« قرض گرفتن با ضمانت امیر المومنین علیه السلامیاد مرگ و قیامت »

نظریات هرکسی نشان می‌دهد که در دلش چه خبر است

نوشته شده توسطرحیمی 26ام مرداد, 1398

 


?طرز نگاه انسان، علاقه‌های پنهان و امراض درونی او را لو می‌دهد!

? انسان به سختی می‌تواند بفهمد که خودش چه گرایش‌هایی دارد، چون قلب انسان بسیار پیچیده است. گرایش‌های پنهان ما کجا معلوم می‌شود؟ نگاه، زاویۀ دید و بصیرت شما، محل نشان‌دادن و لو دادن علاقه‌های پنهان شماست و محل محاسبۀ نفس است.

? گرایش‌ها و علاقه‌های انسان از نگاهِ او مشخص می‌شود و نگاه او هم از اعمال و رفتارش قابل تشخیص است. مثلاً وقتی توبه و تدارکِ تقرب به خدا را عقب می‌اندازی، علامت این است که نگاهت به «زمان» غلط است؛ فکر می‌کنی هفتاد سال، یعنی خیلی!

? گاهی انسان‌ها خودشان را سانسور می‌کنند و نظراتشان را نمی‌گویند. نظریات هرکسی نشان می‌دهد که در دلش چه خبر است؟ نظریات هر کسی نشان‌دهندۀ تمایلات و گرایش‌ها و گاهی امراض درونیِ اوست.

? از خدا بخواه که صاحب‌نظر بشوی؛ اگر خدا بخواهد تو را صاحب‌نظر کند، باید دلت را خیلی پاک کند. اگر صاحب‌دل بشوی، صاحب‌نظر هم می‌شوی، صاحب‌نظر که شدی همان نظری را می‌دهی که نظر آقا و مولایت است.

? نگاه و بصیرت انسان ناشی از گرایش‌های اوست. اباالفضل‌العباس علیه السلام صاحب بصیرت بود و بصیرتش خبر از گرایش‌های پنهانش می‌دهد، خبر از صفای باطنش و مرام و معرفتش می‌دهد؛ عباس علیه السلام هیچ نقطۀ سیاهی در دلش نبود.

?علیرضا پناهیان
?دانشگاه هنر- ۹۶.۷.۱۲
? متن کامل:panahian.ir/post/5613


فرم در حال بارگذاری ...