« فضیلت و کیفیت دعای توسل+ متن دعابرای فرزند دار شدن چه دعایی بخوانیم؟ »

کار هنرمندان و عالمان هر دو انتقال آگاهی است

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آذر, 1395

حجت الاسلام پناهیان: جنس کار هنرمندان را زیاد متفاوت از فیلسوفان، عرفا، ژورنالیست‌ها و اهالی رسانه نمی‌بینم چراکه جنس کار یکی است.

مراسم افتتاحیه ترم جدید آموزش فیلمسازی مرکز آموزش آوینی با حضور حجت الاسلام پناهیان، حبیب احمدزاده و همسر محترمه شهید سیاح طاهری برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در این مراسم در خصوص آگاهی افراد و تاثیر بر افکار آنها گفت: ما وقتی می‌خواهیم با آدمها ارتباط برقرار کنیم و روی آنها تاثیر بگذاریم و نمی‌توانیم مستقیما و به زور آنها را وادار به عمل کنیم چراکه ممکن نیست و مطلوب هم نیست.

وی ادامه داد: تاثیر دیگر این است که نمی‌توانیم روی قلب آنها تاثیر بگذاریم و محبت و ایمان آنها را زیاد و کم کنیم. نمی‌توانیم عشق و علاقه او را به خوبی‌ها و مومن شدن افزایش بدهیم. مستقیما در قلب کسی نمی‌شود تاثیرگذاری کرد. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به او آگاهی بدهیم. نوع این آگاهی، ترکیب و انتقال این آگاهی‌ها و شیوه‌های مختلف انتقال می‌تواند در افکار و رفتار او تاثیر بگذارد.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: حتی اگر کسی روضه خوانی کرد، او در حال انتقال یا تکرار آگاهی است. این خود مخاطب است که با این آگاهی‌ها ارتباط برقرار می‌کند، یا متنفر می‌شود یا علاقمند می‌شود. اینکه می‌گویند یک فیلم و یا کلام احساسی یا عاقلانه دیدم و شنیدم، تفاوتی ندارد. همه در حال انتقال آگاهی است، حتی موسیقی هم در حال انتقال آگاهی است.

وی تصریح کرد: هرکسی که آگاهی پیدا می‌کند، چقدر و چگونه از آن متاثر بشود به خودش مربوط است. کلام فریبنده به این بستگی دارد که شخص چقدر دوست داشته باشد، گول بخورد. کلام احساسی به این بستگی دارد که او چقدر زمینه متاثر شدن داشته باشد. در عین حال کلام، کلام است. این آگاهی گاهی نسبت‌های نزدیک و گاهی نسبت‌های دورتری به احساسات ما دارد. حتی عاشق شدن فرمایشی و زوری نیست. حتی مومن شدن نمی‌توان به صورت مستقیم اتفاق افتد. این آگاهی‌ها می تواند هنرمندانه و مدبرانه منتقل شود. با قصد سو یا خیر منتقل شود. انگیزه منتقل کننده این آگاهی می‌تواند نورانی ویا سرشار از سیاهی باشد یا حقایقی باشد که در جهت گیری نهایی به سیاهی منجر بشود.

این روحانی در ارتباط با شباهت کار هنرمندان با علما گفت: کار هنرمندان و کار عالمان هر دو انتقال آگاهی است. وقتی به شما می‌گویند موسیقی را با وقتی که کلام را شنیدید، چه فرقی در شنیدن هست؟ هر دو باید برای شما معنی داشته باشد و با احساسات شما ارتباط پیدا کند. چه معنی روشن و چه معانی مبهمی که به قلب شما منتقل می‌شود. وقتی یک تابلوی زیبا را می‌بینید و هر نوع تاثیری می‌پذیرید، باز از آن تابلو؛ آگاه شده‌اید. باز آگاهی از راه چشم به اندیشه شما منتقل شده است.

وی افزود: جنس کار هنرمندان را زیاد متفاوت از فیلسوفان، عرفا، ژورنالیست‌ها و اهالی رسانه نمی‌بینم چراکه جنس کار یکی است. کسانی که می‌خواهند انتقال آگاهی بدهند، خودشان باید از آگاهی برخوردار باشند. آنتونی کویین ماه‌ها رفته بود با راهبه‌ها و علمای دینی اسلام زندگی کرد تا بتواند شخصیت حمزه را بازی کند، همه اینها جمع آوری آگاهی است.

حجت‌الاسلام پناهیان بیان کرد: توصیه‌ها آنقدر تاثیر نمی‌گذارند ولی توصیه‌های آدم‌های خوب تاثیرگذارند. شهید انسان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد این ما هستیم که از او تاثیر می‌پذیریم. گاهی اوقات کتاب علمی در انتقال آگاهی آموزش دادن ضعیف است و می‌تواند رشد علمی مخاطب را نابود کند. همه ما در حال انتقال آگاهی هستیم.

وی چند پیشنهاد برای جمع آوری آگاهی داد و بیان کرد: بخشی از این آگاهی‌ها توام با تمرین است، چون مهارت و فن می‌خواهد. طبیعتا تلاش می‌کنید و دقت خواهید کرد که خلاقیت‌تان از بین نرود. عرصه هنر، عرصه بی‌انتهایی است که نمی‌شود انسان خودش را محدود به یکی یا دو تکنیک و روش کند، عرصه ادبیات هم همانند علم، تجربه و فلسفه بی‌نهایت است. هیچ علمی به انتهای خود نرسیده است. در بخش فن برای شیوه انتقال آگاهی خلاقیت خود را از دست ندهید.

حجت‌الاسلام پناهیان در خصوص خلاقیت اظهار داشت: مواظب خلاقیت طلبه‌های خود باشید، بعضی طلبه و دانشجوها به سرعت مرعوب می‌شوند. اساتید باید تلاش کنند که مانع مرعوب شدن دانشجویان نباشند. در هنر باید به دانشجو یاد بدهند که از روی دست دیگران نبیند. اگر دیدید آموزش خلاقیت را از بین می‌برد آن را رها کنید.

وی تصریح کرد: قدرت خلاقیت ارزشش بالاتر از هر چیزی است. راه آموزش حتما این نیست که حتما همه فیلم‌ها را ببینید. ما سخت می‌توانیم دوره‌های آموزشی و آزمون‌های پیشرفته و تکوینی تشکیل بدهیم. فرصتی که شما دارید فرصت خوبی است چراکه شما آزادانه به اینجا آمدید و خلاقیت را حفظ کنید. این دریافتن برخی آگاهی‌ها، به فن شما ارتباط دارد.

این روحانی ادامه داد: توصیه دیگرم در محتواست. پیشنهاد اولم این است که آگاهی‌های خود را گسترده کنید و جامعه‌نگر باشید. وقت اساسی بگذارید و آگاهی‌هایی را پیدا کنید که به شما بگویند چه باید بکنید. دائم در حال جمع آوری آگاهی باشید. شهید آوینی الگوی مناسبی بود. برنامه زندگی خودتان را تغییر بدهید و آگاهی گسترده پیدا کنید که بدانید کجا هستید. شاید به خودتان باید مهلت بدهید که در 10 سال آینده به آگاهی مناسب می‌رسیم.

وی افزود: پیشنهاد دومم این است که اهل تحلیل باشید. فقط جمع آوری آگاهی کافی نیست. ممکن است ذهن ما آمادگی تحلیل نداشته باشد ولی تمرین کنیم و توانمندی خود را افزایش بدهیم. کارشناسان مذهبی داریم که با داشتن آگاهی‌های کم فکر می‌کنند تخصصی دارند و اشتباهات زیادی انجام می‌دهند. آدم‌های فهمیده‌ای باشید که بتوانید هم گستره اطلاعات و هم تحلیل را بالا ببرید.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: آخرین نکته اینکه وزن ارزشی هر کدام از مفاهیم و پدیده‌های عالم و آگاهی‌های مختلف را متوجه بشویم. برای این کار به 21 جلد صحیفه امام مراجعه کنید. اسلام شناس نخواهید شد، اگر صحیفه را مطالعه نکنید. هیچ چیز را نمی‌توانید بشناسید و ببینید کجا کلمات تند استفاده می‌کند.

وی در پایان گفت: اگر شهید عرصه موسیقی داریم ان را برجسته کنید. این یک انسان پیشرفته‌ای در موسیقی بوده و قبل از شهادت کم کم به مطالعه علاقه زیادی پیدا کرده و بعد شهید شد. وصیت نامه‌اش را بخوانید و ببینید چه شخصیتی بوده است. دین از جنس مطالعه است. معجزه دین ما کتاب است. یک بار کتاب را نه به خاطر صوت بلکه به علت کنجکاوی مطالعه کنید. سوره یس قلب قرآن است. بعد از اینکه آن را مطالعه کردید که اندازه‌های هر چیزی را مشخص کرده بعد از این مرحله قرآن بخوانید که اندازه‌های هر چیزی را به شما نشان می‌دهد.

 باشگاه خبرنگاران


فرم در حال بارگذاری ...