« اولین چیزی که خداوند خلق کرد نور پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودآماده‌ باش برای حمله »

مداحی ما شمشیر دشمن را تیز نکند

نوشته شده توسطرحیمی 22ام آذر, 1395

 

مداحی ما شمشیر دشمن را تیز نکند/ احکام ستایشگری اهل بیت(ع) را یاد بگیریدحاج یدالله بهتاش:با امکانات و تجهیزات جدید، مجلس خصوصی مداحی ما دیگر خصوصی نمی ماند. پرهیز از غلو در حال حاضر اهمیت دوچندان دارد. بفرمایش رهبری شمشیر دشمن را تیز نکنیم. توهین به بزرگان اهل سنت منجر به بریدن سر شیعیان در کشورهای دیگر می شود. ما اینجا مداحی می کنیم در جای دیگر انتحاری انجام می دهند.

نشست «انتقال تجربیات مداحی» در قالب سلسله جلسات «مدرسه دعبل» پیش از ظهر دیروز با حضور حاج یدالله بهتاش و جمعی از مداحان اهل بیت(علیهم السلام) در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.

حاج یدالله بهتاش با طرح این سوال که عوامل اثرگذاری و ماندگاری مداحان چیست و چگونه می توان شهرت و محبوبیت را با هم کسب نمود به بیان مطالبی پرداخت که گزیده آنها را مرور می کنیم:

♦ اخلاص رمز ماندگاری در همه امور و از جمله در مداحی است. هرچه در راه خدا استفاده شود ماندگار خواهد شد. ما باید تلاشمان برای خدانمایی باشد نه خودنمایی!

♦ صداقت و راست خواندن اهمیت فوق العاده ای دارد. مرحوم محدث نوری در کتاب لؤلؤ و مرجان برای پله اول و دوم منبر که برای ما روضه خوانهاست دو شرط برمی شمرد که عبارتند از خلوص و صداقت.

♦ مطالعه مداوم داشته باشید. مداحان باید حداقل یکدوره مطالعه زندگانی چهارده معصوم داشته باشند. از درون این مطالعات فضایل، کرامات و روضه های اهل بیت(ع) را در قالب فیش استخراج و استفاده نمایید.

r /> ♦ در مجالس حدیث مستند بخوانید. بنده در یکی از مجالسی که خدمت مقام معظم رهبری بودم در ضمن اشعارم حدیثی خواندم ایشان تایید فرمودند و تاکید کردند که موعظه خوبی بود اینها را برای مردم بگویید.

♦ مداحان باید اخلاق مدار باشند. مردم بیش از آنکه به خواندن ما دقت کنند به رفتار و کردار ما توجه دارند. ما باید مردم و حتی همسر و فرزندانمان را با اخلاق حسنه به دین علاقمند کنیم.

♦ مداحان باید قدر و جایگاه خود را بشناسند.

♦ مراقبت از خانواده بسیار مهم و از موارد اثرگزار در موفقیت مداحان است.

♦ مجالس ما خالی از امربمعروف و نهی از منکر نباشد. کما اینکه رهبری فرمودند مجالس خالی از موعظه نباشد، در قالب حدیث یا شعر یا تاریخ. حضرت سیدالشهداء علیه السلام شهید نشدند که ما گریه کنیم هدف ایشان امربمعروف و نهی از منکر بوده است. هرچند که روضه و گریه هم فضیلت بسیار دارد ولی هدف نیست.

♦ ارزش جایگاه خود و وقت مردم را درنظر داشته باشید. وقتی یک مداح در یک جلسه نیم ساعته که صدنفر در آن هستند برنامه دارد، به اندازه صدتا نیم ساعت وقت مردم در اختیار اوست و مسئول است.

♦ احکام مداحی را یاد بگیریم. حد و حدود نوحه خوانی را یاد بگیریم تا ترانه خوان نشویم. اینکه در مجالس شادی چه آهنگی اجرا شود و اینکه دست زدن در مجالس و مساجد چگونه باید باشد اهمیت دارد. با موسیقی مبتذل نمی شود مردم را اهل بیتی کرد. بنده با سبک جدید و نوآوری مخالف نیستم اما باید تابع احکام مداحی باشیم و به نظرات رهبری و مراجع توجه کنیم تا دچار انحراف نشویم.

♦ توجه نماییم که با امکانات و تجهیزات جدید، مجلس خصوصی مداحی ما دیگر خصوصی نمی ماند. پرهیز از غلو در حال حاضر اهمیت دوچندان دارد. بفرمایش رهبری شمشیر دشمن را تیز نکنیم. توهین به بزرگان اهل سنت منجر به بریدن سر شیعیان در کشورهای دیگر می شود. ما اینجا مداحی می کنیم در جای دیگر انتحاری انجام می دهند.

♦ مطالب و عباراتی که متناسب با شأن و کرامت اهل بیت(ع) نیست بیان نکنیم.

منبع: دعبل


فرم در حال بارگذاری ...