« مبانی حجاب و عفاف در قرآن کریمسه گروه نزدیک‌ترین افراد به خدا »

ما هم معتقدیم حجاب کاری فرهنگی و اخلاقی است نه اجباری

نوشته شده توسطرحیمی 22ام تیر, 1395

آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد در همایش ملی قیام گوهرشاد:

 برخی میگویند همانطور که کشف حجاب اجباری رضاخان به نتیجه نرسید، حجاب اجباری هم به جایی نمیرسد درحالیکه ما هم معتقدیم حجاب کاری فرهنگی و اخلاقی است نه اجباری.


اولین همایش ملی «قیام گوهرشاد» با حضور آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، سید صولت مرتضوی شهردار مشهد و جمعی از مسئولان کشوری و اساتید حوزه های علمیه صبح امروز بیست و یکم تیر در تالار شهر مشهد آغاز به کار کرد.

آیت الله سید احمد علم الهدی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: حادثه مسجد گوهرشاد در تاریخ سرکوب گری های اخیر ایران و کشورهای خارجی واقعه ای بی نظیر بود که ماموران پهلوی درب های مسجد را بستند و از پشت بام مردم بی دفاع را هدف گلوله قرار دادند.

r />وی با بیان اینکه قیام گوهرشاد یک قتل عام قطعی برای براندازی جریان فرهنگی حجاب بود، افزود: حکومت پهلوی میخواست یک نسل مدافع فرهنگ آنچنان از بین برود که فردی از آنها باقی نماند و به همین منظور مجروحان حادثه را نیز همراه با کشته ها و جنازه ها زنده به گور کرد.

علم الهدی تصریح کرد: اینجا مساله رضاخان و جنایات یک عنصر ناپاک شیطانی مطرح نیست، بلکه بحث ایده پرداخته شده برای کشتار مردم در مسجد  گوهرشاد از طرف دشمن بود که از آن طرف مرزها سازماندهی شده و به کشور سرایت کرده بود.
 
امام جمعه مشهد ادامه داد: امروز ما در جامعه با ژست های دموکراتیک در برابر مساله فرهنگی حجاب مواجه هستیم و برخی میگویند همانطور که کشف حجاب اجباری رضاخان به نتیجه نرسید، حجاب اجباری هم به جایی نمیرسد درحالیکه ما هم معتقدیم حجاب کاری فرهنگی و اخلاقی است نه اجباری.

وی عنوان کرد: حجاب و عفت هیچگاه با قدرت و پلیس و ابزارهای این چنینی تثبیت نمی شود، بلکه امری فرهنگی و اخلاقی است که باید از دوران طفولیت و کودکی در فرد نهادینه شود.

علم الهدی گفت: برخی از مسئولان نسبت به مساله مقابله با ولنگاری و بی بند و باری و بی حجابی توجه کافی ندارند که اگر این امر در جامعه گسترش یابد یک فتح الفتوح کامل برای دشمن و براندازی دین است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما با پدیده انحراف اجتماعی روبرو هستیم، آیا برای مقابله با آن راهی جز توسل به یک جریان الزامی امکان پذیر هست یا خیر؟
 
امام جمعه مشهد افزود: متاسفانه متولیان فرهنگ دچار انحرافند و با گرفتن ژشت های دموکراتیک نسبت به حجاب میخواهند جریان های لاییک را به خود جذب کنند.
 
علم الهدی یادآور شد: ما هم معتقدیم حجاب اجباری نمی شود، اما بحث ما مقابله با یک ناهنجاری اجتماعی است.
 
وی در پایان گفت: مادامی که نخبگان سیاسی ما به اسلام برنگردند و خدمت به خون شهدا را به عنوان یک راهبرد برای خودقرار ندهند، ما محکوم به شکست خواهیم بود.
 
حداد عادل هم در این مراسم گفت: امروزه حجاب در کشور ما پرچم مسلمانی است و هیچ نمادی به اندازه حجاب گویای هویت اسلامی نیست.

وی افزود: از سوی دیگر قیام گوهرشاد یک حماسه ملی و دینی مردم سرزمین ما و عاشورای حجاب است که جلوه ای درخشان از دفاع مظلومانه ملت ایران از آرمان ها و اعتقادات و ایستادگی در برابر ظلم استبداد را به نمایش می گذارد.

حدادعادل اظهار داشت: استفاده از ظرفیت واقعی گوهرشاد فقط یک تحقیق تاریخی صرف نیست، بلکه برای آگاهی نسل جوان و نشان دادن ماهیت واقعی حکومت پهلوی امری ضروری است.
 
وی تصریح کرد: دشمنان انقلاب حجاب را با همه ابزارها و امکانات شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی نشانه گرفته اند و متاسفانه برخی هم در داخل کشور راه را برای آنان هموار میکنند.
 
وی ادامه داد: برخی به هرچه که احتمال میدهند برای آنان رای می آورد، متوسل می شوند و این حکم الهی را دستمایه اهداف خود می کنند.

گفتنی است؛ تبیین آرمان ها و اهداف قیام گوهرشاد، کشف حجاب در آیینه تجددگرایی، تاثیر فرهنگ غرب در دگرگونی اندیشه حجاب و لباس متحدالشکل، مفهوم شناسی و مستندات دینی عفاف و حجاب، حجاب از منظر روانشناسی، نقش زن مسلمان در مبارزه با استعمار و استبداد و حجاب و بی حجابی و مساله اشتغال از جمله محورهای اولین همایش ملی قیام گوهرشاد است.

 

 


فرم در حال بارگذاری ...