« عبرتهای عاشورایی +عکس نوشته و پوستردرس عاشورا درس مذاکره ؟؟؟ »

فعالیت ۱۰ هزار سقاخانه در بروجرد

نوشته شده توسطرحیمی 27ام مهر, 1395

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد از فعالیت ۱۰ هزار سقاخانه در نقاط مختلف شهری و روستایی این شهرستان خبر داد.

حجت‌الاسلام صادق جعفرپور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد دوشنبه، ۲۶ مهرماه در جمع خبرنگاران در معرفی برنامه‌های محرم در این شهرستان، گفت: یکی‌از آداب و رسوم مردم شهرستان بروجرد برپایی سقاخانه‌ها در منازل خود است که این‌کار را برای دو ماه محرم و صفر انجام می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار سقاخانه در نقاط مختلف شهری و روستایی این شهرستان، افزود: برخی از افراد قبل از شروع ماه محرم در یکی از اتاق‌های منزل خود سقاخانه برپا می‌کند که در این سقاخانه پارچه‌های سیاه رنگی را به نشانه عزاداری سیدالشهدا علیه السلام نصب می‌کند و بر روی این پارچه سیاه رنگ پرچم‌های مختلفی مانند یا حسین علیه السلام ، یا عباس علیه السلام و پرچم‌های دیگری از ائمه اطها علیه السلام را نیز نصب می‌کند.

جعفرپور در مورد سقاخانه گفت: در سقاخانه‌ها میز گلاب، عود و اسفند آماده است و در هنگامی‌که سقاخانه مملو از عزاداران است، از آنها استفاده می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد ادامه داد: برای ورود به سقاخانه‌ها نیاز به دعوت نیست، زیرا نصب پرچم سیاه رنگ بر روی درب ورودی هر خانه‌نشان از برپایی سقاخانه در این منزل و عزاداری و روضه‌خوانی است.

وی اضافه کرد: اکثر سقاخانه‌ها شب‌ها مشغول به عزاداری می‌شوند، اما برخی از این سقاخانه‌ها در بعد از ظهر به روضه‌خوانی و قرائت زیارت عاشورا می‌پردازند. میهمانان و عزاداران سقاخانه‌ها اکثرا با چای و خرما پذیرایی می‌شوند و استفاده لازم را از این مکان می‌برند.

جعفرپوردر ادامه افزود: برپایی سقاخانه‌ها در شهرستان بروجرد قدمت طولانی دارد و این رسم با گذشت چندین سال باز هم از رونق خاصی برخوردار است. برخی از این سقاخانه‌ها نیت می‌کنند و به مدت ۱۰ روز اول محرم هر روز روضه‌خوانی را برپا می‌کنند و نهایت استفاده را از این فرصت انجام می‌دهند و عشق و ارادت خود را به امام حسین علیه السلام نشان می‌دهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد درپایان گفت: در ماه محرم بغضی عجیب در گلو می‌پیچد که هر فرد عزاداری به‌نوعی خود را در عزاداری سیدالشهدا علیه السلام سهیم می‌کند و بانوان بروجردی نیز در سقاخانه‌های برپا شده در شهر حضور می‌یابند و خالصانه به عزاداری می‌پردازند.

مطالب مرتبط:

گزارشی از تکیه های عزاداری ( سقاخانه ) در بروجرد + عکس/ashura

آداب و رسوم مردم بروجرد در دهه اول ماه محرم

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)


فرم در حال بارگذاری ...