سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام بهعنوان روز ازدواج نامگذاری شده است و روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی دادهاند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند.
نخستین روز از آخرین ماه قمری، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام بهعنوان روز ازدواج نامگذاری شده است و روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی دادهاند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند. ازدواج حضرت علی با حضرت فاطمه به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم صلی الله علیه السلام بر آن مباهات میکردند. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند. فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر پیغمبر اکرم صلی الله علیه السلام و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیلترین و شریفترین خانوادههای قریش بودند. از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث میبرد و به عالیترین کمالات انسانی آراسته بود. *** درسهایی از ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها
تمام دوران زندگی و ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها الگویی است برای کسانیکه میخواهند در دنیا و آخرت سعادتمند شوند، ما در اینجا تنها به گوشهای از این الگوهای اخلاقی و تربیتی اشاره میکنیم:
1. الگوی عفاف و پاکدامنی
حضرت زهرا سلام الله علیها الگویی است به تمام معنی برای عفاف و حجاب و پاکدامنی، چراکه در هر حالتی پایبند به عفت و حجاب خویش بود، که نمونههای آن بسیار است.
2. کفو و همتا بودن
یکی از اصول اساسی و رازهای موفقیت ازدواج، کفو و همتا بودن دختر و پسر با هم است، زیرا تنها در صورت همتا و همشأن بودن دو زوج است که درک متقابل آنان از یکدیگر امکانپذیر است.
برخی تصور میکنند کفویت تنها به شرائط ظاهری از قبیل مسائل نژادی و یا وضعیت مادی و رفاهی بستگی دارد در صورتیکه چنین نیست، بلکه همتایی و همسوئی آرمانها، خواستها و تمایلات روحی و روانی افراد، میزان آگاهیهای علمی و دینی و میزان تعهد عملی به مکتب و مذهب و ارزش نهادن به ویژگیهای اخلاقی و فرهنگی است.
3. تقسیم کار
یکی از مسائل مهم در هر خانوادهای، چگونگی تقسیم کار بین زن و شوهر و تعیین محدوده وظیفه و مسؤولیت هر کدام از آنها است. این مسأله آنقدر با اهمیت است که حتی علی علیه السلام و زهرا(سلاماللهعلیها) نیز نزد رسول خدا صلی الله علیه السلام آمدند و از ایشان خواستند تا کارها را میان آنها تقسیم کند و حدود مسؤولیت هر یک را معین سازد. پیامبر صلی الله علیه السلام با درایت ویژه خود و بر اساس آموزههای الهی در تقسیمبندی بسیار زیبایی، کارهای درون خانه را به حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) و کارهای بیرون خانه را به داماد شایسته خویش سپرد.
4. همسرداری
رفتار زوجین نسبت به یکدیگر به ظرفیت وجودی و شخصیت آن دو بستگی دارد. هر قدر شأن و شخصیت زوجین بیشتر باشد و از جایگاه بالاتری برخوردار باشند، بر مسؤولیتپذیری همسران نسبت به یکدیگر افزوده میشود.
5. پرورش فرزندان
زهرا(علیهاسلام) و علی علیه السلام ، این دو همسر مهربان که خود تجسم عینی پرورش اسلامی به دست آموزگار بزرگ تعلیم و تزکیه؛ پیامبر اسلام صلی الله علیه السلام بودند، فرزندان خویش را بهگونهای پرورش میدادند که بنابر شرایط و اوضاع زمانه، بتوانند رهبری امت را در دست بگیرند. حسن و حسین، زینب، امکلثوم(علیهمالسلام)، گلهای وجود زندگی علی و زهرا(علیهماالسلام) بودند که آنان چنان پرورش یافتند که هر کدام، آموزگار جاودان انسانها شدند و این ممکن نبود مگر با همکاری، همیاری و همفکری این دو همسر گران قدر.
6. سبک بودن مهریه
بهترین مرد و بهترین زن جهان با هم پیوند زناشویی بستند، در حالیکه بیشترین بهایی که برای مهریه زهرا گفته شده، 500 درهم است. آری، اسلام محمدی صلی الله علیه السلام نه تنها مهر فراوان را نشانه ارزش و بزرگی زن نمیداند، بلکه برعکس، فراوانی مهر را نشانه شومی یک زن میشمارد. چنانکه امام صادق علیه السلام میفرماید: شومی زن به فراوانی مهر و عقیم بودن اوست. این نکته نیز نشان میدهد که اسلام، بر حداقل مادیات تأکید دارد، نه حداکثر. در دیدگاه اسلامی، کمتوقعی باید سرلوحه زندگی خانوادهها، قرار گیرد.
7. جهیزیه به اندازهی نیاز
یکی از مشکلات خانوادههای امروزی برای ازدواج دخترانشان، فراهم آوردن جهیزیه است. این پدیده که جنبه مدگرایی و چشم و همچشمی نیز به خود گرفته است، گاهی به درگیری، اختلاف و کشمکشهای اقتصادی میان خانوادهها میانجامد. چنین وضعیتی را با جهیزیه فاطمه(سلاماللهعلیها) و علی علیه السلام مقایسه کنید. پیامبر اکرم صلی الله علیه السلام برای عروسی دخترش که عصمت کبرای الهی و سرور زنان دو جهان است، از محل فروش یکسوم بهای زره علی علیه السلام جهیزیهای بسیار ساده و آبرومند فراهم آورد، بهگونهایکه شگفتی همگان را برانگیخت.
8. جشن عروسی و دوری از گناه
محفل عقد و عروسی باید محل نزول فرشتگان الهی باشد، چنانکه درباره عروسی علی علیه السلام و زهرا(سلاماللهعلیها) گفتهاند: در شب زفاف فاطمه، جبرئیل و میکاییل و اسرافیل به همراه هفتاد هزار فرشته نازل شدند.
محفلهایی که مالامال از لعب و لهو و حرام و دیگر مسائل غیر شرعی و اخلاقی است، مورد تأیید اسلام نیست. در چنین محفلهایی نه تنها فرشتگان الهی فرود نمیآیند، بلکه برپاکنندگان در آن به خشم الهی گرفتار میشوند.
9. بیتکلفی
برگزاری مراسم عقد و عروسی، به روزها و ماهها برنامهریزی نیاز ندارد، بلکه با کمی دقت میتوان در چند روز، همه امور آنرا سامان داد. پیامبر چون از تمایل علی علیه السلام برای بردن همسرش به خانه برای آغاز زندگی مشترک آگاه شد، به او فرمود: امشب یا فرداشب، فاطمه را به خانهات میفرستم و ترتیب کارها را خواهم داد. بدینترتیب، همه اینکارها در یک شبانهروز به سامان رسید و علی علیه السلام و فاطمه(سلاماللهعلیها) زندگی مشترک خود را آغاز کردند.
* آسیبهای زندگی امروز
متاسفانه خانوادههای ایرانی اینروزها درگیر معضلات زیادی است. از افزایش سن ازدواج و تمایل به تجردگرایی گرفته تا لذتجویی و تنوعطلبی، پیمانشکنی، نارضایتی از زندگی زناشویی، طلاقهای عاطفی و آمار بسیار بالای طلاق. مشکلاتی که در پسزمینه تمام آنها تکنولوژیزدگی در دنیای مدرن جا خوش کرده است.
تغییر و دگرگونی ارزشها یکی از عوامل مؤثر در تأخیر ازدواج و نوع سبک زندگی جوانان وخانوادهها است؛ بهطوریکه مصرفگرایی، تجملگرایی، افزایش توقعات و تشریفات ازدواج، رشد بیپایه میزان مهریه و تأثیر آن بر منزلت اجتماعی، سست شدن بنیادهای مذهبی و عدم اطمینان به آینده شغلی در تأخیر ازدواج جوانان و زندگیها تأثیرگذار است.
* رد پای تکنولوژی
افزایش زندگی مجردی، افزایش خانوادههای بدون فرزند، تغییر در برنامههای تحصیلی و کاهش مددکاری و حمایت اجتماعی، از آثار منفی تکنولوژی بهشمار میروند. هرچند که تکنولوژی آثار مثبتی هم دارد اما نه تا وقتیکه تعامل خانواده را بههم بزند و در خدمت سبک زندگی خانواده قرار نگیرد. بههمیندلیل است که گفته میشود در ازدواج، موانع فرهنگی مهمتر از موانع اقتصادی است. موانع فرهنگی عمیقتر و اساسیتر از سایر موانع است. افزایش سطح توقعات مادی و غیرمادی فرد و خانواده، آداب و رسوم غلط و دستوپاگیر، گرایش پسران جوان برای احراز موقعیتهای بالای اقتصادی پیش از ازدواج، گرایش دختران جوان برای احراز موقعیتهایی مانند مردان و توجه به اشتغال در خارج از خانه، بیبندوباری در رابطه دختران و پسران، رعایت ترتیب در ازدواج دختران، تغییر معیارهای همسرگزینی و فاصله گرفتن از شکل سنتی آن و نداشتن خواستگار مناست از مهمترین موانع فرهنگی بهشمار میروند.از سوی دیگر، بسیاری از آسیبها ریشه در سبک همسرگزینی دارد. نرخ بالای طلاق در سه ساله اول زندگی نشان میدهد که ملاک انتخاب همسر درست نیست و نمیتواند تضمینکننده زندگی زناشویی باشد.
* زلزله طلاق
طلاق دیگر در بین زوجهای ایرانی عادی شده است و با کوچکترین مشکلی جدایی را بهترین راهکار میدانند. برای پی بردن به عمق این فاجعه کافیست سری به دادگاههای خانواده بزنید. در آنجا روزانه زوجهای بسیاری را میبینید که برای گرفتن حکم طلاق پشت در شعبات در انتظار هستند. با نگاهی گذرا متوجه خواهید شد که اغلب آنها زیر 30 سال سن دارند. آمارهای رسمی نیز حکایت از طلاق روزانه 381 زوج در کشور دارد. یعنی هر ساعت 16 زوج در ایران از یکدیگر جدا میشوند.بررسی آمار طلاق در کشور نشان میدهد طی ده سال گذشته روند صعودی به خود گرفته است. بهطوری که به اعتقاد کارشناسان آمار طلاق در ایران به زلزلهای خاموش تبدیل شده است که هر روز در حال تکان دادن جامعه و بنیان خانوادهها میباشد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال همچنان تهران رکورددار طلاق در کشور است بهطوریکه روزانه 90 زوج در تهران از یکدیگر جدا میشوند.
* عوامل تحکیم بنیان خانواده
عوامل فراوانی در تحکیم بنیان خانواده و سرزندگی آن مؤثرند که در ذیل، به مهمترین آنها اشاره میشود:
ایمان و فضیلتگرایی اعضای خانواده
در قرآن توصیههای مکرری به تقوا در تشکیل خانواده شده است.همچنین خداوند در سورهی بقره، شرط ازدواج با مشرکان را ایمان آنها دانسته است.
وجود عشق، مهر و محبت میان اعضای خانواده
انسان تشنه ی دوستی و محبت است. انگیزه بسیاری از تلاشها و زحمات طاقتفرسای زندگی، محبت است و وجود آن در خانواده، انسان را به فعالیت و کسب معاش وامیدارد.
آشنایی کامل اعضای خانواده با حقوق و وظایف خود
حق و وظیفه از هم جدا نیستند، یعنی هر کس حقی داشته باشد، در مقابل وظیفهای نیز دارد و بالعکس. این موضوع در مورد تمام افراد بشر ثابت است و تنها خداست که حقوقی دارد اما وظیفهای بر او نیست.
مهرورزی
اساساً کانون خانواده براساس حس مهرورزی شکل میگیرد و بنیاد خانواده براساس مهر و عشقورزی است، بقا و ماندگاری آن نیز مرهون استمرار آن است و زندگیای که براساس ارزشهای روحی و معنوی شکلگرفته باشد ماندگار است چراکه زیباییهای معنوی پایانناپذیرند.
تفاهم و همکاری میان اعضای خانواده
مهمترین عاملی که سبب تفاهم و همکاری اعضای خانواده میگردد، وجود روحیهی مشورت در خانواده است که در عین ایجاد خانوادهای مستحکم و صمیمی، بهترین محافظ در برابر مشکلات و موانع زندگی نیز هست.
وجود روحیهی صبر و پایداری و متانت در فراز و فرودهای زندگی
فوریترین و شایعترین واکنش در برابر حوادث ناگوار و ناخوشایند، بیتابی کردن است. طبع اولیهی انسان این است که در برابر ناخوشاییهای زندگی بیتاب میگردد. در قرآن نیز به صبر و بالا بردن سطح مقاومت بارها سفارش شده است.
- برخورداری از روحیه ی گذشت و بزرگواری و تقویت آن
- حاکمیت صداقت در فضای خانواده
- مدیریت و برنامهریزی صحیح در خانواده
- رعایت اخلاق نیکو و رعایت ادب و احترام متقابل در خانواده
- احترام زن و مرد نسبت به یکدیگر
- وجود اعتماد در خانواده و پرهیز از سوء ظن
منبع: خبرگزاری تسنیم،