« چهارده نکته اخلاقى در مورد زىطلبگى | انزوای روحانیت نقشه قدرت های بزرگ است! » |
عوامل مؤثر بر اجابت دعا بخش دوم
نوشته شده توسطرحیمی 16ام خرداد, 1394پيغمبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در روايتي فرمودند:
«من قال الحمدلله ربالعالمين أربع مرات قالالله عزوجل سل تعطه». الدعاء للطبراني/1/491 جزءالثامن؛
يعني هركه چهار مرتبه بگويد «الحمدلله ربالعاالمين» خدا به او ميفرمايد:بخواه، تا به تو عطا شود!
با اين روايت در باب آداب دعا يك دري باز ميشود که ما بحثهاي مفصلي در اينجا داريم؛ يک بحث در باب اينکه در باب دعا، چه صفاتي از …
چهار مرتبه«الحمدلله ربالعالمين» گفتن
پيغمبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در روايتي فرمودند: «من قال الحمدلله ربالعالمين أربع مرات قالالله عزوجل سل تعطه». الدعاء للطبراني/1/491 جزءالثامن؛ يعني هركه چهار مرتبه بگويد «الحمدلله ربالعاالمين» خدا به او ميفرمايد بخواه، تا به تو عطا شود! با اين روايت در باب آداب دعا يك دري باز ميشود که ما بحثهاي مفصلي در اينجا داريم؛ يک بحث در باب اينکه در باب دعا، چه صفاتي از صفاتاللهتعالي را انسان مطرح کند.
تكرار معين اذكار و اوراد
يک بحث ديگر، بحث رقم و عدد اذكار است. در اين روايت اينطور داشت که اگر «چهار بار» بگويد «الحمدلله» و بعد از خدا بخواهد، خدا به او ميدهد. گاهي ما ميبينيم در باب ادعيه وارد شده كه انسان، مثلاً اگر ده مرتبه «يا الله« بگويد، جواب مثبت خواهد داشت. يعني رقم ده را ذكر ميكنند. يا مثلاً گفته ميشود هفت مرتبه بگويد «يا أرحمالراحمين». اين چيزهايي که شنيديد را من مطرح ميکنم که به ذهن شما نزديک باشد. در اينجا مثلاً چهار مرتبه دارد، كه «الحمدلله ربالعالمين» بگويد. اين رقمها مطرح ميشود.
تكرار نامعين اذكار و اوراد
در بعضي ادعيه هست كه رقم ندارد. حتي در دعاهاي مأثور هم اين هست و آنهايي که اهل دعا هستند، برخورد کردهاند. هر دو مورد مطرح است. هم ذكر رقمي مطرح است و هم بيرقم. مثلاً در بعضي جاها ميگويد: وقتي اين دعا تمام شد، ده مرتبه بگو «يا الله»، يا هفت مرتبه بگو کذا. هر کدام از اينها رقمهاي خاص خودش را مطرح ميکند. در يک جاهايي هست که تکرار را ميآورد، اما رقم نميگذارد و سقف برايش تعيين نميكند. مثلاً ميگويد تا نفس داري، بگو «يا رب! يا رب!…»
رابطه مستقيم «اعمال، اذكار، اوقات و اماكن» با «نتيجه دعا»
تمام اينها حسابشده است و رابطه مستقيم دارد با همين حرفهايي که من زدم. چه تأثير در مقتضي دعا، چه در به فعليت رساندنش، چه تسريع در اجابت، يعني بروز و ظهور اثر دعا. اينها دقيقاً مؤثر است. بنابر اين يک سنخ مسائل در باب دعا هست كه در روايات به آن اشاره شده است. شما اگر بحث دعا را بخواهيد به طور کلي مطرح کنيد، بايد بگوييد که در هر دعايي که معقول و مشروع است، مقتضي اجابت هست؛ حالا اگر اين دعا در روابط گوناگون قرار بگيرد، چه از نظر عمل ـ به اين معنا که ما پيش از دعا عملي را انجام دهيم يا ذکري بگوييم ـ و چه از نظر زمان و مكان، اينها همه بر دعا اثر ميگذارند.
بنابراين، دعا خودش کارآيي دارد، اما اين امور كه از آن به «شرايط و آداب دعا» تعبير ميكنيم، كارآيي دعا را تقويت ميكند. در مورد دعاهاي غير مأثور و حتي دعاهايي که نسبت به زمانها، مکانها و موقعيتهاي خاص مطرح ميشود، همين مسائل مطرح است. اين مطالبي كه شما در معارفمان ميبينيد، بيحساب نيست؛ كاملاً حساب شده است. يعني اينها بر دعا اثر ميگذارند. در روابط گوناگون اينها اثر خودشان را دارند.
استجابت دعا بر سر مزار پدر و مادر
اموري که به عنوان آداب و شرايط براي دعا شمرده ميشود، خيلي زياد است؛ مثلاً موقع وضو گرفتن و موقع اذان، دعا مستجاب است. اينها چيزهاي عمومي است. در اين مواقع اگر دعا كنيد، دعا بردش بيشتر ميشود. اما يکي از موقعيتهايي که براي اجابت دعا آوردهاند، اين است كه انسان وقتي بر سر مزار اهل قبور رفت دعا كند. آن کسي که پدر و مادرش را از دست داده است، وقتي بر سر مزارشان رفت، اگر آنجا دعا کند، آن دعا مستجاب ميشود.
اين ربطي به مسجدالحرام و اعتاب مقدسه ندارد. نه خانه خدا است، نه مسجد؛ هيچ کدام اينها نيست. در اين مسأله يك نكته ديگر نهفته است و آن همان وجه مشترکي است که در اين مباحث مطرح کردم. وقتي كه به زيارت اهل قبور رفتي، به ياد مرگ ميافتي و ميفهمي كه تو هم يک روز بايد زير اين خاکها بروي. آنوقت ميفهمي که در نهايت سر و کارت با خدا است.
ما در روايات داريم كه يکي از جاهايي که دعا مستجاب است، آنجايي است که به زيارت اهل قبور و پدر و مادرت ميروي. حالا انسانهاي ديگر را تو نديدي، ولي پدر و مادر خودت را که ديدي؛ ديدي که بعد از چند سال زندگي راهشان به اينجا رسيد. ديدي چه شد؟! بدان که تو هم ميميري! آنوقت به ياد مرگ و قيامت ميافتي و در آنجا متوجه خدا ميشوي و صدايت بلند ميشود كه «اي خدا، مرا ببخش!»
اولين ادب دعا، رفع موانع به وسيله استغفار
براي دعا اول بايد رفع موانع کني تا دعايت مستجاب شود. استغفار، اولين مرحله از آداب دعا است. خيلي اين مسأله دقيق، ظريف، منظم و طبق آداب دعا است که اول با استغفار رفع موانع كن؛ گناهانت که رفت و حجابها كه از سر راهت برداشته شد، آن وقت تقاضا کن. تمام اينها حسابشده بود که در بحث دعا آمده و مطرح شده است. ميخواستم اين را بگويم كه اينها بيحساب نيست.
توسل به انسان كامل، اكسير اعظم است
البته مسأله ارتباط با انسان برتر و از او مدد جستن و دستگيري آنها، يک بحث جدا و اکسير اعظم است. ما در ادعيهمان هم داريم و آنها هم توسل را رد نميکنند. اما به اين شرط که تو دستت را به سوي او دراز کني. كسيكه دارد غرق ميشود، انسان كامل به او ميگويد دست را به من بده! اگر تو دستت را ندهي که نجات پيدا نميكني. تو دستت را بده، مطمئن باش که او حتماً دست تو را ميگيرد. اصلاً آنها دستشان را قبل از تو دراز کردهاند و ميگويند دستت را بده! تو بايد دست را در دست او بگذاري.
منبع: معاونت تهذیب
فرم در حال بارگذاری ...