« بهترين رفيقخصوصيات رفتار علوى در کلام رهبری 2 »

حوزه های علمیه ساختارسازی در سبک زندگی را تبیین کنند.

نوشته شده توسطرحیمی 20ام آذر, 1391

     به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمیدواسطی، در فرهنگسرای زیارت در نشست سبک دینی اظهار داشت: تمدن یعنی زندگی جمعی در سیستم‌های به هم پیوسته که سبک زندگی جوهر و تمدن، ساختارهای آن است.

     وی در بررسی «سبک زندگی، جوهره تمدن» گفت: اصولا هدف از خلقت بشر و همه فرآیندهای موجود در هستی، فراگیری عبودیت و توحیدمحوری است که برای رسیدن به این تمدن توحیدی، به یقین سبک زندگی از مهم‌ترین الزمات است.

     این استان حوزه بیان داشت: مصرف کننده در فضای عرفی و عادی جهانی در پی کیفیت است. اکنون وقت بررسی ضرورت های تغییر سبک زندگی نیست بلکه زمان تبیین چگونگی‌ این تغییر است. باید ایده و ادعای کارآمدی دین را به محصول قابل استفاده بشریت تبدیل کرد.

     معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام تأکید کرد: علم دینی موجود در منابع اسلامی را باید فرآوری و تولید کرد، زیرا ما در دوگانگی بحران ساز قرار داریم.

     وی دراین باره توضیح داد: افراد متدین در فکر سکولار در سبک زندگی دچار دوگانگی شده اند؛ منظور از سکولار افراد بی دین جامعه نیست بلکه مراد آن است که فرد حساسیت خود نسبت به باورهایش را از دست داده است.

     حجت الاسلام و المسلمین واسطی افزود: مستحبات و مکروهات، فرهنگ‌ساز و حاوی الزامات فرهنگی هستند که باید فرآوری شود تا به حداکثر مطلوب برسیم یعنی جایی که نه تنها عذاب نشویم بلکه پاداش هم دریافت کنیم.

     وی با اشاره به اینکه دنیای امروز دارای پنج ویژگی انسان محوری، تجربه گرایی، حس گرایی، رسانه و کمیت است، افزود: باید تأمل کرد که چگونه می توان این پنج ویژگی را با خدامحوری، عقل محوری، قلب و تفکر جایگزین کرد.

     معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در این زمینه افزود: با توجه به اینکه شاخص رشد و توسعه در فرد، جامعه، سازمان ها و بین الملل، فعال شدن احساس حضور خدا و فراگیری عبودیت خالص است، اگر به این سو حرکت کردیم تمام زحمات ما معنادار خواهد شد.

     حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی با اشاره به این‌که برنامه ریزی ما برای اداره زندگی نباید صرفا دینی باشد، بلکه بایستی احساس حضور خدا را برای مخاطب تولید کند، تصریح کرد: آیات و روایات صرفا توصیه های اخلاقی فردی نیستند، بلکه در همه زمینه ها برنامه ساز و مدل ساز هستند.

     این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: تمدن یعنی زندگی جمعی در سیستم‌های به هم پیوسته که سه شبکه معرفتی، قانونی و فرهنگی را نتیجه دهد(به تعبیر رهبری خردورزی، اخلاق و حقوق). این سه، سه اَبَر سیستم برای نقشه تمدن محسوب می شوند.

     استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه جوهره تمدن، ساختارهای آن است و برای ساختارسازی، نیازمند فرآیند هستیم،افزود: حوزه‌های علمیه باید به استناد آیات و روایات، نقش آفرینی هر یک از اجزا را در این فرآیند تبیین کنند.

     وی با اشاره به اینکه راهبرد به معنای ایجاد بهترین ارتباط بین متغیرها برای ایجاد جریان بهینه در سیستم است افزود: رسانه، آموزش، ورزش، اخلاق و… از جمله این راهبردها است. لذا پس از آن به مدیریت فرهنگی، یعنی اصلاح معادلات تصمیم گیری می رسد.

     وی اظهار داشت: سیستمی فرهنگی است که فعالیت های معنابخش زندگی را تعریف و از نفع و ضررهای صحیح، برای مردم ایجاد حس می کند.

     حجت الاسلام و المسلمین واسطی خاطرنشان کرد: برای تغییر سبک زندگی، باید مهارت تصمیم گیری شبکه ای و عمل آموزش داده شود چرا که انسان سالم و عامل، محور توسعه است. تغییر سبک زندگی نیازمند رفتارسازی اجتماعی است و بدین منظور باید چگونگی شکل‌گیری و تغییر رفتارهای اجتماعی را دانست.

     معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در پایان یادآور شد: نظام تصمیم‌گیری ما باید از فردی، جسمی و روانی صرف، به مجموعه ای از اینها تصمیم گیری شبکه ای تغییر کند به گونه ای که پایدار بوده و هر یک مانع دیگری نشود.قابل ذکر است، در آغاز این نشست، دو تن از فرهیختگان مشهد نظرات خود را در خصوص طراحی الگوی سبک زندگی اسلامی و محروهای نقشه جنگ نرم ارائه دادند.

منبع : حوزه نیوز

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(1)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
3.0 stars
(3.0)
نظر از: جناب سروان [بازدید کننده]
جناب سروان
3 stars

قصه این است …

قصه این است
تا سینه ما هست ، امام خامنه ای سپر نمی خواهد ،
چه حکم به عدالت دهد ،
چه حکم به مصلحت ،
چه بی قراری و خطر ،
چه صبر و بصر ،
چه خون بخواهد ،
چه خون دل ،
چه فریاد بخواهد ،
چه سکوت ،
چه حرکت ،
چه سکون ،
امر ولی امر ، هر چه می خواهد باشد ؛

برای ما آنچه لذت بخش است ، «اطاعت از ولایت» است .

1392/01/21 @ 22:49


فرم در حال بارگذاری ...