« بی دین ها!بی حجاب ها!عرق خورها!قماربازها!رهبری که راضی نشد تا عهد خود را با خدای متعال بشکند، افتخار دارد »

خوب پوشیدن و گشتن به معنای نفی دین نیست

نوشته شده توسطرحیمی 7ام آذر, 1398

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه دین اسلام همواره بر میانه‌روی تاکید داشته است، گفت:

اعتدال در زندگی مومن اهمیت فراوانی دارد و اگر کسی خوب پوشید و زندگی خوبی داشت به معنای نفی دین نیست.

 

جایگاه اعتدال در سبک زندگی مومنانه

خوب پوشیدن و گشتن به معنای نفی دین نیست

یکی از مهمترین مولفه‌ها در زندگی انسان ایجاد تعادل در امور است به گونه ای که نه افراط در کار باشد و نه تفریط چراکه هر دو این مولفه ها آسیب هایی جبران ناپذیر به زندگی وارد می کند، چه بسیار افرادی که بابت عملکرد نادرست خود در زندگی به بن بست رسیدند در حالی که تصور می کردند کارشان بی نقص است و بهترین و بیشترین فعالیت را داشتند حال آنکه در واقع در میدان زیاده روی در امور درگیر شده بودند.

 بر آن شدیم در راستای بررسی این مساله بخش هایی از سخنرانی حجت الاسلام «ناصر رفیعی» استاد اخلاق را ارایه کنیم که در باب افراط و تفریط ایراد شده است که در ادامه می خوانید:

 حجت الاسلام رفیعی با اشاره به سخن امام علی علیه السلام مبنی بر اینکه «فرد جاهل یا افراط می کند یا تفریط» اظهار کرد: در نهج‌البلاغه آمده است که روش مومن در زندگی میانه روی است.

 این استاد اخلاق ادامه داد: امام صادق علیه السلام می فرماید: روزی در حال طواف بودم و زمانی که طواف ام تمام می شد دوباره شروع کرده و پشت سر هم  طواف می کردم و نماز طواف می خواندم که ناگهان دیدم دستی روی شانه ام آمد، برگشتم و دیدم پدرم امام محمد باقر علیه السلام است که به من فرمود: فرزدنم خودت را اذیت نکن. خداوند به عمل کم هم راضی می شود.

 وی گفت: بنابراین در عبادت هم آمده است که افراط نکنیم، روزی حضرت امیر علیه السلام فردی را دید که در قبر خوابیده و خانواده و زن و فرزندش را رها کرده است.

به او فرمود: (ای دشمنِ نفس خودت این چه کاری است؟) این دنیا برای بشر آفریده شده است. بنابراین چه کسی گفته است که مومن باید منزلش کوچک باشد یا لباسش محقر؟

سعادت مومن به چهار چیز است، نخست آنکه خانه بزرگ داشته باشد، مرکب خوب داشته باشد، اولاد خوب و همسر خوب داشته باشد.


حجت الاسلام رفیعی افزود: این در حالی است که در دنیای واقعی ما تصور می کنیم که هرکسی که مومن است باید لباس مندرس و خانه کوچک در اختیار داشته باشد در حالی که امام صادق علیه السلام لباسی اصطلاحا بسیار شیک می پوشید. حتی روایت شده است که به اندازه ای لباس حضرت سفید بود که از سفیدی می درخشید. در تحف العقول آمده است که روزی یکی از دروایش تنگ نظر امام صادق علیه السلام را دید و به حضرت فرمود: این چه لباسی است که شما پوشیده اید و از شما بعید بود. حضرت پاسخ داد: اولا تازه داماد هستم. بعد آ« مرد گفت: جدت  پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام چنین لباسی نمی پوشید که حضرت پاسخ داد: زمان تغییر کرده است، آن زمان که علی علیه السلام لباس وصله دار می پوشید، مقداد هم می پوشید. در واقع آن مرد تنگ نظر بعد از صد سال انتظاری این چنین از امام علیه السلام داشت، در حالی که حضرت امیر علیه السلام فرمودند که برخی ویژگی های من شخصی است، شما نمی توانید مانند من غذا بخورید یا چون من بپوشید. 


وی ادامه داد: معنای اعتدال آن است که انسان نَه کند برود و نَه تند. نباید چنین باشد که فرد برای نماز صبح خود از جا برنخیزد بعد تا پاسی از شب عبادت کند و فردا روز به کارهایش نرسد.

علاقه مندان می توانند این سخنرانی را از اینجا دریافت کنند.

دانلود با کیفیت 144p

 

دانلود با کیفیت 240p

شبستان


فرم در حال بارگذاری ...