موضوع: "نماز"

سبک شمردن نماز

نوشته شده توسطرحیمی 18ام آبان, 1398

چه کارهایی «خفیف شمردن نماز» به حساب می‌آید؟

یکی از گناهان، استخفاف نماز یعنی سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن یک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفیف شمردن، استخفاف کردن، بی‌اهمیت تلقی کردن گناه دیگری است.

یعنی چه نماز را سبک می‌شمارد؟

یعنی وقت و فرصت دارد، مى‌تواند نماز خوبى با آرامش بخواند ولى نمى‌خواند. نماز ظهر و عصر را تا نزديک غروب نمى‌خواند، نزديک غروب كه شد يک وضوى سريعى مى‌گيرد و بعد با عجله يک نمازى مى‌خواند و فوراً مهرش را مى‌گذارد آن طرف؛ نمازى كه نه مقدمه دارد نه مؤخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب. طورى عمل مى‌كند كه خوب ديگر اين هم يک كارى است و بايد نمازمان را هم بخوانيم. اين، خفيف شمردن نماز است.

اين‌جور نماز خواندن خيلى فرق دارد با آن نمازى كه انسان به استقبالش مى‌رود؛ اول ظهر كه مى‌شود با آرامش كامل مى‌رود وضو مى‌گيرد، وضویی با آداب. بعد مى‌آيد در مصلّاى خود اذان و اقامه مى‌گويد و با خيال راحت و فراغ خاطر نماز مى‌خواند. «السّلام عليكم» را كه گفت فوراً در نمى‌رود؛ مدتى بعد از نمازْ با آرامش قلب تعقيب مى‌خواند و ذكر خدا مى‌گويد. اين علامت اين است كه نماز در اين خانه احترام دارد.

📝 استاد #مطهری، آزادی معنوی، ص۸۶-۸۵ (با تلخیص)

توصیه آیت الله قاضی به نماز شب

نوشته شده توسطرحیمی 25ام مرداد, 1398

 

علّامه طباطبايى (ره) مى‏ فرمود:

روزى در نجف كنار در مدرسه اى ايستاده بودم كه مرحوم «آية الله سيد على قاضى (ره)» از آنجا عبور مى‏ كردند، چون به من رسيدند دست خود را روى شانه ‏ام گذاشته و گفتند:

 

دنيا مى‏ خواهى نماز شب بخوان،

 

آخرت مى‏ خواهى نماز شب بخوان.

 

 

ارزش نماز بی روح

نوشته شده توسطرحیمی 19ام مرداد, 1398

 

شیخ محمد تقی آملی(ره):

نماز بی روح یعنی بی توجه و التفات به حق،

تنها کاری را که می کند تکلیف را از گردن صاحبش ساقط می نماید؛

لكن مقام و منزلتی را در نزد خدا دارا نخواهد شد.

و نمازی که روح نداشته باشد مانند آن است که

شخصی، مردار گندیده ای را نزد پادشاه به تحفه برد،

و از او تقاضای قبولی آن را بنماید!

می خواهیم ببینیم آیا پادشاه او را قبول می کند،

یا آن که بر سر صاحبش می کوبد…

کلیه اعمال صادره از ما باید دارای مغز و روح باشد؛ والا فائده ندارد.

در جستجوی استاد ص 124

چند عمل ساده براي چند صد برابر كردن ثواب نمازها

نوشته شده توسطرحیمی 18ام مرداد, 1398

 

«اذان و اقامه»
باعث ميشود دو صف از فرشتگان،
پشت سر مومن نماز بخوانند.
(ثواب الاعمال صدوق ص٧٢)

«ركوع كامل»
باعث نداشتن وحشت قبر ميشود.
(ثواب الاعمال صدوق ص٧٣)

«انگشتر عقيق»
دو ركعت نماز با عقيق معادل هزار ركعت بدون آن است.
(عدة الداعي ابن فهدحلي ص٢٢٠)

«مسواك زدن»
دو ركعت نماز با مسواك بهتر از هفتادركعت نماز بدون مسواك است.
(من لايحضره الفقيه صدوق)

«خواندن سوره قدر»
خواندن سوره قدر در يكي از نمازها باعث آمرزش گناهان ميشود.
(ثواب الاعمال ص٢٦٧)

«استنشاق و مزه مزه در وضو»
باعث آمرزش و غلبه بر شيطان است.
(ثواب الاعمال صدوق ص٤٣)

«استعمال عطر»
باعث ميشود ثواب نماز هفتاد برابر شود.
(ثواب الاعمال ص١٢٠)

«تسبيحات حضرت زهراء سلام الله علیها»
بهتر از هزار ركعت نماز نزد حضرت صادق (عليه السلام) است.
فلاح السائل ص١٥٥

📙 مواعظ العددیه

طلبه ای که نماز شب نخواند به درد این کار نمی خورد.

نوشته شده توسطرحیمی 18ام مرداد, 1398

 

⚜️ آیةاللّه مجتهدی تهرانی:


🍃 شهید ثانی یک شب از خواب برخاست و دید که نماز شبش قضا شده گریه کرد و گفت:خدا چه کردم که نماز شب از دستم رفت.

🌷 حالا امروز بعضی ها نماز صبحشان هم قضا می شود اما برایشان مهم نیست.

🍃 هزار تومانی اش گم شود ناراحت است اما نماز صبحش قضا شده و نگران نیست.

🌷 شخصی می گفت: من عمل مکروهی انجام دادم تا ۶ ماه توفیق خواندن نماز شب را نداشتم. عمل مکروه. چه برسد به اینکه انسان عمل حرامی را انجام بدهد. غیبت کند یا دروغ بگوید.

🍃 طلبه ای که نماز شب نخواند به درد این کار نمی خورد. چنین روحانی نمی تواند روی مردم تاثیر بگذارد. به هر عالمی هرچه دادند در سحر دادند.


📚 احسن الحدیث، ص۲۲۰

دلیل خواب ماندن برای نماز صبح چیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 28ام بهمن, 1397

شاید شما هم از افرادی هستید که اگرچه می‌خواهید نماز صبحتان را سر وقت بخوانید و از شیرینی این کار بچشید، اما در برخی از مواقع خواب می‌مانید و نمی‌توانید این کار را انجام بدهید. ما در این گزارش تلاش می‌کنیم که با اتکا به برخی از منابع راهکار خواب نماندن در وقت اقامه نماز صبح را به شما یادآور شویم.

خواب ماندن برای سحر و نماز صبح به اعمال روز و شب گذشته شما بستگی دارد. اگر اعمال روز و شب گذشته‌تان روی حساب و کتاب باشد و در آن‌ها دقت لازم را به خرج دهید، دیگر برای نماز صبح خواب نمی‌مانید؛ بنابراین اولا در شب کم غذا بخورید، فیلم و تلویزیون نبینید و در مجلس غیبت و امثال این‌ها شرکت نکنید. إن‌شاءالله دیگر برای نماز صبح خواب نخواهید ماند.

منبع:کتاب ره‌نمای طریق نوشته محمدعلی جاودان

نماز به معنای حقیقی چگونه حاصل می‌شود؟

نوشته شده توسطرحیمی 8ام بهمن, 1397

اولین عامل عدم حضور قلب، چشم ماست. کسی که چشمش هر زن و مرد، هر منظره، هر عکس و فیلمی را مشاهده می‌کند، نمی‌تواند نماز خوبی بخواند. اگر بتوانید چشم خودتان را کنترل کنید، ان‌شاءالله حضور قلبتان در نماز بیشتر می‌شود. اگر بتوانید به طور جدی به چیز‌هایی که خدای متعال راضی نیست نگاه نکنید، می‌توانید نماز بهتری داشته باشید.

نماز، عصاره و خلاصه‌شده رفتار و اعمال ما در طول روز است. اگر تمام رفتار و اعمال آدمی با حساب و کتاب باشد، نماز او درست خواهد شد.

شایان ذکر است؛ استجابت دعا تماما به توسل‌کننده بستگی دارد.

 

 

 

در روایت فرموده‌اند: «کسی که حلال می‌خورد و مظلمه خلق را برعهده ندارد، دعایش مستجاب خواهد شد.» اگر در خاطر کسی جز رضای خدای متعال بگذرد، دعای او از جانب خداوند شنیده نمی‌شود؛ چه برسد به استجابت. در وقت دعا کردن نیز آن‌طور با یقین دعا کنید که گویی اجابت، در پشت دربِ خانه است و می‌خواهد وارد خانه شود. پس اگر دعاکننده، آدم درستی است، هر توسلی بکند به نتیجه خواهد رسید؛ و اگر آدم درستی نیست، باید زحمت بیشتری را متحمل شود و به خصوص بکوشد که معصیت نکند تا دعایش استجابت شود.

ادامه »

نماز، كليد قبولى تمام عبادات

نوشته شده توسطرحیمی 3ام بهمن, 1397

 

* نماز، كليد قبولى تمام عبادات

 

در اهميّت نماز، همين بس كه در روايات مى خوانيم: اگر نماز، قبول شود، عبادات ديگر هم قبول مى شود، ولى اگر نماز مردود شود، كارهاى ديگر هم ردّ خواهد شد.

 

پيوند پذيرش عبادات ديگر به قبولى نماز، نقش كليدى آن را نشان مى دهد.

 

مثل آنكه اگر پليس، از شما گواهينامه رانندگى بخواهد، شما هر مدرك و كارت شناسايى معتبر ديگرى هم ارائه دهيد، پذيرفته نيست.

مجوّز رانندگى، داشتن گواهينامه است و بدون آن تمام مدارك بى اثر خواهد بود.

 

در قيامت نيز مجوّز عبور از صراط، اقامه نماز است و بدون آن هيچ عبادتى قبول نمى شود.

 

منبع: حوزه نیوز

رابطه ای زیبا از نماز، جهاد و شهادت

نوشته شده توسطرحیمی 30ام دی, 1397

نماز، جهاد، شهادت

 

بعضى براى اقامه نماز كتك ها خوردند، مثل انقلابيون در زندان شاه و اسرا.

 

بعضى تير خوردند مثل زُهير كه روزعاشورا جلو امام حسين (علیه السلام) ايستاد تا امام نمازش را بخواند.

 

بعضى در راه نماز شهيد شدند، مثل شهداى محراب: آيت اللّه اشرفى اصفهانى، دستغيب، صدوقى، مدنى و قاضى طباطبائى .

 

 

و بعضى در حال نماز شهيد شدند مثل على بن ابيطالب عليهما السّلام .

اصول آموزش نماز به کودکان و نوجوانان

نوشته شده توسطرحیمی 9ام مهر, 1397

 

روش‌ها و شیوه‌هاى آموزش نماز در کودکان و نوجوانان، بر اصولى استوار است که به ذکر مهمترین آنها در این نوشتار پرداخته شده است:
۱ـ اصل فطرى بودن مسائل دینی.
۲ـ اصل اختیارى بودن مسائل دینی.
۳ـ اصل تدریجى بودن آموزش مسائل دینی.
۴ـ اصل اعتدال و میانه روى در آموزش مسائل دینى
۵ـ اصل تکرار و مداومت در آموزش مسائل دینى
۶ـ اصل آسانگیرى در آموزش مسائل دینی.
۷ـ اصل هماهنگى خانه، مدرسه و جامعه(مسجد، رسانه‌ها و…) در آموزش مسائل دینى.

اکنون به شرح و بررسى این روش‌ها و شیوه‌ها مى پردازیم:

۱ـ اصل فطرى بودن مسائل دینى

نیاز به پرستش و نیایش، یکى از نیازهاى اساسى و عمیق در عمق روان بشر است. در بررسى تاریخى، این موضوع ثابت شده که پرستش، جزیى از وجود و کشش فطرى انسان است. گاهى که میل و روح پرستش از سوى انبیاء در مسیر صحیحى قرار گرفته، به خدا پرستى ختم شده است. و گاهى بر اثر جهل، انحراف و لجاجت، موجودات و اشیاى گوناگون پرستش شده اند. طبق نص صریح دین اسلام، براى ما مسلّم و متقن است که میل به پرستش، نیایش، کمال طلبى، حقیقت جویى و… در کودک امرى فطرى و درونى است.
این موضوع را شواهد تاریخى ـ همچون: پرستش بت، خورشید و گاو و ساختن بهترین مکان‌ها براى معابد ـ و آیات و روایات تأیید می‌کند. خداوند تبارک و تعالى در قرآن مجید می‌فرماید:

«فأقم و جهک للدین حنیفاً فطرهَ الله التى فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم ولکن اکثر الناس لایعلمون»(روم / ۳۰)

(پس روى خود را با گرایش تمام به حق، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. در آفرینش خدا، تغییرى نیست. این است همان دین پایدار ولى بیشتر مردم نمی‌دانند).

ادامه »