« زندگي در بهشتکتابخانه اربعین »

أنا رَبُ الإبل فإنّ للبیت ربّاً

نوشته شده توسطرحیمی 18ام شهریور, 1395

آیت الله جوادی آملی:
عبدالمطلب کجا امام خمینی کجا!!

وقتی ابرهه برای ویران کردن کعبه وارد مکّه شد، عدّه ای گریختند، عبد المطلّب به عنوان یک شخص نامدار، مصاحبه ای با این گروه تخریب داشت، وقتی آنها به او گفتند: تو به عنوان بزرگ قبیله، چه خواهش و پیشنهادی داری، عبد المطلّب گفت: شترهای مرا به من برگردانید، آنها گفتند:ما فکر می کردیم تو با ما درباره «تخریب کعبه» سخن خواهی گفت، ولی دیدیم که فقط درباره «شتر» هایت حرف زدی! در این حال عبد المطلّب گفت: «أنا رَبُ الإبل فإنّ للبیت ربّاً» من صاحب شترم و درباره شتران خود با شما سخن گفتم، خانه کعبه نیز خود صاحبی دارد.
این سخن عبد المطلّب در آن روزگار حق بود، ولی پس از ظهور حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)و پس از آنکه قرآن کریم نازل شد و خداوند ،متولّیان کعبه را مشخص کرد، آیا باز انسان می تواند بگوید: من صاحب شترم، خانه نیز برای خود صاحبی دارد و ارتباطی به من ندارد؟

مگر صاحب خانه کلید تولیت، صیانت و نگهبانی کعبه را به مسلمانان پرهیزکار نداده است؟ ﴿إنْ أولیائُه إلاّ المتّقون﴾با آمدن این آیه کریمه، یک متفکّر دینی مجاز نیست که بگوید: من صاحب شترم و باید درباره مال خودم تلاش کنم و صاحب خانه، خانه را حفظ می کند، بلکه موظّف است که بگوید: «صاحب خانه، ما را مسئول نگهداری کعبه کرده است».

این دو بینش نه تنها قبلاً مطرح بود، بلکه امروز نیز وجود دارد، اگر یک حادثه ای برای اسلام رخ می داد، دیگران می گفتند: «دین صاحب دارد» و همان حرف عبد المطلّب را تکرار می کردند، ولی امام راحل(ره) می فرمود: صاحب دین، کلیدداری دین را بدست «عالمان» راستین داده و ما موظّفیم که بگوییم خدا صیانت و نگهداری دین را از ما طلب می کند. شاخصه امام امّت این بود که این مسئله را به درستی دریافت کرد، و نه تنها «فهمید»، بلکه آن را «یافت» و پس از طی سفرهای چهار گانه با نظر و بصر، «متولّی دین» شد.

اگر کسی این راه را نرفته باشد، فقط درباره دین شناسی اظهار نظر می کند و می گوید: دین صاحبی دارد و «ولی عصر» باید بیاید و دین را حفظ کند، ولی کسی که سفرهای چهارگانه را با جان و دل و سر، پشت سر گذاشت، می فهمد و می بیند و می یابد که متولّی دین و حافظ و نگهبان آن در عصر غیبت، وارثان انبیا و اولیا؛ یعنی علمای راستین هستند. حضرت امام(قدّس سرّه) این راه را طی کرد و خود را متولّی دین یافت و این نتیجه پیمودن شهودی اسفار اربعه است. (کتاب بنیان مرصوص امام خمینی در بیان و بنان ص93)

منبع:کانال ولایت


فرم در حال بارگذاری ...