« آنجا که گریه ها همه خاموش و بی صداستسپاسگزاری از پدر و مادر »

نقش ویژه بانوان در سلامت روان جامعه

نوشته شده توسطرحیمی 5ام تیر, 1398

 مگر کودکان کالا هستند که آنها را زرق‌ و برق دهیم و در ابتدای دوران زندگی ‌شان جلوه گری برای چشم ‌های بیگانگان را ارزشی فاخر برایشان قلمداد کنیم و وادارشان کنیم برای دیده شدن و به نمایش گذاردن تن و زیبایی‌ شان به صحنه آیند؟ کودکان به‌ویژه دختران خردسالی که روی فرش قرمز راه می ‌روند تا لباس، زیورآلات و به‌ طورکلی پوشاکی که بر تن دارند را به معرض نمایش تماشاگران حاضر در مراسم بگذارند شاید این کار برایشان جذاب بیاید که میان مردم می ایند و آنها هم تشویقشان می ‌کنند ولی مطمئناً از آسیب ‌های نهفته‌ ای که این سوت و کف زدن ‌ها برایشان به ارمغان خواهد آورد با خبر نیستند چون دنیای کودکان صادق ‌تر از دنیای بزرگ ‌تر هاست و آ‌ها از نقشه ‌هایی که بزرگ ‌تران برای دنیای آ‌ها کشیده ‌اند بی ‌خبرند.

استفاده از لوازم ‌آرایش در سنین پایین برای دختران خردسال و برگزاری چنین مراسمانی برای آنها در آینده خود و خانواده‌ هایشان را یا مخاطراتی روبرو خواهد کرد و این والدین باید انتظار داشته باشند در آینده دخترانشان به رفتارهای افراطی روی ‌آورند، کودکانی که در دنیای کودکانه خود بازیچه دنیای بزرگ ‌ترها می ‌شوند و بزرگ ‌ترها برایشان هدف تعیین می‌ کنند و آنها را در راهی که ممکن است در آینده برایشان خوشایند به نظر نیاید قرار می‌ دهند، چون سن آنها کم است و نمی ‌توانند مصلحت را تشخیص دهند و به همین دلیل با چشمان بسته پا در دنیای بزرگ ‌ترها می‌ گذارند.

باورهای عقب ‌مانده فمینیستی


چرا در حق کودکان خود خیانت کنیم و اجازه بدهیم عده ‌ای جاهل و ناآگاه و بیگانه از کودک و نیازهای او و نیز کج ‌فهم، با باورهای عقب‌ مانده فمینیستی با اجرای برنامه ‌هایی مانند برگزاری فشن شوها و ترغیب دختران وزنان به سنت ‌شکنی ازجمله دوچرخه ‌سواری در شهر از دنیای پاک کودکان سوء استفاده کنند. برگزارکنندگان این شوی لباس ‌ها می ‌خواهند با استفاده از این کودکان و زیر سایه خواب عمیق متولیان فرهنگی قوانین و شرع را دور بزنند البته سن برخی از این کودکان بیشتر از سن تکلیف آنان است بماند که واژه سن تکلیف هم دارد به واژه‌ای غریبه برای فرزندانمان تبدیل می ‌شود. در فرهنگ و روش مردم دارالعباده یزد، در این سن و سال دخترکان دست در دست مادرانشان با چادر نمازی که به رنگ چادر نماز مادر بود به مساجد محله می ‌رفتند و جلوه گری در برابر خالق را از مادر می ‌آموختند نه اینکه به تقلید از فرهنگ منحطی که خود به دنبال راه چاره برای مسائل اجتماعی و فرهنگی خودش است، باشند و متأسفانه فرهنگ و ارزش ‌های جامعه برای برخی تغییر شکل داده ‌اند، تغییر شکلی که از روی ناآگاهی و تقلید کورکورانه از فرهنگ از هم ‌پاشیده غرب است.

ملتی رفت چون آیین ز دست/مثل خاک اجزای او از هم شکست

تهاجم فرهنگی عظیم علیه اسلام
مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) در سخنانی می ‌فرمایند: امروز یک تهاجم فرهنگی عظیم علیه اسلام است که این مستقیماً به انقلاب ارتباطی ندارد و وسیع ‌تر از انقلاب است و علیه اسلام است. وقتی اکنون الگوی کودکانتان را فشن شوها و مدل ‌های غربی قرار می‌ دهید آنان را به جلوه گری روی صحنه در برابر دیدگان عموم قرار می ‌دهید چگونه می‌ خواهید پس از سن تکلیف آموزه ‌های اصیل اسلام را به او بیاموزید چگونه معنای حیا و عزت را برای او تعریف می‌ کنید کودکی که به ‌عنوان مدل روی صحنه نمایش رفته است چگونه می ‌تواند خود را با آموزه‌ های اسلامی که لطافت و عزت زن را می ‌طلبد و او را در پس پرده حیا و عفت می ‌خواهد بپذیرد؟ یکی از علایق و دوست ‌داشتنی ‌های انسان زیبایی است؛ خداوند متعال در قران می ‌فرماید خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد اما مطلب مهمی که اینجا مطرح می ‌شود این است که زیبایی برای بروز دادنش نیاز به شرایط، زمان، مکان و مخاطب خاص دارد و زیبا بودن با تبرج و مانکن شدن فرق دارد.

کودک ‌آزاری مدرن
آیا والدین این کودکان می ‌دانند به ‌کارگیری کودکشان در نقش مدل چه آسیب ‌های روان‌شناختی را می‌ تواند به کودکشان وارد کند؟ کودکان در سنی هستند که شخصیت و هویتشان در حال شکل ‌گیری است، بدون شک استفاده آنان در این‌گونه مراسم نوعی کودک ‌آزاری مدرن است، کودک ‌آزاری تنها به ‌صورت سیلی خورده یا زباله گردی کودکان نیست بلکه بکارگیری کودکان در قالب مدل هم می ‌تواند از منظر روانی و رفتاری آزارهای زیادی را به کودکان وارد نماید که ممکن است آثار آن تا سال‌ ها در روح و جسم کودک باقی بماند، اضطراب، نگرانی و فشارهای روحی وارد شده بر کودکان در چنین فضایی غیر قابل ‌انکار است.

عروسک باربی، همدم دختربچه‌هایمان
دشمن بسیار جدی ‌تر از قبل به عرصه آمده است و به همین جهت مسئله سبک زندگی مورد توجه سیاست‌ مداران آمریکا قرارگرفته است، مجموعه ‌ای که به ‌وسیله آن بتوان برای لحظه ‌لحظه زندگی مردم برنامه داشت یعنی چگونگی خوراک، پوشاک، تفریح، معماری ارتباط با دیگران لوازم زندگی،… و در این میان توجه ویژه دشمن به نقش زنان و دختران در ترویج فرهنگ مورد نظرشان حائز اهمیت و تأمل است مسئله مهمی که در این خصوص باید به آن توجه کرد عروسکی است که چند سال است به ‌عنوان همدم دختر بچه‌هایمان درآمده است.

کارکرد الگویی و تربیتی عروسک قابل ‌توجه است چرا که در حساس ‌ترین مقطع سنی یعنی دوران کودکی مورد استفاده قرارگرفته است و نقش بسیار مهمی در الگوسازی ذهنی دختر بچه‌ها دارد عروسکی مانند عروسک باربی بر خلاف سایر عروسک ‌ها دارای چهره بچه ‌گانه نیست و تداعی‌کننده یک زن بیست ‌ساله آمریکایی با تمام مشخصات اندامی آن است خریداران باربی با خرید یک عروسک کارشان تمام نمی ‌شود و مجبورند تمام وسایل مکمل آن از قبیل لباس مهمانی و وسایل آرایش را تهیه نمایند. بدین‌ صورت دختران مأنوس با باربی با سلیقه باربی رشد می ‌کنند و زمانی که به سن انتخاب می ‌رسند سلیقه ‌ای همانند سلیقه باربی دارند.

هر آنچه در تمدن غرب برای انحطاط بیشتر تولید و عرضه می ‌شود قبلاً ذائقه و احساس نیاز به آن را با هزینه مصرف ‌کنندگان به وجود آورده ‌اند و ما برای مقابله با این هجوم گسترده باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که زنان و دختران از جایگاه ویژه ‌ای برخوردار هستند و سلامت روان آنان سلامت روان جامعه محسوب می ‌شود.

 

منبع: پایگاه حوزه


فرم در حال بارگذاری ...