« نفوذ انگلیسیها در بیت یک مرجع | پژوهش های حوزوی در نگاه رهبری » |
معیار سعادت و شقاوت
نوشته شده توسطرحیمی 1ام دی, 1394عن أمیرالمومنین علیهالسلام:
إِنَّ أَسْعَدَ النَّاسِ فِی الدُّنْیا مَنْ عَدَلَ عَمَّا یعْرِفُ ضَرَّهُ وَ إِنَّ أَشْقَاهُمْ مَنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ[1]
سعادتمندترین مردم در دنیا کسی است که
از آنچه می داند برایش زیان آور است اجتناب کند
و بدبخت ترین آنها کسی است که
از هوای نفسش پیروی نماید.
چند نکته در این روایت منسوب به حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام قابل توجه است:
نکته(۱):
سعادت و شقاوت انسان به دست خود اوست و در حقیقت اینکه پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
«الشَّقِی مَنْ شَقِی فِی بَطْنِ أُمِّهِ وَ السَّعِیدُ مَنْ سَعِدَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ.»[2] معنای ظاهرش مراد نیست، و خدا کسی را فطرتاً شقی یا سعید نیافریده، اگر چنین بود ارسال رُسُل و انزال کتب معنا نداشت. بلکه به این معناست که خداوند با علم بینهایت خود از همان ابتدا میداند چه کسی خوشبخت و چه کسی بدبخت خواهد شد، ولی این خوشبختی و سعادت و همچنین بدبختی و شقاوت به دست خود انسان است.
نکته (۲):
میزان سعادت تقواست. تقوا یعنی همین، المتقی اسمٌ لمن یقی نفسه عما یضرّه فی الآخرة. متقی کسی است که از آنچه برای آخرتش ضرر داشته باشد اجتناب می کند. شاگردی از استادش معنای تقوا را پرسید؛ استادش گفت: آیا تا به حال در بیابانی که پر از خار و تیغ است عبور کردهای؟ شاگرد گفت: آری. استاد پرسید چطور از بین خارها و تیغها عبور میکنی؟ شاگرد گفت: أتقی؛ مواظبم که خارها و تیغها به پایم نرود. استاد گفت: تقوا در دنیا یعنی همین؛ انسان مواظب باشد تیغ گناه در روحش فرو نرود.
میزان سعادت این است که انسان از آنچه میداند برایش ضرر دارد اجتناب کند و میزان شقاوت، نقطه مقابل یعنی هواپرستی است. دنبال هوا و هوس رفتن است.
نکته (3):
وجوب اجتناب از هواپرستی و گناه عقلی است. تعبیر «عَدَلَ عَمَّا یعْرِفُ ضَرَّهُ» یعنی میداند هواپرستی و گناه برایش ضرر دارد؛ یعنی عقل انسان خودش تشخیص میدهد. معنای آیه «و هدیناهُ النّجدین» همین است، انسان نجد و راه خیر و شر را می داند.
پی نوشت:
[1] وقعه صفین؛ ص۱۰۸.
[2] التوحید للصدوق؛ ص۳۵۶.
منبع : درس خارج فقه استاد محمدی ری شهری
فرم در حال بارگذاری ...