« معنی شجاعت و ابعاد آنغنچه احساسم »

دانلود دستورالعمل شناسایی استعداد‌های برتر حوزه

نوشته شده توسطرحیمی 5ام دی, 1391

دستورالعمل شناسایی استعداد‌های برتر حوزه

     به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری، دستورالعمل شناسایی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، مدیریتی و اخلاقی و تربیتی، مصوب جلسات چهاردهم و پانزدهم هیئت امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه مشمول مفاد مصوبه 869 شورای عالی حوزه را در 3 فصل و 17 ماده، به معاونت‌ها و مدیریت‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ابلاغ کرد.

     در فصل اول این دستورالعمل با عنوان “شناسایی واجدین شرایط شرکت در مصاحبه عمومی و علمی تخصصی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه” به مراحل شناسایی استعدادها پرداخته شده است که شامل شناسایی واجدین شرایط آموزشی در زمینه‌های مختلف در هر سال تحصیلی توسط معاونت آموزش استان، احراز سایر شرایط اختصاصی توسط معاونت‌های ذی‌ربط استان، احراز شرایط عمومی توسط مدیریت واحد آموزشی و تأیید مدیریت حوزه استان (مسئولیت احراز شرایط عمومی طلابی که در برنامه آزاد اشتغال به تحصیل دارند، بر عهده مدیریت حوزه استان می‌باشد) و نیز تکمیل و ارسال پرونده واجدین شرایط از سوی مدیریت حوزه استان به مرکز (مراکز مدیریت استانی می‌بایست پرونده‌های واجدین شرایط شرکت در مصاحبه عمومی و علمی- تخصصی مرکز را حداکثر تا 2 ماه پس از پایان هر سال تحصیلی به مرکز ارسال کنند)، می‌باشد.

     بر اساس ماده یک فصل اول دستورالعمل شناسایی استعدادهای برتر حوزوی، در احراز شرایط عمومی حوزویان می‌توان به مواردی چون انگیزه و اشتیاق و پشتکار در تحصیل، باورمندی به هویت روحانیت، اهتمام به امور عبادی، اهتمام به پرهیز از رذائل اخلاقی، حسن رفتار و تعامل با دیگران، حفظ زی‌طلبگی، خلاقیت و نوآوری علمی، نظم و انضباط و تعادل شخصیتی، فکری و سیاسی اشاره کرد.

     احراز شرایط اختصاصی استعدادهای برتر آموزشی در سطوح تحصیلی مقدمات، سطح 1، 2، 3 و 4، شرایط اختصاصی استعدادهای برتر پژوهشی در سطوح تحصیلی مختلف، شرایط اختصاصی استعدادهای برتر تبلیغی در سطوح 2، 3، 4، شرایط اختصاصی استعدادهای برتر مدیریتی در سطوح 3 و 4 و شرایط اختصاصی استعدادهای برتر اخلابی و تربیتی در سطح 4، از دیگر مواد فصل یک این دستور العمل به شمار می‌رود.

     همچنین در ماده 8 این دستورالعمل شرایط سنی استعدادهای برتر در نظر گرفته شده که بر اساس تبصره این ماده، مدت خدمت وظیفه عمومی، مدت اشتغال به تحصیل در دانشگاه، مرخصی تحصیلی دارای مجوز و یک سال تاخیر در ورود به حوزه، به سن واجدین شرایط افزوده می‌شود.

     بر پایه این گزارش، در فصل دوم دستورالعمل ابلاغی شناسایی استعدادهای برتر حوزوی به موضوع “مصاحبه عمومی و علمی تخصصی” و انواع مصاحبه با هدف بخشش صلاحیت‌های عمومی و علمی و مهارت‌های پژوهشی، تبلیغی و مدیریتی، پرداخته شده است.

     “شناسایی نهایی و انتخاب استعدادهای برتر” فصل سوم این دستورالعمل را تشکیل می‌دهد که در آن مراحل شناسایی نهایی و نحوه محاسبه امتیازات لحاظ شده است.

     بر اساس این فصل از دستورالعمل، مراحل شناسایی شامل محاسبه امتیاز نهایی و تکمیل پرونده‌ها در گروه شناسایی معاونت استعدادهای برتر مرکز امور نخبگان، بررسی پرونده‌ها در کارگروه تخصصی این مرکز و نیز بررسی پروند‌ها وتایید نهایی منتخبین در کمیسیون دائمی، می‌شود.


فرم در حال بارگذاری ...