« فعالیت ۱۰ هزار سقاخانه در بروجردارائه 700 کتاب الکترونیکی پیرامون امام حسین(علیه السلام) تا عاشورا »

درس عاشورا درس مذاکره ؟؟؟

نوشته شده توسطرحیمی 27ام مهر, 1395


فیلم سخنان آقای دکتر حسن روحانی
یکی از درس های کربلا هم درس «تعامل سازنده»! و «مذاکره»! است

ممکن است جناب روحانی بفرمایند که منظور ایشان نیز مفهوم مذاکره به معنای لغوی آن- یعنی گفت وگو با دشمن برای نصیحت آنها و نه امتیاز دادن به آنان- بوده است. که متأسفانه این عذر نمی تواند پذیرفتنی باشد، چرا که ایشان می فرمایند؛ یکی از درس های کربلا هم درس «تعامل سازنده»! و «مذاکره»! است و «تعامل» چه در فرهنگ سیاسی و چه در فرهنگ لغت به مفهوم معامله کردن است یعنی «بده وبستان» و در فرهنگ سیاسی ترجمان دیگر
 
کربلا درس مبارزه بود نه مذاکره … سخنان حجت الاسلام طائب
 
مذاکره در عاشورا

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به سخنان تحریف شده در خصوص مذاکره امام حسین علیه السلام با یزید گفت: حضرت صریحا بیان کرد، مانند من با یزید بیعت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سلسله نشست‌های هیئت‌های انقلابی که در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار می‌شود با بیان این‌که دوسالی است که مطرح می‌کنند کربلا درس مذاکره است گفت: می‌گویند امام حسین علیه السلام به دنبال مذاکره با یزید بود و به شکل استناد تاریخی این را موضوعی مسلم در تاریخ فرض می‌کنند که امام علیه السلام در چارچوب منطق می‌خواست مذاکره کنند ولی طرف مقابل زیر بار نرفت و ناچار به جنگیدن شدند.
وی با اشاره به این‌که ادعا می‌کنند در دهه‌های اخیر و بعد از انقلاب است که علما از گفتن این‌که امام حسین علیه السلام قصد مذاکره داشت خجالت می‌کشند افزود: می‌گویند امام علیه السلام می‌دانست یزید انعطاف بیشتری نسبت به ابن زیاد دارد و به دنبال دیدار با یزید و به تفاهم رسیدن با او بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: بیان می‌کنند امام سه پیشنهاد به عمر سعد داد که یا قبول کنید برگردم به همان‌جایی که بودم، یا من را تبعید کنید و یا اجازه ملاقات با یزید بدهید. ملاقات امام با عمرسعد برای مذاکره بر سر این موضوعات بوده وبه سمت موعظه و دعوت کردنش نبوده است.

 رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها معنای لغوی مذاکره را گفت‌وگو خواند و معنی اصطلاحی و عرفی آن را معامله کردن و داد و ستد کردن برشمرد و گفت: مذاکره‌ای که امروز در عرف سیاسی مطرح می‌شود گفت‌وگوی صرف نیست، بلکه داد و ستد است و می‌گویند امام علیه السلام در مذاکره با عمرسعد می‌خواست در ازای دادن چیزهایی، چیزهایی را بگیرد.
وی اظهار داشت: نقل شده در شب عاشورا امام حسین علیه السلام خواستند با عمرسعد صحبتی کنند، عمرسعد نامه‌ای به زیاد نوشته و ادعا کرده با حسین علیه السلام مذاکره کردیم و ایشان یکی از سه شرط را پذیرفته که یا برگردد یا تبعید شود و یا بیعت با یزید را بپذیرد، این نقلی است که عمرسعد از این جلسه برای ابن زیاد نوشته و به فرموده قرآن اگر فاسقی خبری داد به راحتی نباید پذیرفت، بلکه باید درباره صحت آن تحقیق کرد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به این‌که همه می‌دانندعمرسعد از فرماندهی این جنگ اجتناب می‌کرد و نزدیک‌ترین فرد از نظر قبیله‌ای به امام علیه السلام بود و مسلم هم به عمرسعد وصیت کرد ادامه داد: عمرسعد با اکراه به کربلا آمد و طبیعی بود به دنبال فرار از این رویارویی بود ولی وعده حکومت ری را نمی‌توانست فراموش کند و بنابراین امام علیه السلام می‌خواست تلاش کند تا او را به سمت خود بکشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان بیان کرد: در قضیه عمرسعد امام علیه السلام عمرسعد را خواست و حضرت فرمود آیا از خدایی که بناست به سویش برگردی نمی‌ترسی درحالی که می‌دانی من کی هستم و چه جایگاهی دارم؟ می‌خواهی با من بجنگی؟ این‌که از حالات عمر بن سعد نقل کردند شب تا صبح قدم می‌زد و فکر می‌کرد که حکم یزید را اجرا کند یا نه و به فرزندش گفت خودم را بین بهشت و جهنم می‌بینم، می‌دانست جنگ با حسین علیه السلام جهنم است و امام علیه السلام گفت عمرسعد این‌ها را رها کن و بیا با من و این برای تو بهتر است و وقتی عمرسعد بی‌اعتنا جلسه را ترک کرد،حضرت علیه السلام خطاب به وی فرمود مطمئنم از گندم ری نخواهی خورد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در رابطه با وقایع نهضت عاشورا گفت: در اولین گزارش از ماجرای کربلا آمده است که بعد از مرگ معاویه، یزید به استاندار کوفه نامه زد و نوشت، اگر حسین علیه السلام بیعت نکرد سرش را ببرید، ولید به امام علیه السلام پیغام رساند که به دیدارش برود، حضرت در دیدار با ولید فرمود یزید فاسق علنی است، ما اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) هستیم و مانند من با یزید بیعت نمی‌کند و صریح نظرش را بیان کرد و از جلسه خارج شد، این در کتاب لهوف آمده است که از معتبرترین منبع‌های واقعه کربلاست.
وی ادامه داد: مروان فردای آن روز با امام علیه السلام ملاقات کرد و گفت یا اباعبدلله من خیرخواه شما هستم و اگر با یزید بیعت کنید هم دینتان حفظ می‌شود و هم دنیایتان، امام علیه السلام گفت باید با اسلام خداحافظی کرد زمانی که امت گرفتار حاکمی مثل یزید شدند و به مروان گفت از من دور شو تو پلیدی و ما اهل بیت طهارت هستیم و سنخیتی بین ما نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان اظهار کرد: بعد از این امام علیه السلام از مدینه خارج و وارد مکه شدند و در ماه رجب تا ذی‌الحجه در آن‌جا تلاش می‌کردند ناشایستگی یزید را برای مردم روشن کنند، تا خبر آمد یزید قصد دارد در ایام حج حضرت علیه السلام را ترور کند و امام علیه السلام به سمت کوفه می‌روند ودر این مسیر طولانی هیچ نشانه‌ای از تمایل حضرت علیه السلام به مذاکره با یزید نیست و حضرت استناد می‌کنند که مردم کوفه از ما برای مقابله با یزید دعوت کردند.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها، با بیان این‌که در کربلا بین امام حسین علیه السلام و لشگر یزید چه اتفاقاتی رخ می‌دهد گفت: در کربلا نامه زیاد به امام علیه السلام می‌رسد که یزید به من نامه نوشته سر بر بالشت نگذارم و از نان سیر نخورم مگر یا تو را بکشم یا تسلیم حکم من و حکم یزید شوی، امام علیه السلام پس از خواندن نامه ، آن را پرت کردند و گفت امکان ندارد تا ابد حسین علیه السلام حکم یزید زنازاده را بپذیرد و به خدا سوگند مرگ خیلی شیرین‌تر از این است حالا این امام علیه السلام را می‌گویند می‌خواست با یزید به تفاهم برسد!
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: این همه نقل برای ما معتبر نیست که نقل قاتل امام حسین علیه السلام که فاسق پست بوده را بپذیریم و بگوییم امام علیه السلام دنبال مذاکره بود، مذاکره با آمریکا اینقدر بزرگ است که امام حسین علیه السلام را به خاطرش اینقدر کوچک کنیم؟
وی در رابطه با صلح امام حسن علیه السلام نیز گفت: امام حسن علیه السلام با دلی پر از خون صلح کرد و اگر یاران بی‌عرضه امام حسن علیه السلام استوار بودند این اتفاق نمی‌افتاد، به خاطر بی‌عرضگی و سستی یاران بود، امام علی علیه السلام هم راضی به حکمیت نبود، امام علیه السلام می گفتند: این‌ها قرآن را قبول ندارند و ناچار شد، این صلح از روی اضطرار بود، امام حسین علیه السلام با چه کسی صلح کند؟
وی ادامه داد: عجیب است آمریکایی‌ها قرآن هم سر نیزه نگذاشته‌اند و فقط یک لبخند زده‌اند و برای یک لبخند مسئولان ما این‌گونه از امام حسین علیه السلام خرج می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: کجای عاشورا درس مذاکره می‌دهد؟ این سخن تحریف عاشورا است، تاریخ عاشورا وجود دارد، اگر چه امام علیه السلام وظیفه هدایتی خود را در هر شرایطی انجام می‌دهد، این نگاه به واقعه عاشورا جفا و ظلم به امام حسین علیه السلام است و افرادی که این مطالب را بیان می‌کنند برای جبران ضعف خویش است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: روز عاشورا امام علیه السلام برای لشکر یزید سخنرانی کرد و فرمود این آدم پست مرا بین شمشیر و ذلت قرار داده و ممکن نیست چنین ذلتی را بپذیریم و با همین تعداد کم به سمت شمشیر می‌رویم، امام علیه السلام گفت به خدا سوگند با دست ذلت حاضر نمی‌شوم با این‌ها بیعت کنم و حاضر هم نیستم مثل آدم‌های پست فرار کنم، بلکه می‌ایستم و مردانه می‌جنگم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: یک شاهد نمی‌توانیم پیدا کنیم که امام علیه السلام می‌گوید حاضریم سراغ یزید برویم و بیعت کنیم، یک مورد نامه عمرسعد است که فاسق است و قابل اعتماد نیست و کسانی که با امام علیه السلام بودند این شایعات را نفی کردند، در هیچکدام از خطابه‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد علیه السلام نیامده که امام حسین علیه السلام برای صلح آمده است و اگر امام حسین علیه السلام همچین درخواستی داشت حداقل می‌گفتند شما اینقدر قصی‌القلب بودید که حسینی را که خواهان صلح با شما بود کشتید.
وی در رابطه با تحریف عاشورا افزود: حالا این‌که می‌گویند،عاشورا درس مذاکره می‌دهد، این تحریف عاشورا نیست، بلکه نابود کردن آن است، امام علیه السلام می‌خواست عمرسعد را به سوی خود بکشاند نه این‌که از این طریق با یزید به تفاهم برسد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در پایان گفت: اگر امام حسین علیه السلام در مدینه می‌گفت بیعت نمی‌کنم ولی سکوت می‌کنم راضی می‌شدند و دست امام علیه السلام را هم می‌بوسیدند، این طور به حادثه عاشورا نگاه کردن ظلم مضاعفی بر امام حسین علیه السلام است آن هم در کشوری که مردمش با تمام وجود امام حسین علیه السلام را دوست دارند.

بین المللی قرآن(ایکنا)


فرم در حال بارگذاری ...