« حدیثی که در ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام بالای جایگاه رهبر انقلاب نوشته شد...حجاب در آینه تاریخ »

پنجره هایی که هستند/صبور باشید!

نوشته شده توسطرحیمی 28ام مرداد, 1394

در مقابل مشکلات، هرگز «بی تابی» نکنید. از بی تابی کردن، چیزی نصیبتان نمی شود. بی تابی، نه تنها گرفتاری شما را برطرف نمی کند، بلکه بر درد و رنج آن نیز می افزاید و شما را ناتوان می سازد و ناتوانی نیز ناامیدی را درپی دارد.


اما اگر شکیبایی بورزید و خداوند، بردباری شما را ببیند، راه برون رفت از سختی ها را باز می کند و تنگناها را می گشاید.(نهج البلاغه، ج 2، ص 151.)

این یک اصل است که «به وسیله صبر، امید گشایش هست».

روزی کسی خدمت امام صادق علیه السلام رسید واز گرفتاری و رنجی که از فامیل خود می کشید، شکایت کرد. حضرت، وی را از این که اقدامی بکند، برحذر داشته و به صبر فراخوانده و فرمود:

«بردبار باش که خداوند، به زودی گرفتاری تو را حل می کند». چیزی نگذشت که چنین شد و او از این گرفتاری نجات یافت.(الکافی، ج 2، ص 346، ح 3.)

شخص دیگری نزد حضرت آمده و از فقر، شکایت کرد و حضرت، همین سفارش را به وی نمودند و بدین وسیله، بار اندوه وی را کاسته، به توان وی افزودند و مانع از ناامیدی وی شدند.

حضرت یوسف علیه السلام را به زندان انداختند؛اما مشکلات زندان، وی را ناامید و مأیوس نساخت؛ زیرا با صبوری و بردباری توانست از رنج و سختی زندان بکاهد.(الکافی، ج 2، ص 89، ح 6)

یکی از عوامل مهم در حفظ روحیه امیداوری و جلوگیری از پیدایش نومیدی، کاهش درد و رنج سختی هاست و هیچ چیز به اندازه صبوری، رنج گرفتاری ها را کاهش نمی دهد.(مستدرک الوسائل، ج 2، ص 423، ح 16.)

پس در برابر مشکلات،

صبور باشید و آنها را تحمل کنید،

تا امید خود را از دست ندهید.

وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا(الإنسان/12)

و به [پاس] آنکه صبر کردند بهشت و پرنيان پاداششان داد.

پایگاه حوزه

 

 


فرم در حال بارگذاری ...