« پنج دقیقه برای خداعوامل مؤثر بر اجابت دعا بخش دوم »

چهارده نکته اخلاقى در مورد زى‌طلبگى

نوشته شده توسطرحیمی 16ام خرداد, 1394

 

کسب توفیق در کارهادر کلام حضرت آیت الله تبریزی ره

اولین گام جهت کسب معنویت و توفیق، اهمیت به تکالیف شرعى است، لذا انسان ابتدا باید نسبت به انجام واجبات اهمیت خاصى بدهد و وظایف خود را به نحو احسن ادا کرده و در انجام آن‌ها سهل انگارى نکند.

1.سعى مى‌کند براى کارهاى خلاف، توجیهى را به فرد، القا کند، تا او را به سوى انجام آن کار خلاف بکشد، لذا انسان نباید مکاسب و لذّات دنیا را مقدم بر اطاعت پروردگار بنماید بلکه خالصانه فرامین الهى را انجام دهد و از گناه بپرهیزد.

2. پرهیز از گناه: شیطان در کمین انسان است و …

3. محبت واقعى به اهل‌بیت علیهم‌السلام:

خداوند متعال مى‌فرماید: «وابتغوا الیه الوسیلة» و مصداق بارز این آیه شریفه، اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند و هرکس به حبل متین آنان متوسل شد، سعادت دنیا و آخرت را کسب خواهد کرد. اگر یک جوان بخواهد در امورش موفق شود (به خصوص طلبه جوان) باید محبت واقعى به این خاندان علیهم‌السلام داشته باشد و در مقابل شبهاتى که بعضى منحرفین به عوام از مؤمنین القاء مى‌کنند بایستد و ارادت و اخلاص خود را به آن خاندان علیهم‌السلام ثابت نماید و الگویى باشد براى سایرین به طورى که هرکس به او نظر کرد، درس بگیرد.

4. دورى از ظلم:

انسان باید از کارهایى که ظلم بر دیگران است بپرهیزد. این عمل، در توفیقات و نیل انسان به کمال نقش اساسى دارد، خداوند درهاى رحمت را بر انسانى که به دیگران ظلم مى‌کند مى‌بندد، و توفیق را از او مى‌گیرد. البته ظلم مراتبى دارد که گاهى با القاى شیطان به نظر شخصى مى‌آید که این گناهى نیست و اثرى نمى‌گذارد، حال آن‌که همان کار، اثر وضعى دارد و انسان را به فنا مى‌کشد اگر شخص بخواهد کسب توفیق کند باید مواردى که احساس مى‌کند ظلم در حق دیگرى است، ترک کند و در یک کلام، کارى به کسى نداشته باشد و سعى کند خود را بسازد.

5. توفیق در تحصیل:

اگر طلبه مى‌خواهد موفق شود، باید تمام همش درس باشد و در کنار آن از تقواى الهى غافل نباشد، تقوى در کنار درس، نورى است به سوى سعادت دنیا و آخرت، خداوند روز به روز به توفیق بنده‌اى که مطیع مى‌باشد و هدفش خدمت است و مجدّ در تحصیل و تهذیب است مى‌افزاید و از آن‌جا که سکان هدایت جامعه به دست طلاب است اگر در فراگیرى علوم کوتاهى کنند علاوه بر آن‌که مسئول خواهند بود، نمى‌توانند خدمات دینى مؤثر داشته باشند.

6. هم‌نشین خوب:

یکى از مواردى که مى‌تواند در جهت سازندگى نقش اساسى داشته باشد هم‌نشین خوب است، به خصوص طلاب جوان که مى‌خواهند مُبلغ دین و احکام الهى و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام باشند. انسان بر اثر نشست و برخاست با افراد ناشایست به مرور زمان حالات معنوى خود را از دست خواهد داد و نورانیتش به تدریج زائل خواهد شد. خداى ناکرده وقتى، متوجه مى‌شود که دیگر دیر شده است. لذا باید از همان ابتداء دوران تحصیل، افرادى را که در درس و بحث و تدیّن معروف هستند مورد مشورت خود قرار دهد و از آنان استفاده علمى نماید و اوقات فراغت خود را با آنان بگذراند. تا این‌که خداى ناکرده وقت به چیزهاى بیهوده مصرف نشود.

7. ترک بیهوده‌گویى و شوخى:

از کارهایى که قلب انسان را سیاه مى‌کند بپرهیزد. زیاد خندیدن حکم نمک زیاد در غذا را دارد، طلبه باید با متانت، حرف‌هاى سنجیده بزند و هر آن‌چه که به ذهنش مى‌آید بیان نکند، بلکه باید قبل از سخن گفتن تفکر کند و صلاح کلام را بسنجد، آنگاه به زبان بیاورد. اگر در جوانى مراقب کردار و اعمال باشد و تقواى الهى را پیشه کند سعادت او تضمین است.

8. رمز موفقیت، استفاده از فرصت‌ها است:

یک جوان به خصوص طلبه اگر بخواهد در آینده موفق شود باید از تمام لحظاتى که برایش پیش مى‌آید استفاده کامل نماید. فاغتنموا الفرص فانها تمرّ مر السحاب.

9. ارتباط معنوى:

سعى کنید ادعیه معروف را زمزمه کنید و از اذکار از جمله صلوات و استغفار باز نمانید. بعضى از اعمال جهت ارتباط معنوى، مثل نماز شب باید به تدریج انجام گیرد که زود خسته نشوید و انجام عبادات مستحبى باید همراه با شادابى باشد، و اگر از کم و به تدریج شروع کردید، عمل استمرار مى‌یابد. لکن عجله در انجام اعمال مستحبى و کثرت آن، ممکن است بعضى را خسته کند و چه بسا انسان دیگر توفیق آن عمل را نیابد و کلاً حوصله آن عمل از او سلب شود. هر جوانى اگر اعمال مستحبى را به تدریج انجام دهد، بر آن عادت خواهد کرد و نورانیت خاصى کسب خواهد نمود. بعضى جوانان و طلاب در انجام مستحبات افراط مى‌کنند، تجربه ثابت کرده که در استمرار کار موفق نمى‌شوند و زود خسته شده، آن‌را ترک مى‌کنند.

10. توکل:

توکل، بهترین غنیمتى است که انسان را در کسب معنویت و ارتقاء درجه موفق مى‌کند. بنابراین اگر عمل خالصانه همراه با توکل انجام گیرد، سرانجام، سعادت دنیا و آخرت را به دنبال دارد. انسان مؤمن و متدیّن ضمن آن‌که کار را خالصانه و للَّه انجام مى‌دهد، مزد و پاداشش را باید از خدا بخواهد و پروردگار متعال عنایت خواهد کرد.

11. تواضع و فروتنى:

انسان باید در تمام مراحل زندگى از غرور و کبر، دورى کند و با تواضع و فروتنى و کسب تقواى الهى تلاش کند بنده شایسته و مرضى امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف باشد، به خصوص طلاب با خواندن و یاد گرفتن چند اصطلاح نباید مغرور شوند. و لذا باید از خداوند متعال و اهل‌بیت علیهم‌السلام بخواهند که هیچ‌گاه گول شیطان را نخورده و لحظه‌اى آنان را به خود وا مگذارد.

12. ویژگى‌هاى طلبه خوب:

بى‌اعتنایى به دنیا، دورى از گناه، حسن ظاهر، جدیت در درس، خیرخواهى براى دیگران، پیش‌قدم بودن در کارهاى خیر از ویژگى یک طلبه نورانى است. طلبه اگر بخواهد مورد عنایت پروردگار قرار گیرد باید روشى متفاوت از سایر مردم داشته باشد و در حرکات خود دقت کافى مبذول دارد. اگر طلبه اشتباه کند، به اسم دین تمام مى‌شود؛ بنابراین باید دقت کرد تا اشتباهى رخ ندهد که قلب امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف به درد آید و هم‌چنین در مجادلات علمى سعى شود از جاده انصاف و اعتدال خارج نشوید و همیشه و همه‌جا استدلال و منطق را پایه مباحثات و گفت و شنودهاى خویش قرار دهید.

13. جلب رضایت امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف:

شما به جاى تشرف خدمت امام(ع) سعى کنید رضایت آن وجود نازنین را از خود کسب کنید که رضاى او رضاى خداست. با عمل به تکالیف شرعى، دورى از گناه و انجام عمل صالح، قلب امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف را شاد نمایید.

14. ورزش و هدف آن:

ورزش سالم با طلبگى منافاتى ندارد لکن باید ورزشى را انتخاب کند که در شأن یک طلبه باشد و نباید طلبه کارش این شود که هر روز درس و بحث را رها کند و دنبال بازى برود! بلکه براى سالم ماندن مثل ورزش دو میدانى را در اوقات فراغت انجام دهد و نباید در ورزش انگشت‌نما شود، بلکه با متانت، علاوه بر اهمیت بر درس، در محیط ورزش الگو بوده و مراقب سکنات و حرکات خود باشد.

افق حوزه

 

نظر از: صداقت...! [عضو] 

سلام
نکات قابل تاملی بود
موفق باشید
در پناه حق

1394/03/17 @ 18:45
نظر از: مرادی [عضو] 

سلام

ان شاالله خداوند به ما توفیق عمل عنایت فرماید

التماس دعا
اللهم عجل لولیک الفرح

1394/03/17 @ 14:03
نظر از: کــ . موسوی [عضو] 

سلام علیکم
بسیار عالی متشکرم
استفاده شد
یا علی (علیه السلام) مدد

1394/03/16 @ 17:23


فرم در حال بارگذاری ...