« امروز خواندن دعای شرف الشمس را فراموش نکنید/ رمزگشایی از حرز انگشتر شرف الشمسانقلابی بودن سیره همه انبیاء علیهم السلام »

شورای عالی فضای مجازی عزیزم کجایی؟

نوشته شده توسطرحیمی 19ام فروردین, 1395

بعد از شش ماه چه حال و روز فضای مچازی چگونه است؟
شورای عالی فضای مجازی عزیزم کجایی؟ دقیقا کجایی؟
شبکه های اجتماعی خارجی قطعا منتظر تصمیمات دریر هنگام شورای عالی فضای مجازی نخواهند ماند و روز به روز با ایجاد امکانات جدید برای کاربران یک جذابیت جدید فراهم می کنند. امکاناتی که برخی از آنها جهت فعالیت های مثبت به کار گرفته می شود و بیشتر آن موجب سو استفاده مجرمان و افراد سود جو شده اند. هیچ قانونی در این آشفته بازار شبکه های اجتماعی خارجی مورد تبعیت قرار نمی گیرد و کاربران به راحتی به هر شکلی که می توانند از آن استفاده می کنند.

گروه ها و کانال های مستهجن و دارای مصادیق مجرمانه رو به افزایش است و نکته قابل تامل و خطرناک این است که نوجوانان سیبل اصلی سلاح جنگ نرم قرار دارند و دور از چشم والدین و مسئولین دنیایی مخوف برای خود ساخته اند.

این دنیای مجازی آنقدر پیچیده و تامل برانگیز شده است که فقط باید یک ساعت پای صحبت های یکی از نوجوانان نشست تا متوجه عمق فاجعه شد: چت های خصوصی غیراخلاقی تا نیمه های شب،عضویت در کانال های مستهجن که در میان ساعات درسی به جای گوش کردن به صحبت های معلم تصاویر غیر اخلاقی رد و بدل می شود. بسیاری از نوجوانان و جوانان سرگرم بازی های موبایلی اعتیاد آور شده اند که فقط سازندگان بازی به فکر خروج ارز از کشور هستند.

>
 در دنیای بزرگسالان چه می گذرد؟

در دنیای بزرگسالان اما ماجرا فرق می کند و علاوه بر انجام و گرایش به مصادیق مجرمانه گفته شده در پاراگراف فوق به نحوی دیگر آلوده برخی دیگر از محتوای مجرمانه دنیای مجازی شده اند: عضویت در گروه های دین گریز، عضویت در گروه های به ظاهر فیلسوفانه که مطالب Islamophobia همان اسلام هراسی و مطالب روشنفکرانه غرب زدگی بسیار رواج دارد، اما عده ای دیگر از جوانان مجرد گرفته تا برخی متاهلین که تمام عرف ها و ارزش های معنوی را کنار گذاشته و در دنیای خود سیر می کنند.
 
شورای عالی فضای مجازی عزیزم کجایی؟ دقیقا کجایی؟
 

شورای عالی فضای مجازی عزیزم کجایی؟

بعد از تغییر و تحول در ساختار شورای عالی فضای مجازی انتظار می رفت حداقل مانند بسیاری از کشورها ستاد بحران مجازی تشکیل شود. البته بسیاری از کشورها در مدل های دیگر سعی کرده اند به صورت جدی روی فضای مجازی نظارت کنند.کشورهایی که خودشان بنیانگذار بسیاری از شبکه های اجتماعی و سایت های مستهجن بوده اند حال از کشور ما نیز در فیلترینگ مصادیق مجرمانه پیشی گرفته اند و کنترل بسیار سختی را روی محتوای شبکه های اجتماعی در نظر گرفته اند تا کودکان و نوجوانان در فضای امن و پاک به دنیای مجازی دسترسی داشته باشند.

حال چند سوال پیش می آید: آیا شورای عالی فضای مجازی در این شش ماه فکری برای کنترل شبکه های اجتماعی و حفظ امنیت کاربران کرده اند؟ آیا تا کنون این شورا فرصت کرده است یک جلسه با جوانان ایرانی خلاق در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشد تا با آنها با زبان خودشان مشکلات را بررسی نمایند.آیا شورای عالی فضای مجازی توانسته نقش موثری در اطلاع رسانی اهداف و کارهای انجام شده داشته باشد؟ ناگفته نماند این شورا حتی تا کنون یک نشست مفصل با خبرنگاران این حوزه نداشته تا به سوالات و دغدغه های مجود پاسخ دهد.

نا گفته نماند ممکن است علت برخی نا هماهنگی ها در بررسی مشکلات و به موقع انجام نشدن طرح ها برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه مجازی دو شغله بودن دبیر شورای عالی فضای مجازی باشد. چرا که ابولحسن فیروزآبادی سمت قائم مقامی وزیر کار را نیز بر عهده دارد.

با توجه به این مسائل باید دید در مدت زمان کوتاه و ضربتی چه راه کاری برای حفض ارزش ها و حفظ امنیت بصری،روانی و اطلاعاتی کاربرانی که قصد دارن از شبکه های اجتماعی به نحو درست استفاده کنند وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران/مهدی کریمی صبا


فرم در حال بارگذاری ...