« پاس‌داری از دانشهفت خوان زندگى زناشويى »

چگونه محترم شويم؟

نوشته شده توسطرحیمی 27ام آذر, 1391

 سخنرانی حجه الاسلام محمد علی جاودان(90/02/29)

     اعیان و اشراف در آن عالم کسی است که گناه کبیره انجام نمی ­دهد. مرحوم آقای مشکینی از قول مرحوم آقای آیت الله بروجردی نقل می ­کردند که ایشان فرموده بودند من در تمام عمرم دروغ نگفتم..

     أعوذ باللهِ من الشَّیطانِ الرَّجیم. بسم اللهِ الرَّحمن الرَّحیم. الحَمدُ للهِ رَبِّ العالمین وَ لا حَولَ وَ لا قوَة إلا بالله العَلیِّ العَظیم وَ الصَّلاة وَ السَّلام عَلی سَیِّدِنا وَ نبیِّنا خاتم الأنبیاء وَ المُرسَلین أبِی القاسِم مُحمَّد وَ عَلی آلِهِ الطیِبینَ الطاهِرینَ المَعصومین سِیَّما بَقیة اللهِ فِی الأرَضین أرواحُنا وَ أرواحُ العالمینَ لِترابِ مَقدَمِهِ الفِداء وَ لعنة الله عَلی أعدائِهم أجمَعین إلی یَوم الدّین

     در آیه 45 سوره مبارکه یاسین می­ فرماید:

     وَإذا قيلَ لهُمُ اتـّقوا ما بَيْنَ أيْديكـُمْ وَما خـَلفـَكمْ لـَعَلـّكـُمْ تـُرْحَمونَ وقتی به آنها گفته می ­شود که تقوا اختیار کنید، در پیش رویتان و در گذشته ­تان. حالا می خواهیم عرض کنیم که این یعنی چه؟ شاید به این معنی است که از امروز به بعد مراعات کنید. وقتی آدم جوان است فکر می­ کند خیلی وقت دارد. بعد معلوم می شود خیلی وقت ندارد. بنابراین این عرايضی که بنده عرض می کنم که برای خودم هم هست، احساس می کند که حالا فرصت دارد. حالا مثلا دو روز دیگر هم شد بشود. وقت زیاد است. عقل رشید می­ خواهد. عقل رشید کجا پیدا می شود؟ در آیه 45 سوره مبارکه یاسین می ­فرماید:

     وَإذا قيلَ لهُمُ اتـّقوا ما بَيْنَ أيْديكـُمْ وَما خـَلفـَكمْ لـَعَلـّكـُمْ تـُرْحَمونَ وقتی به آنها گفته می ­شود که آقا مراقبت کنید، مراقبت کنید، برای پیش رویتان و فردایتان و امروزتان، امروزتان، امروزتان، تاریخ از حالا به بعد را مراقبت کنید و حساب تاریخ های گذشته را هم بکنید. باز این از آن جاهایی است که آدم به راحتی می تواند از گذشته خودش بگذرد. می ­گوید مواظبت کنید. شاید آن باران رحمت خداوند ببارد. وقتی باران رحمت خدا ببارد ،آدم می ­فهمد. اگر باران رحمت ببارد، می فهمد. اگر در دل ببارد که حتماً می ­فهمد. وَإذا قيلَ لهُمُ اتـّقوا ما بَيْنَ أيْديكـُمْ وَما خـَلفـَكمْ این حرف خیلی ساده و مرحله اولی است. این مرحله اول است که شما باید، به تقوا عمل کنید و مراقب خودتان باشید. در آیه 30 سوره مبارکه نسا می­ فرماید:

إن تـَجْتـَنِبوا كـَبائِرَ ما تـُنهَوْنَ عَنهُ نـُكـَفـّرْ عَنكمْ سَيّئاتِكمْ وَنـُدْخِلكـُم مُدْخَلا كريمًا

     نتیجه­ اش خیلی خوب است آقا. اگر مواظبت کنید، اجتناب کنید، پرهیز کنید و دست نزنید. به چه چیزی دست نزنید؟ به كبائِر (گناهان کبیره) كبائِرَ ما تـُنهَوْنَ ما شما را از یک چیزهایی منع کرده ایم. این کار را نکن. آن کار را نکن. اینها چیزهای بزرگ تر است. اگر از بزرگ ترها اجتناب کنید، ما با شما دو تا کار می­کنیم. در آنجا گفتند لـَعَلـّكمْ تـُرْحَمُونَ شاید مورد رحمت خداوند قرار بگیرید.

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...