« وداع حضرت زینب + دانلود روضهآیین چهل منبربروجرد »

"حسین یکه و تنهاست"

نوشته شده توسطرحیمی 13ام آبان, 1393

هر كسي كه كمي مهر علي و اولادش را در دل داشته باشد ،شب و روز تاسوعا و عاشورا هر كجاي اين عالم كه باشد ، براي خودش زمزمه هايي دارد.

زمزمه هايي كه از نسلي به نسل ديگر وسينه به سينه از پدران و مادران به فرزندانشان منتقل مي شود و تا ابد ماندگار خواهد ماند.

مردم شهر من هم در اين روزها و شبها براي خودشان زمزمه هايي دارند.

هفتاد ودوتن غرقه به خون گشته به صحرا

حسين يكه و تنها ست!حسين يكه و تنهاست!

یا فاطمه در کرببلا شیون و غوغاست

حسین یک و تنهاست!حسین یکه و تنهاست!(پروانه)

سینه زنی در بروجرد در قالب دسته های کوچک انجام می گیرد. به این ترتیب که بنابر بزرگی هیات، اعضا به سه، چهار، پنج … دسته تقسیم می شوند و هر دسته دارای یک رهبر یا سردسته می شود. سردسته مسئول نگه داری گروه و جلوگیری از تفرق آنان است و شعار یا دم گروه به وی محول می شود. برای سهولت یادآوری دم، معمولا از قطعات شعری کوتاه استفاده می شود. کلیه دسته ها در انتهای دم خود، یک بخش مشترک با گروه دیگر دارند مثل “حسین یکه و تنهاست” که با رسیدن به آن دسته بعدی شروع به سینه زنی و خواندن دم خود می کند. معمولا دسته های نخست مربوط به افراد مسن و پیشکسوت است. دسته های میانی را جوانان تشکیل می دهند و آخرین دسته ها نیز نوجوانان هستند. لباس سینه زنهای بروجرد عمدتاً یک پیراهن مشکی است جلوی آن مانند دریچه ای است که با دکمه باز و بسته می شود. در مجالس مردانه، دکمه های جلویی را باز می کنند و سینه می زنند. همچنین برخی جوانترها در اوج سینه زنی پیراهن خود را بطور کامل از تن بیرون می آورند.


فرم در حال بارگذاری ...