« نشانه هاى انسان هاى بهشتىتنها امام جماعت شیعی در مسجدالحرام »

آیت الله العظمی بروجردی مرجعی برای همه دیدگاه ها

نوشته شده توسطرحیمی 17ام مرداد, 1394

مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی بروجردی در حالی امسال برای پنجاه و ششمین سال برگزار می شود که همچنان شخصیت این عالم برجسته شناخته شده نیست. اگر بگوییم که آیت الله العظمی بروجردی از عالمان پویا و متناسب با همه دیدگاه‌ها بوده است جرف گزافی نیست زیرا در آن برهه از زمان همه افکار و عقاید فکری حوزه علمیه به ایشان مراجعه کرده و درس می گرفتند. این عالم جلیل القدر با 33 واسطه به امام حسن(علیه السلام) می رسد. ایشان شخصیتی بزرگ با نگاهی عمیق به دین و مسائل دینی بودند که در زمینه مساله تقریب مذاهب اسلامی نیز بسیار کوشید.

ایشان در طول زندگی خود همواره بر وحدت میان مسلمانان اهتمام داشتند و در این زمینه با علمای جهان اسلام به ویژه ارتباط گیری با دانشگاه الازهر مصر ارتباط های نزدکی گرفتند که منجر به وحدت امت اسلامی شد.
مرحوم آيت الله العظمي بروجردي(ره)، در سال 1292 هجري قمري در بروجرد، متولد شد و پس از آن که هشت سال در بروجرد دروس مقدماتي را گذراند، در سال 1310هجري قمري، به اصفهان رفته و در حوزه علميه اصفهان مشغول تحصيل شد.

آيت الله بروجردي(ره)، در حوزه علميه اصفهان آن روز که مرکزي بسيار سطح بالا از نظر علمي بود، از محضر اساتيد به نام و توانمندي مانند مرحوم کلباسي و در حکمت و فلسفه از مرحوم کاشي و مرحوم جهانگيرخان قشقايي، بهره برد. اين مرجع بزرگ جهان تشيع، در 28سالگي، عازم حوزه علميه نجف شد؛ با ورود آيت الله العظمي بروجردي(ره)، در سال 1320به حوزه علميه نجف، ايشان در درس مرحوم آخوند خراساني و شيخ الشريعه اصفهاني شرکت کرده و از آن ها بهره برد.

مرحوم آخوند خراساني(ره)، به دو تن از شاگردان خويش، بيش از ديگران اهتمام داشت، که يکي از آن ها مرحوم سيد ابوالحسن اصفهاني و ديگري مرحوم آيت الله العظمي بروجردي(ره)، بود؛ آخوند خراساني(ره)، در بين شاگردان پيش بيني کرده بود که مکتب تشيع در آينده روي دستان آيت الله العظمي بروجردي(ره) و مرحوم سيد ابوالحسن اصفهاني، خواهد بود.
آیت الله العظمی بروجردی/ مرجعی برای همه دیدگاه ها
در سال 1329قمري، آيت الله العظمي بروجردي(ره) به بروجرد برمي گرد تا اين که دچار کسالت شده و براي مداوا به تهران مي رود. در دوراني که در بيمارستان بستري بود، امام خميني(ره)، عده اي از بزرگان قم را به بيمارستان محل مداواي آيت الله العظمي بروجردي(ره) آورده و از وي خواست که به قم آمده و حوزه علميه قم را رونق ببخشد؛ مي توان گفت که امام خميني(ره)، از جمله کساني بود که از عاملان اصلي آمدن آيت الله العظمي بروجردي(ره) به قم شد.

اين بود که در سال 1364قمري، آيت الله العظمي بروجردي(ره) به قم آمده و 15سال مرجعيت مطلقه جهان تشيع بود. آيت الله العظمي بروجردي(ره) در نهايت در 10شوال 1380هجري قمري مطابق با 10فروردين سال 1340شمسي، رحلت کرد.

*ماجرای شیخ شلتوت
ارتباط گیری های آیت الله بروجردی با مسئولان الازهر منجر به صدور فتوای تاریخی شیخ شلتوت شد، فتوایی که تشیع را به عنوان پنجمین مذهب اسلام به رسمیت می شناسد.

p style="text-align: justify;">آيت الله بروجردي، مرحوم مهدي حائري يزدي فرزند آيت الله شيخ عبدالکريم يزدي موسسه حوزه علمیه قم را به آمريکا فرستاد که يک مرکز اسلامي بنا کند واز سوی دیگر صدر بلاغي را نیز به انگليس اعزام کرد تا مسجدي بسازد که در راستای معرفی اسلام گام بردارد. اگر چه با فوت ایشان ساخت این دو مرکز متوقف شد اما مسجد امام علی(ع) شهر هامبورگ آلمان یکی از مراکزی بود که ساخته و منجر به معرفی اسلام در دنیای غرب شد.

حجت الاسلام سيد محمدرضا احمدي بروجردي نوه آيت الله بروجردي در خصوص شخصیت این عالم برجسته می گوید: ایشان در تعريف رابطه صحيح مذهب تشيع و شيعيان با پيروان ساير اديان و مذاهب، معتقد به تقريب بود.

وی بیان داشت: ایشان تقريب را تعريف صحيح رابطه تشيع با ديگر اديان و مذاهب مي دانستند و معتقد بودند که باید تشیع همواره با دیگر ادیان ارتباط داشته و مباحث خود را بیان کند.

حجت الاسلام احمدی بروجردی اذعان داشت: ایشان در کشور نزدیک به 50 و اندی سال پیش اقدام به برگزاری همایش تقریب مذاهب اسلامی کردند که 50 نفر از عالمان اهل تسنن مصر در آن حضور داشتند.

وی بیان داشت: بر اساس همین مسائل تقریبی ایشان بود که در آن زمان شيخ شلتوت بنيان گذار دانشگاه الازهر مصر، فتوايي تاريخي را مبني بر اين که “عمل کردن به قول ائمه اطهار(ع) مجزي است"، را صادر کرد و بر مقبوليت عمل شيعيان صحه گذاشت که اقدامی ارزشمند در آن دوران خفقان بر علیه شیعه بود.

*آیت الله بروجردی در دیدگاه علمای دیگر
حجت الاسلام احمدی بروجردی ادامه داد: شخصیت آیت الله بروجردی به گونه ای بود که علمای دیگر هم برای ایشان احترام قائل بودند و مطالب و گفته های ایشان را دنبال می کردند.

وی بیان داشت: شيخ محمد سليم که يکي از علماي بزرگ الازهر بود، نامه آيت الله بروجردي را مي بوسيد و بر روي چشمان خود مي‌ گذاشت و حتی در همایش تقریب در مصر در خصوص شخصیت آیت الله بروجردی نیز سخنرانی کرد.

*تربیت شاگردانی چون آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صافی

آیت الله سید محمد جواد علوی بروجرودی نیز همزمان با سالگرد ارتحال این عالم ربانی به تبیین شخصیت ایشان پرداخت و گفت: یکی از اقدامات ارزشمند آیت الله بروجردی تربیت شاگردان به نامی همچون آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صافی گلپایگانی بود.
وی بیان داشت: ایشان همواره شخصیتی وارسته و مجاهد داشتند و به دنبال حق طلبی بودند و با علم خود توانستند جایگاه تشیع را ارتقا دهند.

آیت الله علوی بروجردی اذعان داشت: ایشان همواره به فکر تبلیغ دین مبین اسلام در همه دنیا بودند و به همین دلیل اقدام به اعزام مبلغان دینی به سراسر دنیا می کردند.

منبع: روزهای بروجرد

نظر از: رودابه رضائی [عضو] 

سلام
متن جالبی بود
موفق باشید

1394/05/17 @ 15:28


فرم در حال بارگذاری ...