« زایمان در زندان زنان!!حقوق فطری و اولیه زن »

ان حدیثنا یحی القلوب

نوشته شده توسطرحیمی 12ام اسفند, 1391

بسم الله ولله الحمد

حدیث ما اهل بیت قلوب را زنده می کند.

شناخت جایگاه حدیث به مراتب از پرداختن به تعریف حدیث مهمتر است و با شناخت جایگاه حدیث میتوان به کاربرد اساسی و ریشه ای آن در علوم اسلامی پی برد.

با تأمل وتدبر در علوم اسلامی، به خوبی مینوان به این مطلب رسید که اگر احادیث اهل بیت (سلام الله علیهم) نبود،بسیاری از آن علوم مبهم و نامعلوم می ماند وفلج می شد وکسی به فهم حقیقی آنها دست پیدا نمیکرد.

برای اثبات این مدعی به بیان چند مطلب می پردازیم :

حدیث و تبیین قرآن

قرآن کتابی است که از طرف خداوند تعالی برای بشر فرستاده شد ، تا انسان به وسیله آن به مقام قرب الهی برسد وکامل شود.

لازمه این کتاب آسمانی ، که برای چنین منظوری فرستاده شده است این است که همه، بتوانند آن را بفهمندویالااقل امکان فهم آن را داشته باشند.

در این میان عقل وفهم بشر به تنهایی نمیتواند تمام قرآن را درک کند وبه کار بگیرد. پس اختیاج به کسانی دارد که آن را قابل فهم کنند .

برای روشن شدن این مطلب دو روایت را تقدیم میکنم :

إِبْرَاهِيمُ بْنُ إِسْحَاقَ عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ حَمَّادٍعَن ْبُرَيْدٍالْعِجْلِي ِّعَنْ أَحَدِهِمَا

(سلام الله علیهما) فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى وَمايَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّااللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ

فِي الْعِلْمِ‏فَرَسُولُ اللَّهِ(صل الله علیه وآله) أَفْضَلُ الرَّاسِخِينَ فِي الْعِلْمِ

قَدْعَلَّمَهُ اللَّهُ جَمِيعَ مَاأَنْزَلَه ُعَلَيْهِ مِنَ التَّنْزِيلِ وَالتَّأْوِيل ِوَمَاكَانَ اللَّهُ لِيُنْزِلَ

عَلَيْهِ شَيْئاً لَمْ يُعَلِّمْهُ تَأْوِيلَهُ وَأَوْصِيَاؤُهُ (سلام الله علیهم) مِنْ بَعْدِهِ يَعْلَمُونَهُ

كُلَّهُ وَالَّذِينَ لَايَعْلَمُونَ تَأْوِيلَهُ إِذَا قَالَ الْعَالِمُ فِيهِ بِعِلْمٍ فَأَجَابَهُمُ اللَّهُ بِقَوْلِهِ

يَقُولُونَ آمَنَّابِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَالْقُرْآنُ لَهُ خَاصٌّ وَعَامٌّ وَمُحْكَمٌ وَمُتَشَابِهٌ

وَنَاسِخٌ وَمَنْسُوخٌ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَعْلَمُونَه‏(1)

الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍعَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍعَنْ مُحَمَّدِبْنِ أُورَمَةَعَنْ عَلِيِّ بْنِ

حَسَّانَ عَنْ عَبْدِالرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(سلام الله علیه) قَالَ

الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ وَالْأَئِمَّةُمِنْ بَعْدِهِ(سلام الله علیهم) (2)

این احادیث به این معنا است که:

اولا : کتاب مهم و پر رمز و رازی مثل قرآن، احتیاج به مفسر و مأول

ومبینی دارد تا بشر بتواند به راحتی از آن برای تکامل استفاده کند .

دوما : مهمتر از آن این است که چه کسی میتواند چنین وظیفه مهمی

را به عهده بگیرد واین کلام نورانی ودقیق والبته در بعضی از موارد مجمل

را تبیین وتفسیر کند؟

با استفاده از کلمات معصومین(سلام الله علیهم) میتوان پی برد که غیراز نبی مکرم اسلام (صل الله علیه وآله) واهل بیت ایشان کسی توانایی به عهده گرفتن این بار سنگین را ندارد.

باید اضافه کنم که اگر امامان معصوم (سلام الله علیهم) نبودند ، معنای بعضی از آیات ، ارتباط آیات متعدد با یکدیگر وهمچنین مفهموم آیات متشابه قرآن روشن نمی شد.

 

(1) بصائرالدرجات: 56

(2) الكافي،ج‏1،ص: 213

حجه الاسلام حاج علی جنانی


فرم در حال بارگذاری ...