« انتَ مولایَ یا حسنِ العسکریچه خبر از صفای عسکریین »

جنگ درونی هر انسان سخت تر از جنگ با داعش و آمریکا است

نوشته شده توسطرحیمی 11ام آذر, 1398

 

آیت الله احمد شیخ بهایی، در همایش طلیعه حضورطلاب ویژه خواهران طلبه جدیدالورود مدارس علمیه کرمان؛ پایه گذار و اولین مؤسس حوزه علمیه خواهران را حضرت زهراسلام الله علیها دانست و افزود: فضه خادمه نمونه تربیت قرآنی آن حضرت است که ۴۰ سال جز با آیات قرآن تکلم نکرد.

 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه در خاندان اهل بیت علیهم السلام همیشه زن هایی تربیت شدند که در علم و عمل و تبلیغ سرآمد بودند‌؛ گفت: 

نفیسه خاتون، عروس امام صادق علیه السلام که به قدری این زن معرفت داشت که وقتی با شوهرش مصر رفتند از آب وضوی نفیسه برای دختر مریض همسایه بردند و شفا پیدا کرد و گفته اند در نتیجه این برکت۷۰۰ یهودی مسلمان شدند؛ کسی که ۶ هزاربار ختم قرآن کرد و روزی که از دنیا می رفت روزه بود؛ به او گفتند روزه ات را افطار کن، گفت از خدا خواسته ام با حال روزه از دنیا بروم، حالا که خواسته ام اجابت شده روزه ام را بخورم؟

شروع کرد به تلاوت سوره انعام تا رسید به آیه«لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ» از دنیا رفت.

 وی با بیان اینکه قصه حُسنیه معروف است و یا شخصیت هایی مانند حضرت فاطمه معصومه و دختران ائمه؛ گفت: حدیثی را در کتاب آثارالحجه از فاطمه دختر امام جواد دیدم که به نقل از فاطمه دختر امام رضا و او به نقل از فاطمه(دختر امام قبل از ایشان و…) از حضرت زینب سلام الله علیها به نقل از مادرش فاطمه به نقل از رسول خدا و آن حضرت از جانب خدا فرمود

«هر کس بر دوستی آل محمد بمیرد شهید مرده است.»

 آیت الله شیخ بهایی با افزودن اینکه در طول تاریخ هم زنانی داشتیم که هم در روات و کتاب های رجال در بخش نساء راوی روایاتی بودند و جزو اصحاب ائمه شمرده می شدند؛ آثار برجای مانده از این بانوان را گواه تربیت زن توسط اسلام دانست و از بانومجتهده امین یاد کرد که چگونه هم مجتهده و عارف و مفسر قرآن و زندگی و فرزند و شوهر داشت.

 وی هویت طلبگی را مورد توجه قرار داد و اصل آن را هدایت دیگران دانست و تصریح کرد: اما مقدمه آن تحصیل و تهذیب نفس است؛ اولاً باید خوب درس خواند و مطالب را به طور صحیح فرا گرفت؛ دین ما متنی است و الان دسترسی به امام و پیغمبر نداریم فقط متن مانده و آن هم عربی است پس باید ادبیات عرب را خوب یاد بگیریم لذا هر چه در صرف و نحو و معانی بیان و تجزیه و ترکیب وقت بگذاریم ارزش دارد زیرا باید عربی را بفهمیم.

 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان پس از ادبیات عرب بر ضرورت فراگیری منطق و اصول و…تأکید کرد و با بیان اینکه همه اینها مقدمه تبلیغ است؛ گفت: تبلیغ نه به معنای منبر رفتن که به معنای هرگونه حرف حق را به مردم رساندن است و بر این اساس، هر نوشته و گفته شما تبلیغ است که باید مبتنی باشد بر آنچه فرا گرفتید.

 وی ادامه داد: همزمان با درس خواندن وظیفه مهمتر تهذیب را برعهده دارید؛ از گناه مطلقا پرهیز کنید! سخت ترین جنگ، جنگ درونی عقل و نفس است و این همان جهاداکبر است که از جنگ با صدام و آمریکا و داعش سخت تر است زیرا آن جنگ ها، نهایتاً آدم را می کشند اما در جنگ درون؛ ایمان و اعتقاد و دنیا و آخرت را از دست می دهد اگر کوتاهی کند.

 آیت الله شیخ بهایی با تأکید بر لزوم مراقبت لحظه به لحظه و آن به آن برای اسیر هوس های در مسیر خلاف خدا نشدن؛ توصیه کرد: دائماً در قلب حالت توسل و التماس داشته باشید و این، تمرین می خواهد و سخت است؛ شهید حججی با التماس و توسل پی در پی روسفیدی را از خدا می گیرد.

 وی  با اشاره به اینکه هویت طلبگی این است اولاً از نظر علمی و عملی بر اساس اسلام باشد و تحصیل زن باید همزمان با زندگی او باشد؛ رسالت طلبه را تبلیغ دانست.

شبستان 


فرم در حال بارگذاری ...