« فضیلت زیارت عاشورامحبوبترین عمل نزد خدا؟ »

زندگی به روش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم

نوشته شده توسطرحیمی 18ام مهر, 1394

 

روایت کرده است احمد بن حنبل در مسند و احمد بیهقی در صحیح خود از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که هر که خواهد نظر کند به سوی نوح علیه السلام در عزم او، و به سوی ابراهیم علیه السلام در حلم او، و به سوی موسی علیه السلام در زیرکی او، و به سوی عیسی علیه السلام در زهد او، پس نظر کند به سوی علی علیه السلام.

مؤلف گوید: فخر رازی این حدیث را در اربعین از احمد بیهقی در فضائل الصحابه به این نحو روایت کرده است:

هر که خواهد نظر کند به سوی آدم علیه السلام در علم او، و به سوی نوح علیه السلام در تقوی او، و به سوی ابراهیم علیه السلام در خلت او، و به سوی موسی علیه السلام در هیبت او، و به سوی عیسی علیه السلام در عبادت او، نظر کند به سوی علی بن ابی‏طالب علیه السلام.

پس از جانب شیعه گفته است: ظاهر حدیث دلالت می‏کند بر آن که علی علیه السلام مساوی آن پیغمبران است در آن صفات، و شک نیست که آن‏ها افضل از ابوبکر بوده ‏اند و از سایر صحابه، و مساوی افضل افضل است. پس علی باید افضل از ایشان باشد.
در حلیه روایت کرده است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هر که خواهد زندگانی کند به روش زندگانی من، و بمیرد به روش مردن من، و ساکن شود در جنت عدن که پروردگار من او را کشته است، پس باید موالات کند با علی بعد از من، و دوستی کند با دوست او، و پیروی کند امامان بعد از مرا. به درستی که ایشان عترت من‏اند و از طینت من خلق شده ‏اند و فهم و علم مرا به ایشان داده ‏اند. پس وای بر آن‏ها که تکذیب ایشان کنند بعد از من امت من، و قطع کنند در حق ایشان صله مرا. خدا شفاعت مرا به ایشان نرساند.

احمد در مسند روایت کرده است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم فرمود و خطاب کرد :

یا علی که نظر کردن بر روی تو عبادت است.

تو سید و سروری در دنیا و آخرت.

هر که تو را دوست دارد، مرا دوست داشته. و دوست من دوست خداست.

و دشمن تو دشمن من است. و دشمن من دشمن خداست.

وای بر کسی که تو را دشمن دارد.

منبع:گزیده حق الیقین/ علامه محمد باقر مجلسی

 


فرم در حال بارگذاری ...