« منشاء حرکت میرزا کوچک خان یک منشاء صددرصد دینی و اعتقادی است.استقبال توصیف ناپذیر مردم بروجرد از ضریح مقدس امام حسین علیه السلام + عکس »

گزارشی از تکیه های عزاداری ( سقاخانه ) در بروجرد + عکس/ashura

نوشته شده توسطرحیمی 12ام آذر, 1391

     محرم در بروجرد شور و حال عجیبی دارد و سالیان سال است که سقاخانه ها به سبک و سیاق بسیار زیبائی برگزار می گردد. همه جای این شهر ، شور و عشق به حسین است و این شور در دل کودکان و نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان و پدران و مادران به خوبی موج می زند؛محرم همان ماهی است که اگر چه مردم در عزای حسین می نشینند اما عشق به حسین و لبیک به ندای او چیزی است که غم شهادت را از دل می برد و همه این عزاداریها و مرثیه سراییها برای حفظ ارزشهایی است که حسین علیه السلام به خاطر آن قیام کرد.

مردم بروجرد با سیاهپوش نمودن منازل خود و گذاشتن منبر و چراغانی نمودن منابر به شکل بسیار زیبائی، هر شب پذیرای گروه های بسیاری از همشهریان، اهل فامیل و اهالی محل و حتی غریبه ها می باشند!

 با آغاز ماه محرم بسیاری از بانوان بروجردی ، اتاقی از خانه خود را با پارچه های سبز و سیاه ،لباس عزا پوشانده و آن را تکیه ای برای عزاداری و سوگواری سید الشهدا علیه السلام در نظر می گیرند.
در این سقاخانه ها که نام آنها را تکایای خانگی  نیز می توان گذاشت ، منبری به یاد منبر سیدالشهدا در گوشه ای از اتاق رو به قبله گذاشته می شود و با چراغانی و آذین بندی آن و گذاشتن شمع در هر پله از منبر به یاد غربت و غریبی سیدالشهدا آن را روشن می کنند.

      این چراغها و شمعها تا پایان دهه محرم روشن می مانند و اگر صاحبخانه نذری داشته باشد این سقاخانه را تا پایان ماه صفر باز نمی کند تا سیدالشهدا نذرش را ادا نماید و از سوی دیگر هر فردی که حاجتی از سیدالشهدا دارد یکی ازاین چراغها را می برد تا نذرش که ادا شد سال دیگر آن را اضافه کرده و به سقاخانه برگرداند.سقاخانه حرمت خاصی دارد به طوری که خوابیدن در آن نوعی بی حرمتی به آن محسوب شده و مذمت می شود.

 

   

  برخی از خانواده ها سقاخانه های خود را بعد از ظهر و برخی دیگر شب باز می کنند و تا پاسی از شب میزبان میهمانان سیدالشهدا می شوند و با شربت و نان شیرمال و خرما و نقل و گلاب از آنها پذیرایی می کنند.

    

در این تکایای خانگی ، نوای یا حسین تا چند خانه آن طرف تر به گوش می رسد و هرخانه که نوای یاحسین از آن بلند می شود ، مردم و عاشقان سیدالشهدا به آنجا وارد شده و به عزاداری و دعا و مناجات و خواندن زیارت عاشورا و قرآن می پردازند.گاهی اوقات هم دسته هایی کوچک از نوجوانان هر محله به راه می افتند و به سقاخانه ها سر زده و چند دقیقه ای را در هر خانه به سینه زنی و عزاداری می پردازند.آنهائی که از صدای خوبی برخوردار هستند در این سقاخانه ها برای بقیه حضار در سوگ امام حسین و یاران صدیقش، نوحه سرائی می کنند.

البته چند سالی است که دستگاه های صوتی رنگ و بوی بیشتری در اینگونه مراسم ها از خود نشان داده اند.

در بدو ورود مردم به صاحبخانه می گویند بر قاتلان سیدالشهدا، لعنت! و صاحبخانه نیز تکرار می کند لعنت!

هر از چند گاهی نیز که سکوت بر مجلس حکمفرما میشود یکی از حضار با صدای بلند می گوید : سر حسین یا حسین! و جمعیت نیز یکصدا می گویند: یا حسین!

در موقع رفتن نیز جملاتی به مانند: اجر شما با امام حسین علیه السلام بر زبان میهمانان خطاب به میزبانان جاری می گردد.

قدیم تر ها به اینگونه مراسم در سقاخانه ها به زبان محلی بروجردی قلیچ می گفتند.

    

این سقاخانه ها و یا تکایای خانگی در هر منطقه از شهر بروجرد دایر است و بالا و پایین شهر ندارد .همه به عشق حسین و کربلای حسین به عزاداری و مرثیه سرایی می پردازند و با گذر از  کوچه و خیابان های شهر بروجرد در دهه اول محرم ، بوی اسفند و عود ما را به سوی این سقاخانه ها هدایت می کند.

  

  نصب پرچمهای سرخ، سبز و سیاه بر بامهای خانه هایی که سقاخانه دارد از دیگر آیین این شهر است.

     قنداقه حضرت علی اصغر علیه السلام به عنوان باب الحوائج یکی دیگر از مراسم معمول در این ایام است که هدف از آن گرفتن حاجت و ریختن نذورات مختلف بر قنداقه کوچکترین شهید کربلاست و این قنداقه در اغلب سقاخانه های بروجرد وجود دارد.

رسم بر این است که از اولین شب محرم تا بعد از تاسوعا و عاشورا هر شب در منازل بسیاری از مردم بروجرد سقاخانه دائر است .

 

اما از جمله سقاخانه های معروف بروجرد سقاخانه حضرت ابوالفضل العباس است که در یکی از مناطق قدیمی بروجرد واقع شده است . این سقاخانه در طول سال دایر است و مردم به زیارت آن می روند. بانی این سقاخانه شخصی است که طی حادثه ای با کرامت حضرت عباس ،از مهلکه ای جان سالم به در می برد.

در ماه محرم و صفر این سقاخانه حال و هوای دیگری به خود می گیرد و قریب به یک هزار چراغ نفت سوز در آن روشن می شود.

در روزعاشورای حسینی علیه السلام سقاخانه ابوالفضل در بروجرد با صدها چراغ روشن پذیرای هزاران حاجتمند است که در بعد از ظهر عاشورا در مقابل سقاخانه برای گرفتن چراغ، به نیت گرفتن حاجت می ایستند که در این مراسم صاحب نذر با گرفتن یک چراغ نفت سوز نیت می کند که اگر تا محرم سال بعد حاجت بگیرد یک چراغ دیگر بخرد و آن را برای سقاخانه بیاورد.

 


 

ظاهرا این مراسم در بروجرد منحصر بفرد بوده و در دیگر شهرهای کشورمان اینچنین مراسم سوگواری با این شرایط که در بروجرد برگزار میشود، دیده نمیشود!

البته هر منطقه در کشورمان مراسم مختص و بومی خود را دارد!

عکس از اصغر صحرایی

التماس  دعا

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(7)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
8 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.9 stars
(4.9)
نظر از: صبا ملکوتی [عضو] 
5 stars

سلام و عرض ادب

بسیار عالی !

اجرتان با آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام .

شبیه این مراسم در شهر شاهرود هم برگزار می شود و در خانه های قدیمی اتاقی را به این امر اختصاص می دهند و بعد از ظهر ها روضه خوان دعوت می کنند .

یا حق !

1394/08/12 @ 01:00
نظر از: صداقت...! [عضو] 

سلام
جالب بود. نشنيده بودم
تصاوير گويا و تكميل كننده بود
موفق باشيد

1394/08/11 @ 22:14
نظر از: شهناز گودرزی [بازدید کننده]
شهناز گودرزی

عالی بود دستتون درد نکنه
از مراسم گل و تاسوعا وعاشورا وچهل منبرومونم میزاشتین
اجرتون با امام حسین
عکسهای چهل منبرم زیبا بود

1394/07/14 @ 12:31
نظر از: دخیل [عضو] 

سلام علیکم
از گزارش و عکس های زیباتون متشکرم
التماس دعا

1394/05/08 @ 14:04
نظر از: میراث فرهنگی بروجرد [بازدید کننده]
میراث فرهنگی بروجرد

کد های جاوا برای دو بلوک با نام های ” آیا میدانید؟ ” و ” تصویر تصادفی ” با هدف معرفی ظرفیت های فرهنگی ، تاریخی و گردشگری شهرستان بروجرد همراه با آموزش نحوه استفاده ارائه گردید . شما نیز می توانید با قرار دادن این کد ها در سایت و وبلاگ خود گامی برای معرفی هرچه بهتر شهرمان بردارید

http://www.mirasborujerd.ir/55/%DA%A9%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%DB%8C/

1394/03/27 @ 11:36
نظر از: پروین [بازدید کننده]
پروین
4 stars

چقدردلم برا شهرم، تواین ایّام، تنگ شد .خدااجرتون بده !

1393/08/09 @ 12:53
نظر از: فیروزه [بازدید کننده]  
فیروزه
5 stars

سلام به همه دوستان بخصوص همشهریهای گرامی، عزیزم عالی بود برای منی که18ساله ازدواج کردم و فقط یک محرم بروجرد بودم ومتاسفانه به خاطر بچه و مدرسه نتونستم دیگه هیچ وقت این ایام عزیز رو اونجا باشم،از طرفی چون دلم میخواد فرهنگ، وآداب شهرم رو بچه هام یادبگیرن با نشون دادن این سایت وتصاویر به بهترین وجه میتونم براشون توضیح بدم و خوشحالم که هنوز جوونهایی هستن که اهمیت میدن به سنت هاو آداب شهرمون
موید باشید وبهروز
لطفا از شام غریبان وچهل منبر هم گذارش کنید ممنونم

1393/08/09 @ 03:14
نظر از: فیروزه [بازدید کننده]
فیروزه
5 stars

سلام به همه دوستان بخصوص همشهریهای گرامی، عزیزم عالی بود برای منی که18ساله ازدواج کردم و فقط یک محرم بروجرد بودم ومتاسفانه به خاطر بچه و مدرسه نتونستم دیگه هیچ وقت این ایام عزیز رو اونجا باشم،از طرفی چون دلم میخواد فرهنگ، وآداب شهرم رو بچه هام یادبگیرن با نشون دادن این سایت وتصاویر به بهترین وجه میتونم براشون توضیح بدم و خوشحالم که هنوز جوونهایی هستن که اهمیت میدن به سنت هاو آداب شهرمون
موید باشید وبهروز

1393/08/09 @ 03:12
نظر از: ابراهیمی [بازدید کننده]
ابراهیمی
5 stars

خسته نباشیدودلم خیلی تنگ شد.

1392/11/06 @ 22:48
نظر از: محمدحسن بختیاری [بازدید کننده]
محمدحسن بختیاری
5 stars

با تشکر

1392/10/11 @ 12:41
نظر از: بنفشه [بازدید کننده]
بنفشه
5 stars

عالی بود

1392/08/19 @ 08:58
نظر از: زهره [بازدید کننده]
زهره
5 stars

خیلی عالی بود واسه من که بروجردیم والان توی غربت

1392/07/29 @ 00:52


فرم در حال بارگذاری ...