« زمینه‌سازان پروازجاهلیت مدرن نتوانست بر جمهوری اسلامی غلبه کند »

دوستی‌های حلال و حرام

نوشته شده توسطرحیمی 15ام اسفند, 1396

 

«دوستی‌های حلال و حرام»

بخش های مهمی از سوال های کاربران ، با کارشناسان دینی و مذهبی مطرح شده

اما پاسخ سوال های شرعی برخی از کاربران در خصوص «دوستی‌های حلال و حرام» كه توسط حجت الاسلام عبدالعلی گواهی سخنران و کارشناس امور دینی و مذهبی، داده شده، به شرح زیر است:

*صحبت کردن در فضای مجازی با نامحرم حرام است؟ حکم آن چیست؟
 
اگر نیت سوء استفاده داشته باشند حرام است. حتی اگر روابط عاطفی هم به وجود بیاید کاملا غیر مشروع است.

*حد و مرز محرمیت در رابطه‌ها به چه میزان است؟
 
انسان با محارم خودش یک حد و مرزی دارد، با اینکه به هم محرم هستند، اما پسری که به بلوغ رسیده نمی‌تواند با لباس راحت در خانه پیش روی مادر، پدر و یا خواهر خود باشد، به همین جهت هم مادر و یا دختر خانه باید این مسئله را رعایت کند. اما بعضی‌ها ازطریق ازدواج به یکدیگر محرم می‌شوند که اینجا همه روابط حلال است و زن و شوهر هستند. ولی اگر دختری پسری، دو تا همکلاسی و یا همکار کاملا نامحرم هستند و هر دوستی بین آن‌ها حرام است و باید توجه داشته باشند، رفتاری که با محارم خود مانند شوخی ها، خنده‌ها و .. دارند؛ در مقابل نامحرمان رعایت کنند.

*دوستی در دانشگاه و یا محل کار، حلال است؟
 
این دوستی‌ها تفاوتی با دوستی دو همکار و یا بیگانه ندارد. نمی‌شود بیان کرد که چون همکار هستند رابطه آزادانه هم می‌توانند داشته باشند.

*نگاه قرآن و کتب دینی بر محرمیت و حد رابطه‌های دوستی چیست؟
 
اگر اسلام رفتاری را حرام کرده باشد. حرام موکد است و اگر حلال باشد، تماما حلال است. همانگونه زن و یا مرد خود را برای همسرش آرایش کند حلال است و ثواب برای او نوشته می‌شود در مقابلش اگر زن و یا مردی خود را برای نامحرم آراسته کند، قرآن می‌فرماید از زمانی که از درب خانه بیرون می شود تا هنگامی که بازگردد مورد لعن و نفرین فرشتگان قرار می‌گیرد.

*حکم دوستی با اهل سنت و یا با دیگر ادیان چیست؟
 
در دوستی‌ها، فرقی بین شیعه و سنی و دیگر ادیان الهی وجود ندارد.

*منظور از دوستی‌های حلال چیست؟
 
ما بین دو فرد نامحرم دوستی حلال نداریم.

*برای کسانی که شرایط ازدواج فراهم نیست، چه کاری را باید انجام بدهد؟
 
اگر می‌توانند ازدواج کنند و به تعویق نیاندازد، اما اگر هیچ گونه شرایط را نداشته باشند می‌توانند ازدواج موقت داشته باشند. البته بهترین راه و آن چیزی که در اسلام سفارش شده خویشتنداری و روزه داری و غلبه بر غریزه جنسی است.

*دوستی قبل از ازدواج و قبل از خواستگاری حکمش چیست؟
 
قبل از ازدواج در حد آشنایی و اگر تصمیم قطعی برای ازدواج وجود دارد با شرایط خاص می‌توانند همدیگر را ببینند. اما اگر قصد ازدواج ندارند و نیت سوء درمیان است، این رابطه جایز نیست.
 
باشگاه خبرنگاران


فرم در حال بارگذاری ...