« تمام شییان به منزله اولاد فاطمه سلام الله علیها هستند. | مداحی شب چهارم فاطمیه 94 با نوای حاج محمدرضا طاهری + دانلود » |
راههای شناخت خداوند در سخنان حضرت فاطمه سلام الله علیها
نوشته شده توسطرحیمی 4ام اسفند, 1394
راههای شناخت خداوند در سخنان حضرت فاطمه سلام الله علیها ، توحید، اسماء و صفات الهی است، به گفته برخی اندیشمندان این مباحث همسنگ سخنان امیرالمومنین علیه السلام در نهجالبلاغه است.
پس از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نخستین مباحث معرفتی که از اهل بیت علیه السلام در تاریخ گزارش شده، به حضرت فاطمه سلام الله علیها به ویژه سخنان ایشان در خطبه فدکیه مربوط است که به گفته برخی اندیشمندان، همسنگ سخنان امیرمؤمنان علی علیه السلام در نهجالبلاغه است.
آن حضرت سلام الله علیها در سخنان خود به شناخت خدا و برخی از راهها و براهین مربوط به آن و نیز مطالبی درباره توحید، اسماء صفات و افعال الهی اشاره دارد، در همین پیوند، دیدگاههای آن حضرت در سه بخش مورد بررسی قرار میگیرد:
1-شناخت خدا و راههای آن
2-توحید و ابعاد آن با تقریرهای کلامی، فلسفی و عرفانی
3-وجودشناسی و معناشناسی اسماء و صفات خداوند.
*شناخت خدا
با بررسی دقیق سخنان و دعاهای حضرت زهرا سلام الله علیها میتوان به مجموعهای از این برهانها و راههای شناخت عقلی و درونی دست یافت. آن حضرت در آغاز خطبه فدکیه به هر دو گونه آن یعنی پیوند درونی انسان با موضوع توحید و شناخت عقلانی از آن اشاره میکند؛ هر چند فراهم آوردن چنین شناختی را کار خداوند میداند.
روش دوم شناخت که حضرت زهرا سلام الله علیها پس از شناخت فطری به آن اشاره میکند، روش عقلانی است که به باور آن حضرت خداوند زمینه آن را فراهم کرده و اندیشه انسان را با این جنبه عقلانی از توحید روشن کرده است.
نکته بعدی این است که حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه و دعاهای خود به طور مستقیم نه د صدد اثبات خداوند که در مقام تسبیح و نیایش بوده است، از این رو تنها با مقایسه سخنان ایشان با نتایج یا مقدمات برهانهای فلسفی میتوان پارهای از براهین فلسفی و راههای شناخت عقلانی را از کلام ایشان به دست آورد.
حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه ضمن انکار احاطه معرفتی بر خداوند، به کمک ابزارهای حسی و غیر حسی، قلوب آدمیان را در پیوند با معرفت توحیدی میداند
*توحید
نگاهی کلی از توحید آن گونه که حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه ارائه میدهد، اعتقاد به توحید، پیوند تنگاتنگی با اخلاص همه جانبه در اندیشه، اعتقاد و عمل دارد: «اشهد ان لاالهالاالله وحده لا شریک له، کلمة جعل الاخلاص تاویلها» چنان که تطهیر از شرک هم نیازمند ایمانی عمیق است: «فجعل الله الایمان تطهیرا لکم من الشرک» و چنین توحید ایمانی در گستره عمل به اطاعت از اوامر و نواهی الهی میانجامد.
در آن مواردی که حضرت زهرا سلام الله علیها در دعاها و نیز خطبه فدکیه به وحدانیت خداوند و نفی شریک برای او شهادت میدهند، میتوان به آموزههای توحید ذاتی دست یافت. اهل بیت علیه السلام از جمله حضرت فاطمه سلام الله علیها به رغم انکار امکان توصیف خداوند، اوصاف فراونی را برای پروردگار برشمردهاند و این توحید صفاتی است.
همچنین در سخنان ایشان به ویژه در تعقیب نماز عشا به این نکته اشاره شده است که همه مخلوقات به طور تکوینی در مقابل خداوند خاضع و خاشعاند و مهر ذلت و بندگی را بر پیشانی دارند، همچنان که سخنان و نیایشهای آن حضرت در موارد فراوان به توحید عبادی اختیاری اختصاص یافتهاند.
با توجه به برخی از روایات باید گفت که از نگاه حضرت زهرا سلام الله علیها به رغم آنکه توصیفهای به کار رفته از سوی انسانهای عادی ـ که مبتی بر محدودیت، تشبیه و انسانانگاری در صفات است ـ شایسته خداوند نیست، خداوند با وجود وحدت ذاتی و توحید صفاتی، دارای حیثیات و جهات متعددی است که اسماء و صفات بیانگر آنها هستند و او به واسطه آنها فیض خود را جاری میکند.
در نهایت حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه ضمن انکار احاطه معرفتی بر خداوند، به کمک ابزارهای حسی و غیر حسی، قلوب آدمیان را در پیوند با معرفت توحیدی میداند. از سخنان آن حضرت میتوان دریافت که از نگاه حضرت زهرا سلام الله علیها آنچه در پرده بوده و دسترسی به آن و توصیفش ناممکن است، اموری مربوط به مقام ذات است که قابل توصیف و حتی اشاره نیست و مقام احدیت نیز این گونه است و اسماء و صفات در آن هیچ تفصیلی ندارند.
منبع: دانشنامه فاطمی
فرم در حال بارگذاری ...