« استغفار خوب و استغفار بدحدیث امام حسین(ع) درباره عقل »

مرز آزادى انسان تا كجاست؟

نوشته شده توسطرحیمی 1ام بهمن, 1397

 

 

* پرسش

آیا انسان آزاد است یا مجبور؟ مرز آزادى تا كجاست؟

* پاسخ

خداوند، انسان را آزاد آفریده است و به او اختیار داده تا كارهایش را انتخاب كند. گرچه بعضى گفته‏ اند: انسان در كارهایش مجبور است و گمان مى ‏كند كه آزاد است، امّا دلایل بسیارى بر اختیار انسان وجود دارد كه به برخى از آنها اشاره مى‏ كنیم:

الف) هر انسانى در كارهاى خود گاهى دچار تردید و شك مى ‏شود كه آیا انجام دهد یا ندهد؟ همین شك، دلیل بر آزادى اوست كه مى‏تواند كارى را انجام دهد و مى‏تواند انجام ندهد.

ب) گاهى انسان‏ها به كار یكدیگر انتقاد دارند. انتقاد نیز دلیل آن است كه كسى كه كار را انجام داده، مى‏توانسته انجام ندهد.

ج) هر انسانى در عمر خود بارها از گفتار و رفتار خود پشیمان شده و همین پشیمانى دلیل آن است كه مى‏ توانسته انجام ندهد و لذا با خود مى‏گوید: اى كاش انجام نمى‏دادم!

د) همه مردم فرزندان خود را تربیت مى‏كنند و یا به معلّم و مربّى مى ‏سپارند و این دلیل آن است كه فرزند انسان مى ‏تواند مسیر كج را رها و به راه حق برود.

بنابراین شك، انتقاد، پشیمانى و تربیت، دلیل آزدى انسان است. علاوه بر آنكه آزادى خواسته تمام انسان‏ ها، بلكه حیوانات است. شما اگر گربه ‏اى را در قفس كنید، هر نوع غذا براى او در قفس قرار دهید، باز ناراحت است و ترجیح مى ‏دهد در كوچه و خیابان ساده ‏ترین غذا را بخورد امّا در قفس نباشد.

در بهشت نیز اگر آزادى نباشد، مؤمن رنج مى‏برد و لذا مؤمنان هنگامى كه وارد بهشت مى ‏شوند، خدا را به خاطر آزادى در بهشت سپاس مى‏ گویند: «ألحمدُ لِلّه الّذى نَتبَوّء من الجنّة حیث نشاء»(سوره زمر، آیه 74)

با این همه، انسان بنده خداست و باید به دستورات او عمل كند و اگر آزادى مرز نداشته باشد و انسان اختیار خود را به نفس و تمایلات شخصى یا تمایلات دیگران بدهد، او را به دره هلاكت سقوط خواهد داد.

آزادى باید در چارچوب فرامین خدا و عقل باشد تا سبب سلب آزادى دیگران نشود.

 

منبع: حوزه نیوز

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)
نظر از: مدیریت استان مازندران [عضو] 
4 stars

با سلام و سپاس از مطلب خوب شما

1397/11/02 @ 13:00


فرم در حال بارگذاری ...