« سبک زندگی مهدوی در میدان عملدوگانه جهل-خیانت؛ از ۵۸ تا ۹۵ »

فداکردن خون‌هاي پاک شهيدان براي رسيدن به مقام، پَستي است نه شرافت!

نوشته شده توسطرحیمی 24ام فروردین, 1395

دور شدن از خط امام (ره) داراي مراتب است، و به عبارت بهتر هر اندازه که از خط امام (ره) دور شويم، به همان اندازه نيز ضربه خواهيم خورد، که آخرين مرحله آن ذلت دنيا و آخرت است؛ حتي اگر فکر کنيم نوکري آمريکا افتخار است؛ اما همه مي‌دانيم، نوکري، نوکري است و مخصوصاً اگر براي شيطان اکبر باشد، بسيار ذلت بار است.عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت:

برخي حاضرند براي رسيدن به بعضي خواسته‌هايشان، همه دار و ندار و اعتبار خود و ملت خود را به پاي دشمن بريزند؛ چنين کساني پست‌ترين جنبندگان عالم هستند که حاضر مي‌شوند ملت خود را تسليم دشمن کنند تا چند روزي بيشتر به يک صندلي تکيه بزنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در جمع گروهي از دانشجويان و طلاب، با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) و باقي ماندن آن به عنوان ميراثي گرانبها براي آيندگان اظهار داشت: در جريان انقلاب اسلامي، در هر مقطعي حوادثي اتفاق افتاد که دل‌ها را مضطرب مي‌کرد و کساني نااميد مي‌شدند، و در خلال اين اتفاقات، عده‌اي ريزش و سقوط مي‌کردند، اما دوباره رويش‌هايي سرمي‌زد و اميدها زنده مي‌شد.

علامه محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به اين‌که چنين نوساناتي از آغاز آفرينش انسان وجود داشته است، اظهار داشت: هدف از وجود چنين اتفاقات و نوساناتي، رسيدن انسان‌ها به عالي ترين هدفي است که در آفرينش وجود دارد.

خداوند متعال علي رغم خلقت موجودات عظيم، عوالم و سيارات و فرشتگان، هنوز کسي که قابليت اين را داشته باشد که خليفه خدا بر روي زمين باشد، را خلق نکرده بود و انسان خلق شد تا خليفه خدا روي زمين باشد.

وي با اشاره به اين‌که رسيدن به خلافت الهي داراي مراتبي است و برخي خليفه کامل هستند، برخي مراتب پايين تري را دارند و برخي هم فقط استعدادش را دارند ولي به فعليت نمي‌رسند ادامه داد: آن ويژگي که موجب شده تا انسان از ميان اين همه موجودات به عنوان خليفه خدا انتخاب شود، و حتي فرشتگان بايد در مقابلش سجده کنند، عقل و ايمان اوست؛ انسان مي‌تواند با عقل و ايمان به جايي برسد که از فرشتگان و همه موجودات بالاتر باشد، همان‌گونه که اين قابليت را دارد که چنان سقوط کند که از هر جنبده پستي، پست‌تر شود!

وي با اشاره به اين‌که خداوند متعال جهان را خلق کرد تا موجودي بيافريند که مظهر کمالات خدا روي زمين باشد، ادامه داد: براي رسيدن به اين مقام، انسان بايد راهش را بشناسد و آگاهانه خدا را اطاعت کند و حاضر شود در راه اطاعت خدا، همه چيز را فدا کند.

استاد تفسير حوزه علميه قم، با بيان اين‌که خداوند از اولياي خودش توقعاتي هم دارد، اظهار داشت: خداوند متعال به پيامبر اکرم (ص) به عنوان برترين و عزيزترين افراد خود، وحي مي‌کند و به وي خطاب مي‌کند که مبادا بگويي «من» فلان کار را خودم انجام مي‌دهم؛ چرا که خودت هيچ‌کاره اي و همه‌کاره خداست.

وي با اشاره به اين‌که اسلام تنها دين پذيرفته نزد خداست، اظهار داشت: اسلام به معناي تسليم خدا بودن و خود را در اختيار خدا قرار دادن است؛ اما کساني هستند که خود را برده شيطان يا ديگر انسان‌هاي پست مي‌کنند، و نمونه آن‌ها مرتاضان هستند که با کمال ذلت نوکري برخي انسان‌هاي پست را مي‌کنند، و با نوکري يک مخلوق پست ديگر رياضتي مي‌کشند، تا بتوانند کاري کنند که ديگران بلد نيستند!

آيت الله مصباح با تذکر اين نکته که اين کار خداست که موجودي را از آبي نجس خلق کند تا بتواند با انتخاب خود يا به اوج کمال برسد و يا به نهايت ذلت سقوط کند، افزود: نمونه کساني که به اوج رسيدند، فردي از همين نژاد ايراني است که در زمان پيامبر (ص) به جايي رسيد که پيامبر (ص) در مورد او فرمود: «سلمان از ما اهل بيت است»؛ وي پيرمردي ايراني بود که همتي بلند داشت و نهايتا حق را پيدا کرد.

علامه مصباح افزود: در نقطة مقابل، برخي حاضرند براي رسيدن به بعضي خواسته‌هايشان، همه دار و ندار و اعتبار خود و ملت خود را به پاي دشمن بريزند؛ چنين کساني پست‌ترين جنبندگان عالم هستند که حاضر مي‌شوند ملت خود را تسليم دشمن کنند تا چند روزي بيشتر به يک صندلي تکيه بزنند.

وي با يادآوري اين حقيقت که حضرت امام (ره) آمد تا ملت را به اوج سعادت برساند تا مظهر قدرت و رحمت خدا شوند،‌ ادامه داد: برخي حاضرند انقلابي که براي برقراري نظام اسلامي و در سايه ريختن خون جوانان و شهدا به پيروزي رسيده است، را به پاي دشمن بريزند و خون‌هاي پاک را فدا کنند که چند روزي بيشتر روي صندلي رياست بنشينند؛ يعني آدمي مي‌تواند به اين درجه از پستي برسد!

وي با تلاوت آيه‌اي از قرآن و اشاره به اين‌که حتي اگر در راه خدا قدم گذاشتيد، بايد بدانيد که لطف خدا بوده است، افزود: هرگز منتي بر خدا نداريد که راه خدا را انتخاب کرده‌ايد، بلکه خدا بايد منت بر شما بگذارد که اين راه را به شما نشان داد و هدايت کرد؛ ولي شايد برخي بخواهند با زحمتي که کشيده‌اند يا شکنجه‌اي که تحمل کردند بر سر خدا منت بگذارند، در حالي که اين منت خدا بر سر آن‌هاست.

وي خاطر نشان کرد: همين که خداوند به ما لطف کرده و برده انسان‌هاي پست نشده‌ايم، خود بالاترين منت‌ است، چرا که ما را از سقوط به درجة  شر الدواب نجات داده است تا به لبخند افراد پست خوشحال نشويم و نوکري آن‌ها را افتخار ندانيم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به نمونه‌هاي مختلفي از افرادي که بنده واقعي خدا شده و به کمال رسيدند، اظهار داشت: مرحوم آيت الله بهجت کسي نبود که از روي تعارف يا مبالغه چيزي را بيان کند؛ ايشان مي‌گفتند: اگر سلاطين عالم بدانند چه لذتي در نماز وجود دارد، از همه لذايد چشم پوشيده و به نماز مي‌پرداختند. البته اين لذت در مقايسه با لذت اصلي که خداوند در آن دنيا مي‌دهد، لذت بسيار اندکي است؛ راه رسيدن به چنين لذتي، بندگي خداست.

وي با اشاره به داستان حضرت ابراهيم و حضرت اسماعيل ( عليهما السلام ) اظهار داشت: امام حسين (ع) نيز بعد از آن همه مصيبت و داغ، با پيکري خونين، در لحظات آخر مي‌گويد: «لا معبود سواک»؛ اين يعني عبد محض خدا بودن؛ اين افراد براي تربيت ما آمدند تا به ما طريقه بندگي را بياموزانند، و راه عبد شدن نيز تمرين است.

وي با اشاره به نمونه‌هاي متعددي ديگر اظهار داشت: اگر حضرت زينب (س) بعد از واقعه کربلا فرمود «ما رأيت الا جميلا»، واقعا در نظر ايشان چنين بود، زيرا گرچه شهادت امام حسين (ع) و آن رنج‌ها نقطه‌اي سياه و مصيبتي عظيم بود؛ اما زيبايي سفيدي زماني بيشتر مشخص مي‌شود که سياهي نيز وجود داشته باشد، و اگر امثال شمر و يزيد نبودند، زيبايي کار اباعبدالله و فداکاري ايشان خوب شناخته نمي شد.

آيت الله مصباح ادامه داد: ما بايد در هر لحظه ببينيم که خدا از ما چه مي‌خواهد؛ امام(ره) مي‌فرمود ما مرد وظيفه ايم و نه نتيجه، چرا که نتيجه به دست خداست و ما بايد به فکر بندگي خودمان باشيم؛ لذا بايد وظيفه خود را نسبت به خود، همسر، خانواده، جامعه، و مهم تر از همه، نسبت به کسي که جانشين امام معصوم (ع) است بشناسيم و به آن عمل کنيم.

وي با اشاره به اهميت نعمت رهبري و ضرورت قدرداني آن، و ذکر ديدار خود با سيد حسن نصرالله، اظهار داشت: من کسي را مانند جناب سيد حسن نصرالله در اطاعت از رهبري نديده‌ام؛ ايشان مي‌گفت ما منتظر امر رهبري نيستيم، بلکه همين که فهميديم ايشان چه چيزي را مايل هستند، انجام مي‌دهيم. واي به حال همچون مني که رهبري دستور بدهد که فلان کار را بکن و انجام ندهم، يا بگويد چنين کاري را نکن و من با پررويي انجام دهم!

وي افزود: خدا رهبري به ما داده است که در طول تاريخ رهبران مسلمان بي‌نظير بوده است؛ علم، تقوا، سياست، سعه‌صدر، صبر و حلم، دلسوزي و خيرخواهي - حتي براي دشمن خودش (مگر اين‌که امر الهي بر خلاف آن باشد)-  از جمله ويژگي‌هاي مقام معظم رهبري مي‌باشد؛ که قابل مقايسه با رؤساي جمهور و رهبران ديگر کشورها نيست.

علامه مصباح خاطر نشان کرد: حتي دشمنان نيز اعتراف کرده‌اند که لکه سياهي در زندگي ايشان نيست. اين نعمتي بسيار بزرگ و افتخاري عظيم براي ماست. هر چند خزانه خدا خالي نيست، اما ما با عقل خودمان هيچ کس را شايسته جانشيني ايشان نمي‌شناسيم. خداوند انشاء الله ايشان را براي ما حفظ کند.

گفتني است اين مراسم در تاريخ 18 اسفندماه، در دفتر دکتر سعيد جليلي برگزار شد.

برای خواندن اصل سخنرانی این‌جا را  کلیک کنید!


منبع:پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي

 

 

 

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: متین [عضو] 
5 stars

انتخاب شایسته ای بود .ممنون از شما

1395/01/24 @ 17:10


فرم در حال بارگذاری ...