« اندیشه سیاسی فقیهان شیعهنظام سلطانی از ديدگاه انديشه سياسی شيعه (دوره صفويه و قاجاريه)+ دانلود کتاب »

اندیشه سیاسی شیعه در عصر ایلخانان (معرفی کتاب)

نوشته شده توسطرحیمی 21ام شهریور, 1395
 
در بررسی فرایند شکل گیري و تحول تفکر سیاسی شیعه، عصـر ایلخانـان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا در این عصر، علیرغم تهاجم تخریبـی اولیـه ی مغول هـا و ویرانی سرزمین هاي اسلامی و فروپاشی خلافـت عباسـی، بـا تشـکیل دولـت ایلخانـان ایران و برقراري نظم سیاسی مجدد و گرایش برخی از سـلاطین ایلخـانی بـه اسـلام، دوران شمشیر و آشفتگی به سر آمد و نوبت به فکر و قلم رسید و متفکـران مسـلمان به ویژه علماي شیعه در پیِ بازنمایی اندیشه هاي اسلامی در زمینه هاي مختلف سیاسـی و اجتماعی برآمدند.

نویسنده در کتاب حاضر كوشيده است با بهره‌گیری از روش هرمنوتیک قصدگرا ماهیت و چیستی اندیشه علمای شیعه را در دو حوزه فلسفه و فقه سیاسی بررسی كند. برای این منظور، بستر فرهنگی، شرایط سیاسی، زندگی و شخصیت علمای شیعه و گزاره‌های سیاسی موجود در متون فلسفی و فقهی ایشان با توجه به ارتباط این گزاره‌ها با شرایط فرهنگی و سیاسی حاکم تبیین شده است.

این کتاب مشتمل بر پنج فصل است  که عناوین آن عبات اند از ؛

«فصل اول: مفاهیم و چارچوب روشی» ،

«فصل دوم: محیط فکری و فرهنگی و سنّتهای فلسفی و فقهی شیعیان» ،

«فصل سوم: زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و رفتار عملی علمای شیعه» ، «فصل چهارم: اندیشه سیاسی در متون فلسفی ـ کلامی علمای شیعه» ،

«فصل پنجم: اندیشه سیاسی در متون فقهی علمای شیعه».

در فصل نخست این کتاب مفاهیم اصلی پژوهش و چارچوب روشی معرفی شده و در دومین فصل به موضوعاتی چون ؛سنت فکری شیعه و محیط فکری فرهنگی پرداخته شده است. درفصل سوم نیز موضوعاتی مانند؛ رفتار و عمل سیاسی علمای شیعه در عصر ایلخانان بررسی شده است و در فصول چهارم وپنجم نیز مباحثی چون؛ سير فلسفۀ سياسي در تمدن اسلامي تا عصر ايلخانان ، زندگي، شخصيت و آثار فیلسوفان عصر ايلخانان و زندگي، شخصيت و آثار فقیهان شيعه در عصر ايلخانان و… مطرح شده است.

کتاب حاضر را انتشارت  سمت در 420 صفحه و بهای 17 هزار و 500 تومان چاپ کرده و به بازار کتاب فرستاده است.

 منبع: خبرگزاری شبستان


فرم در حال بارگذاری ...