« سالروز شهادت آيت الله حاج شيخ مرتضي نجفي بروجردي (ره)دانلود مداحی های شب چهارم محرم92 (شب حضرت حرّ یا دو طفلان حضرت زینب (س) ) »

احکام عزاداری مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

نوشته شده توسطرحیمی 25ام مهر, 1393
مطابق با فتاوای رهبر انقلاب صورت می‌گیرد:

پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام عزاداری

پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام عزاداری

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در نظر دارد به پرسش‌های شرعی مخاطبان در موضوعات خاصی که کمتر به آنها پرداخته شده، مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ دهد. در همین راستا و در آستانه‌ی ایام محرم و صفر، کاربران گرامی می‌توانند سوالات شرعی خود را که مربوط به احکام عزاداری است تا ۲۷ مهر ۱۳۹۳ در بخش نظرات(http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27907) و یا به شماره پیامک ۲۰۱۱۰ ارسال کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی به پرتکرارترین سوالات، مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ خواهد داد.

* با توجه به کثرت پرسش‌ها، شما می‌توانید ابتدا نظرات منتشر شده در همین صفحه را مشاهده نمایید و یا به منابع فقهى موجود در این پایگاه اطلاع‌رسانی (اجوبة الاستفتائات: احیاء مناسبت‌های دینی | رساله آموزشی: احیای مناسبت­های مذهبی و ملی) مراجعه کرده و اگر پرسش و پاسخ مدنظرتان را نیافتید، سوال شرعی خود را نوشته و ارسال فرمایید.


استفتائات مراسم عزاداری‏

س 1440: در حسینیه‏ ها و مساجد بیشتر مناطق به‌خصوص روستاها مراسم شبیه ‏خوانی به اعتبار اینکه از سنتهای قدیمی است برگزار می‏شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارند؟
ج: اگر مراسم شبيه‏خوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشکال ندارند، ولی در عين حال بهتر است که به جای آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسينی و مرثيه خوانی بر پا شود.
س 1441: استفاده از طبل و سنج و شیپور و همچنین زنجیرهایی که دارای تیغ هستند در مجالس و دسته‏های عزاداری چه حکمی دارد؟
ج: اگر استفاده از زنجيرهای مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جايز نيست ولی استفاده از شيپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.

صفحات: 1·

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)
نظر از: مدیریت استان مازندران [عضو] 
4 stars

سلام مطلب غنی و مفیدی بود. ممنون.
حضور سبز شما در وبلاگمان باعث خرسندی ماست. منتظر قدوم شما هستیم.

1393/07/26 @ 08:42
نظر از: سربند [عضو] 

سلام ممنون نکات جالبی رو گلچین کردید .شبهه روز بوده .ایام محرم التماس دعا

1393/07/26 @ 08:39


فرم در حال بارگذاری ...