« تصویر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آيتالله خامنهای در دهه۳۰ شمسی مشهد مقدس | چه کا کنیم محیط خانواده گرم و با صفا باشد؟ » |
بهگونهای دعا کنیم که استجابت آن را بفهمیم و...
نوشته شده توسطرحیمی 8ام فروردین, 1396
برخی گمان میکنند که دعا کار پیرزنها و پیرمردها و عَجَزه (افراد ناتوان و عاجز) است، آنها که نمیتوانند در میدان جنگ و جهاد شمشیر بزنند، ولی معلوم میشود مسئله از این بالاتر است! در روایت دربارهی شرایط استجابت دعا، آمده است:
«مَنْ دَعا وَ هُوَ لایحِسُّ سِوَی الإجابَةِ أُسْتُجیبَ لَهُ؛
هر کس دعا کند و جز اجابت احساس نکند، دعایش مستجاب میشود».
گویا حالتی در ما پیدا شده شبیه به یأس از اجابت، که دعای ما فقط با زبان و لقلقهی لسانی است، نه دعای برخاسته از دل مطمئن و امیداور به اجابت. قلب متیقّن و دلِ شکستهای میخواهد که دعایش مثل تیر به هدف برسد، بهگونهایکه دعا کنیم و اجابت آن را بفهمیم، و یا حداقل به ما وعدهی استجابت بدهند، ولو بعد از چهل سال، همچنان که دربارهی حضرت یعقوب علیهالسلام ظاهراً دارد.
در محضر بهجت، ج۳، ص۲۳۰
علامت استجابت دعا
در مورد اینکه علامت استجابت دعا و آرزوها کجاست ما نمی دانیم فقط خداست که از تمام چیزها با خبر است اما در مورد دعا و استجابت دعا مطالبی وجود دارد که بهتر است آن را بدانیم: علامه طباطبایی رحمه الله با استفاده از دو آیه شریفه «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»؛[1] و آیه «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»؛[2] استفاده میفرمایند که در استجابت دعا دو چیز معتبر است:
1 - دعوت، خواستن و طلب باشد، آن هم به راستی و صداقت؛ نه این که لقلقۀ زبان باشد که لفظ «ادعو» آن را میرساند.
2 - فقط از خداوند بخواهد که لفظ «عنّی» همین را میفهماند. بنابراین اگر به یک سبب از هزاران اسباب خارجی اعتماد کند، از خدا نخواسته و در این جا «عنّی» محقق نشده است»[3] و خداوند قول نداده که اگر از دیگران چیزی خواستید، آن را مستجاب کند.
حال در هر دعایی این دو شرط مهم تحقق داشته باشد، اجابت حتمی است و اگر هر یک از این دو شرط نباشند در حقیقت دعایی نیست لاجرم خداوند استجابت آن را تضمین نفرموده است؛ بلکه اگر کسی از غیر خدا چیزی بخواهد، خداوند او را به غیر خود واگذار میفرماید.
یک. موانع استجابت دعا
اهل بیت عصمت و طهارت - که مفسران قرآن کریم هستند - برای استجابت دعا موانعی را ذکر نمودهاند که به بعضی از آنها اشاره میکنیم.
1.1. غفلت قلب
دعا یعنی درخواست از خدای متعال برای برآورده ساختن حاجتی میباشد و طبیعی است که این ارتباط در صورتی مؤثر است که فقط ظاهر دعا مورد توجه نباشد، بلکه در باطن انسان توجه به خدا و تضرع به پیشگاه او شکل بگیرد و انسان فقط خدا را مؤثر در امور بداند. رسول اکرمصلی الله علیه وآله میفرماید: «اعلموا ان الله لا یقبل دعاءً عن قلب غافل»؛ «بدانید که خداوند دعائی که از قلب غافل برخاسته باشد قبول نمیکند».[4]
در واقع خدای متعال این گونه بندگان خود را تأدیب و تربیت میکند تا از راه خطا بازگشته و مسیر صحیح هدایت الهی را در زندگی خود انتخاب کنند.
2.1. منافات داشتن با حکمت الهی
خدای متعال بر اساس حکمت خود، این عالم را طبق قوانین خاص اداره میکند و هیچگاه، این قوانین را نقض نمیکند. بنابراین استجابت دعا باید از مسیر قوانین و سنن الهی جریان یابد و اگر دعایی نقض کننده این مطلب باشد، مستجاب نمیشود؛ زیرا خدای متعال فقط کریم نیست؛ بلکه حکیم نیز هست و هیچ صفتی از صفات او، صفت دیگرش را نقض نمیکند.
امام علیعلیه السلام میفرماید: «ان الله سبحانه لا ینقض حکمته فلذلک لا یقع الاجابة فی کل دعوة»؛ «خداوند سبحان حکمت خویش را نقض نمیکند بنابراین هر دعایی را مستجاب نمیسازد».[5]
3.1. عدم مصلحت
در ضمن شمارش علل گوناگونی که باعث میشود حاجات انسان سریعاً اجابت نشود، یکی از مهمترین آنها این است که گاهی انسان از خداوند چیزهایی را درخواست مینماید و فکر میکند اجابت آن به نفع او میباشد؛ حال آنکه در واقع اجابت آن درخواست؛ به ضرر او است. این حرف، اشاره به آیه 216 سوره «بقره» دارد که میفرماید: «عَسی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسی أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ…»؛ «چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید حال آنکه خیر شما در آن است و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرّ شما در آن است…». و همه اینها به خاطر جهل و یا محدودیتهایی است که در انسان وجود دارد.
4.1. گناهان اجتماعی
گناهان اجتماعی - مثل ترک امر به معروف و نهی از منکر - باعث عدم اجابت دعا است. پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله فرمودند: «اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید، بدترین شما بر شما چیره خواهند شد، آن گاه نیکان شما دست به دعا برمیدارند، ولی اجابت نمیشود».
دو. آداب دعا
در روایات نورانی معصومینعلیهم السلام اموری به عنوان آداب دعا بیان شده که رعایت آنها میتواند در استجابت دعا مؤثر باشد.
1.2. اصرار در دعا
یکی از عواملی که سبب استجابت دعا میگردد، اصرار در دعا است خدای متعال بنا به دلایلی گاهی اوقات دعای بنده خویش را سریعاً ا جابت نمیکند؛ حال یا به علت گناهی که انجام داده و باید توبه کند و یا به علت عدم وجود شرایط لازم و نیاز به فرصت برای استجابت دعا از مجرای طبیعی و یا به جهت اینکه خدای متعال میخواهد بندهاش، ارتباط خود را با او بیشتر کند و به درگاه او توجه زیادتر داشته باشد. بنابراین اصرار در دعا خود میتواند عاملی در استجابت دعا محسوب شود و خود اصرار ورزیدن در دعا، موجب خشنودی خداوند متعال است. امام باقر علیه السلام میفرماید: «ان الله عزوجل کره الحاح الناس بعضهم علی بعض فی المسأله و أحب ذلک لنفسه»؛ «بدرستی که خداوند متعال کراهت دارد از اصرار مردم نسبت به یکدیگر برای ادای حاجات، در حالی که آن را برای خود دوست دارد».[6]
و نیز میفرماید: «و الله لایلحّ عبد مؤمن علی الله عزوجل فی حاجة الا قضاها له»؛ «به خدا قسم اصرار نمیورزد بنده مؤمن بر خداوند متعال برای حاجتی مگر این که آن را برآورده میسازد».[7] رسول اکرم صلی الله علیه وآله میفرماید: «ان الله یحب السائل»؛ «خدای متعال درخواستکننده را دوست دارد»،[8] بنابراین اصرار در دعا به پیشگاه الهی، گذشته از اینکه موجب برآورده شدن حاجت میشود. فی نفسه امری مطلوب و مورد عنایت خداوند متعال است بدین جهت هیچگاه نباید از تأخیر در استجابت دعا دلگیر و نا امید شد.
پیامبر اسلامصلی الله علیه و آله میفرماید: «رحم الله عبداً طلب من الله عزوجل حاجة فالّح فی الدعاء استجیب له او لم یستجیب»؛ «خدا رحمت کند بندهای را که از خداوند متعال حاجتی را درخواست کند و بر آن اصرار بورزد. چه حاجتش برآورده شود و چه برآورده نگردد»[9].[10]
2.2. انجام کار نیک
همانطور که گناه مانع استجابت دعا و سبب محرومیت از لطف الهی است. انجام دادن کار نیک سبب استجابت دعا میگردد و طبیعی است که هر قدر اعمال نیک انسان زیادتر باشد، لطف الهی به او بیشتر است، به خصوص بعضی از اعمال که بسیار در این زمینه مؤثر بوده و عامل ایجاد ارتباط انسان با خدا است؛ مانند نماز که دریچه ملکوت را بر روی انسان باز میکند و زمینهساز استجابت دعا میگردد. بنابراین بعد از هر نمازی، میتوان به استجابت دعایی امیدوار بود.
پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله میفرماید: «من ادّی فریضة فله عندالله دعوة مستجابة»؛ «هر کس نماز واجبی را بجا آورد نزد خدا دعایی مستجاب خواهد داشت».[11]
3.2. عجله نداشتن در اجابت دعا
انسان وقتی خواستهای دارد، میخواهد هر چه زودتر به آن برسد؛ اما گاهی صلاح او در آن نیست و یا شرایطش فراهم نشده است و با مدتی صبر و تأمل به خواسته خود خواهد رسید. اما بی تابی و عدم شکیبایی، گاهی سبب ناامیدی میشود و مانعی برای رسیدن به خواستههای مورد نظر است. بدین جهت بهتر است همراه با اصرار در دعا، عجله بیش از حد نداشته باشیم. آنچه که وظیفه انسان است دعا کردن و امیدوار بودن است و آنچه که بر عهده خداوند است، اجابت است. بنابراین در آنچه که به خداوند مربوط میشود، مداخله نکنیم که در غیر این صورت به زیان ما تمام شده و مانعی برای وصول رحمت الهی خواهد گشت. امام صادقعلیه السلام فرمود: «همیشه مؤمن در خیر و آسایش است تا هنگامی که عجله نکند. در غیر این صورت ناامید میشود و دعا را ترک میکند. از امامعلیه السلام پرسیده شد: چگونه عجله میکند! امام میفرماید: میگوید از فلان زمان دعا کردم اما اجابت نشده است.[12] بنابراین باید امید فراوان داشت و اصرار در دعا نیز ورزید؛ اما عجله نباید داشت که خود مانع تحقق استجابت دعا است.
امام صادقعلیه السلام میفرماید: «ان العبد اذا دعا لم یزل الله تبارک و تعالی فی حاجته ما لم یستعجل»؛ «به درستی که بنده هنگامی که دعا میکند خداوند متعال در صدد برآورده ساختن حاجت او است تا زمانی که او عجله نکند».
4.2. واسطه قرار دادن معصومعلیه السلام
خداوند متعال میفرماید: «وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ»؛ «به سوی خداوند واسطه بجویید»[13] و نیز میفرماید: «وقتی مردم به خود ستم نموده و نزد تو میآمدند و طلب مغفرت میکردند، پیامبر نیز برای آنان استغفار مینمود، خدا را مهربان و توبهپذیر مییافتند»[14].
5.2. دعا در مکانهای مقدس
دعا در مساجد، حرم اهل بیتعلیهم السلام، تربت شهیدان و… زمان هایی که در مظان استجابت دعا هستند (مانند شب قدر، روز عرفه و میلاد و شهادت ائمه اطهار و سحرها)، در سرعت استجابت آن بسیار مؤثر است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه شما را به لینکی از همین پایگاه دعوت می نماییم: دانستنی هایی از قرآن (شرایط استجابت دعا)
[1] . بقره (2)، آیه 186؛ «هرگاه بندگانم از من سؤال کردند، به درستی که من نزدیک هستم دعای دعا کننده را هرگاه مرا بخواند اجابت میکنم».
[2] . غافر (40)، آیه 60؛ «بخوانید مرا استجابت میکنم شما را».
[3] . المیزان، 2، صص 30 - 33.
[4] . میزان الحکمه،ج 2، ص 875.
[5] . میزان الحکمة، ج 2، ص 876.
[6] . میزان الحکمه، ج 2، ص 880.
[7] . همان
[8] . همان
[9] . همان، ص 880.
[10] . میزان الحکمه، ج 2، ص 880.
[11] . همان
[12] . همان
[13] . مائده، آیه 35.
[14] . نساء، آیه 64.
حوزه
فرم در حال بارگذاری ...