« قلب متذکر بیدارمادر بگو: اللهم تقبل منا هذا القربان »

ویژگی های سربازان امام زمان(عج) /آن ها مهربان اند!

نوشته شده توسطرحیمی 27ام شهریور, 1394

…امام علی علیه السلام چهل ویژگی 313 یار امام مهدی(عج) را برشمرده اند که پنج صفت را شرح کردیم. اینک پنج صفت بعدی را خواهیم خواند.

…و لایشتموا مسلماً، و لایهجموا منزلاً، ولایضربوا احداً الّا بالحق، ولایرکبوا الخیل الهمالیج، و لایتمنطقوا بالذهب، ولایلبسوا الخز و لایلبسوالحریر…

آن ها نبایستی به مسلمانی فحش بدهند، به خانه ای حمله و هجوم نکنند، کسی را به ناحق نزنند، سوار استرهای لاغر و ضعیف و ناتوان نشوند، خود را با طلاجات زینت نکنند، لباس خَز و ابریشم نپوشند…

الملاحم، نوشتة سیدبن طاووس، باب 79

یکی از ویژگی های یاران امام آن است که به مسلمانی فحش نمی دهند، اگر چه از نظر فقهی، بعضی از فحش ها احکام سنگینی همچون شلاق در پی دارد، اما براساس اصل قرآنی «قولو للناس حسنا؛ با مردم نیکو صحبت کنید»، هیچ مسلمانی نبایستی نسبت به حتی غیرمسلمان حرف ناشایستی به کار ببرد.

در قرآن کریم خداوند دستور داده است که به خدایان کافران توهین نکنید تا آن ها نیز به خدای شما بی ادبی نکنند. امام صادق علیه السلام به علت آنکه دوست قدیمی ایشان به یکی از غلامان خود در محضر امام فحش داد، حضرت تا آخر عمر خود با او قطع رابطه کردند. بنابراین فحش دادن در اسلام تبعات سنگین معنوی و مادی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد. سرآغاز بسیاری از این دعواهای کوچه و بازار فحش دادن است.

به این داستان، به واسطه برکت های خاص معنوی اش توجه فرمایید: عارف بزرگ حضرت آیت الله بهاءالدینی(ره) می فرمایند: در کودکی خود در حاشیه شهر قم رفته بودم، یکی از عرفای بزرگ آن زمان را در آن اطراف دیدم. به جهت آنکه این عارف حکیم خیلی کم حرف می زد، در بین مردم به «سید سکوت» مشهور بود. او دارای مکاشفات خاصی بود و به مقامات بلند عرفانی رسیده بود. آیت الله بهاءالدینی می گوید: راز موفقیت او را پرسیدم و به او عرض کردم، شما چگونه به این مقامات رسیدید؟

ایشان در پاسخ با دست به دهانشان اشاره می نمایند و می فرمایند: در این آتش خانه را بستم. جالب اینکه ایشان دهان آدمی را به آتش خانه، یعنی محل آتش به پا کردن، تشبیه نموده اند.

با دقت به اطرافمان این معنا به دست می آید که مصائب و گرفتاری زبان در آدمی، چه گرفتاری های دنیایی و آخرتی ایجاد می کند؛ بنابراین با رجوع به متن احادیث و دعاها و مخصوصاً کتب شریف صحیفه سجادیه در دعای مکارم اخلاق، مکرر از خداوند توفیق نگه داری زبان درخواست شده است.

در ادامه معرفی ویژگی های یاران امام مهدی(عج)، امام علیه السلام تصریح می فرمایند:

یاران امام مهدی(عج) به خانه مسلمانی حمله نمی کنند، چرا که مسلمان دارای احترام است. اگر کسی به محض گفتن تشهد مسلمان شد، خون و مال او محترم خواهد شد و برای هر یک از آن ها (خون و مال)، احکام مخصوصی وارد شده است که یکی از آن ها هجوم نبردن به خانة مسلمانان است.

صفت بعدی که امام علیه السلام برای یاران مهدی(عج) شمرده اند آن است که:

یاران امام(عج) کسی را به ناحق نمی زنند. برخی گمان می کنند که به خاطر مسائل تربیتی می توانند فرزندان خود را مورد ضرب و شتم قرار دهند و این خود گناهی است که در یاران امام(عج) دیده نمی شود.

ستاره صفات زیبا، شهید مهدی باکری روزی در یکی از خیابان های ارومیه تصادف می کند. راننده ماشین مقابل، وقتی پایین می آید، یک سیلی به صورت آقامهدی می زند و کلی هم ناسزا می گوید. آقامهدی با خونسردی او را برای جبران خسارت به یک تعمیرگاه می برد. چند ساعتی که در تعمیرگاه بودند، راننده می بیند بعضی ها که می آیند و می روند به آقامهدی احترام خاصی می گذارند. تا اینکه از یکی از آن ها می پرسد: این آقا کیست؟ می گویند: این حاج آقا مهدی باکری است. راننده، در برابر بزرگواری آقامهدی بسیار شرمنده می شود و به عذرخواهی می افتد. رفتار اسلامی شهید مهدی باکری، رانندة مسیحی را به اسلام علاقه مند می کند و او را به حلقة مسلمانان وارد می سازد. حالا این رفتار را مقایسه کنید با رفتارهای بعضی از ما که مسلمان ها را هم از مسلمانی ناامید و بدبین می کنیم.

صفت دیگر یاران امام(عج) آن است که به دلیل رعایت حقوق حیواناتی که از آن ها در تردد استفاده می شود، نبایستی سوار چهارپایانی شوند که لاغر و ضعیف هستند. و جالب اینکه یاران امام، نه تنها نبایستی حقوق دیگران را ضایع کنند، بلکه بایستی به نسبت به رعایت حال حیوانات نیز بایستی توجه داشته باشند.

و دیگر صفتی که در این روایت به آن اشاره شده است، نپوشیدن لباس خَز و ابریشم است، که از حیث فقهی هردوی آن ها برای مرد حرام است و مرد مسلمان نبایستی از آن ها و نیز طلاجات استفاده کند. متأسفانه در بازارهای مسلمانان به وفور انگشتر طلای مردانه به چشم می خورد. در ابتدای شروع زندگی بعضی ها با خریدن این انگشترها، سرلوحه دفتر زندگی خود را با این عمل حرام آغاز می کنند.

در پایان به این نکته کلیدی اشاره می شود که یاران امام مهدی(عج) از حیث صفات در یک کلام و فرمایش امام مهدی(عج) به طور کلی توصیف شده اند. در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که امام مهدی(عج) بعد از وقت عشا در مسجدالحرام ظهور می کنند و با صدای بلند سخن می رانند که یک بخش از این سخنرانی اولیة امام را در اینجا می آوریم تا دورنمای کلی موضوع صفات یاران امام عصر(عج) بیشتر روشن شود. امام مهدی(عج) در این سخنرانی می فرمایند:

«ای مردم، من شما را به سوی خدا و رسول صلی الله علیه و آله او فرامی خوانم، تا به کتاب خدا عمل کنید و باطل را نابود ساخته و سنت و شریعت را احیا نمایید…»

نتیجه آنکه یاران امام عصر(عج) در اجرای سیرة رسول خدا صلی الله علیه و آله تلاش می کنند و به این سنت ها آشنا هستند. عارف بزرگ مرحوم آیت الله قاضی به شاگرد خود جناب علامه طباطبایی، مفسر بزرگ قرآن کریم فرموده بودند که خوب است شما یک بار کتاب 110 جلدی بحار الانوار را مطالعه کنید و سنت رسول خدا را از آن استخراج کنید و به هر یک از آن صفات یک بار عمل کنید و مرحوم علامه این کار را انجام دادند و در همین زمینه کتاب «سنن النبی» را نوشته اند که این کتاب با ترجمه خوبی در بازار یافت می شود.

با توجه به صفات یاران امام عصر(عج) در شماره قبل و صفات آن ها در این شماره، ملاحظه می کنیم که بخش عمده این صفات به مسئله مهم حق الناس بازمی گردد. بنابراین مسلمان نمی تواند نسبت به مسائل حق الناس خود بی تفاوت باشد، بلکه بایستی در زمان حیات خود به پرداخت آن ها طبق مبادی شرعی آن اقدام کند و چنانچه نتواند، بایستی درباره این واجب وصیت کند تا وصی بازمانده اش، حقوق مردم یا بیت المال را به صاحبانش بازگرداند.

پایگاه حوزه


فرم در حال بارگذاری ...