافتد و شیطان او را مهار میکند و به هر جا که دلش بخواهد او را میدواند.
استاد انصاریان ادامه داد: در چنین شرایطی، شیطان به هر میدانی که دلش بخواهد او را میبرد و به هر گناهی که دلش بخواهد او را سوق میدهد؛ لذا پیغمبر صلی الله علیه و آله میفرماید: در مسئله رزق، تقوای الهی را مراعات بکنید و وارد افراط در به دست آوردن مادیات دنیا نشوید، چون اگر بخواهید وارد افراط شوید، خیلی از قوانین خدا را باید پشت سر بیندازید، باید به حرف خدا گوش ندهید و باید دعوت پروردگار را رد کنید.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله عنوان کرد: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میفرمایند: «و لا یحمل احدکم استبطاء شیء من الرزق ان یطلبه بغیر حله»، یعنی مواظب باشید اگر تحریمی و اگر رکودی پیش آمد، اگر در آمدن رزق به سوی شما، کُندی پیش آمد، خودتان را نگه دارید و به خاطر اینکه دیر بهتان میرسد و به خاطر اینکه کُند به شما میرسد، به خاطر اینکه دشمن، رکود و تحریم را به شما تحمیل میکند، این حوادث وادارتان نکند که شما برای شکمتان و برای بدنتان از مرز حلال خدا بگذرید و وارد حرام شوید، چون حرام آسانتر به دست میآید.
وی ادامه داد: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میفرمایند: شما اگر روزی حلال میخواهید، شما اگر واقعاً سفره آماده کرده خود خدا را میخواهید، شما اگر آرامش در دنیا را میخواهید، شما اگر یک مرگ خوبی میخواهید، شما اگر برزخ آبادی میخواهید، شما اگر قیامت خوبی را میخواهید اینها جز با طاعت پروردگار به دست نمیآید و آدمی که دنبال حرام میرود، عاصی بر پروردگار است. واقعاً اگر شما امت من، علاقمند به لقمه حلال هستید علاقمند به آبرو، علاقمند به مرگ با سعادت، علاقمند به برزخ روشن و نورانی و علاقمند به نجات در قیامت هستید، منبع همه اینها طاعت الله است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به بیان اهمیت روزی معنوی پرداخت و گفت: این روزی معنوی با کلمه رزق بیان شده است، مرحوم مجلسی(ره) در کتاب شریف «بحار» روایتی را از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل میکند که این روایت، بیست مطلب دنیایی و آخرتی در آن بیان شده است، ده مطلب دنیایی که ظهورش برای این رزق معنوی است، و ده برنامه آخرتی که ظهورش برای این رزق معنوی است.
این مفسر قرآن کریم تأکید کرد: رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید: این رزق معنوی، محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام من است و در رأس این محبت و ولایت در روایات دیگر، قبول ولایت امیرالمؤمنین است. ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام لازمهاش این است که ما در حدّی، امیرالمؤمنین علیه السلام را بشناسیم، امامشناسی در فرهنگ شیعه واجب است، چون دزد در راه انسانیت زیاد است.
استاد انصاریان تأکید کرد: امام تعیین شده پروردگار را اگر ما نشناسیم، خیلی زود خودش را به جای امام برای ما جا میاندازد چنانکه در این چهارده قرن، یک مشت کافر، فاسق، بیدین، منافق، خود را به عنوان امام معرفی کردند و وقتی دیدند که مردم خلأ معرفتی دارند خودشان را جا انداختند. اما آن کس که امیرالمؤمنین علیه السلام را میشناسد و مطیع و پیرو اوست و اقتدای به او دارد، محال است امیرالمؤمنین علیه السلام را با کسی دیگر عوض کند.
وی با اشاره به اهمیت شناخت در زندگی انسان اظهار کرد: شناخت، انسان را در ولایت ثابت قدم میدارد، آنکس که امام را شناخته بود، وقتی که خبر به او دادند که الآن میبریم دارت میزنیم و دو تا دستت و دو تا پایت را قطع میکنیم، میگوید این برای من چیزی نیست بلکه من جانم را میدهم اما کسی را با امیرالمؤمنین علیه السلام در قلبم عوض نمیکنم.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر انسان برای شناخت ولایت اهل بیت علیهم السلام و ولایت امیرالمومنین علیه السلام این زیارت را بفهمد، در مقابل تمام خطرات ضد ضربه خواهد شد. قرآن سه مسئله بسیار مهم مطرح کرده است که شامل ایمان، هجرت، جهاد، است. آیات متعددی درباره ایمان و هجرت و جهاد در قرآن است، بنابراین در مسئله ایمان و هجرت و جهاد، کاملتر از وجود مبارک امیرالمؤمنین در این امت یافت نمیشود.
استاد انصاریان در پایان گفت: واجب است آدم این فرد را دوست داشته باشد و مطیعش باشد. واجب است آدم عاشق او باشد و ولایت او را بپذیرد. اگر کسی امیرالمؤمنین علیه السلام را نخواهد، خدا، انبیاء، پیغمبر و قرآن را نخواسته چون کل ایمان است، وقتی من کل ایمان، را نخواهم یعنی من خدا را نمیخواهم و آنان را نمیپذیرم.
عرفان
بسيار لذت بخش بود
1396/01/27 @ 21:29
فرم در حال بارگذاری ...