« عمل برتر روز جمعهحجتی بر وجود امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف »

در نگاه جامع اسلامي، زنان وظايف اجتماعي مهمي بر دوش دارند!

نوشته شده توسطرحیمی 29ام مرداد, 1395

حضرت آيت الله مصباح يزدي در جمع تعدادي از خواهران گروه فرهنگي منتظران مهدي (عج)، به آياتي از قرآن کريم اشاره و خاطر نشان کرد:

خداوند متعال انسان را به گونه اي خلق کرده است که مي‌تواند به مقام خليفة اللهي برسد؛ و رسيدن به اين مقام، اختصاص به برخي افراد با اقشار ندارد، بلکه استعداد رسيدن به اين مقام در همه افراد وجود دارد و مي‌تواند به فعليت برسد؛

هرچند خليفه خدا بودن، ذومراتب است و طبيعتا انبياء و ائمه علیهم السلام در مراتب عالي اين مقام هستند و ديگران نيز مي‌توانند به مراتب نازل تر آن دست يابند.

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به اين‌که حضرت سلمان به مقامي رسيد که پيامبر صلی الله علیه و آله او را از اهل بيت علیهم السلام برشمردند، ادامه داد: در طول تاريخ بوده اند کساني که به مقامات قرب و کمال رسيده اند ولي گمنام باقي مانده‌اند؛ اما ناشناخته بودن آن‌ها ضرري به قربشان نزد خداوند متعال نمي زند، چرا که عناوين اجتماعي دخالتي در اين مقام ندارد؛ همان‌گونه که حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها، گرچه عناويني اجتماعي نظير امام، حاکم، يا قاضي را ندارند، اما طبق روايات، مقامي دارند که ساير انبياء – به جز پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله – به مقام ايشان نمي رسند.

وي با اشاره به اين‌که مرد يا زن بودن، پير يا جوان بودن، مانع يا علت رسيدن به اين مقام محسوب نمي شود و همگان مي‌توانند با خودسازي به اين مقام دست يابند، ادامه داد: به عنوان نمونه، طبق تاريخ، حضرت معصومه سلام الله علیها با اينکه فقط حدود 20 سال سن داشتند، مقامي دارند که بزرگان عالم افتخار مي‌کنند خاک آستانشان را سرمه چشم خود کنند؛ بنابراين بايد گفت رسيدن به مقام قرب الهي، بعد از عنايات الهي و استعدادهاي ذاتي خدادادي، به عمل و اخلاص افراد بستگي دارد.

وي با اشاره به تأثير اخلاص در ارزش عمل ادامه داد: گاه عملي بسيار کوتاه براي رضاي خداوند مي‌تواند ارزشي بيشتر از صدها سال عبادت پيدا کند؛ لذا انسان بايد اولا به دنبال شناخت تکليف و ثانيا انجام آن تنها براي رضاي الهي باشد.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اين‌که سعي کنيد بينش جامعي نسبت به اسلام داشته باشيد، اظهار داشت: مطالعه اسلام از يک بعد و يک زاويه سبب انحراف و کج فهمي مي‌شود؛ لذا زن مسلمان نبايد تنها به بخشي از وظايف خود توجه کند؛ او وظايف فردي، خانوادگي و اجتماعي دارد که بايد به همه آن‌ها توجه داشته باشد.

وي با اشاره به وظيفه اجتماعي افراد جامعه اظهار داشت: وظايف اجتماعي تنها به وظايف اقتصادي و نظامي محدود نمي شود؛ بلکه مهم ترين جهاد در دين مبين اسلام ــ که بين زن و مرد نيز مشترک است ــ جهاد علمي و فرهنگي است، و ثواب کار مخلصانه براي تأمين نيازهاي فرهنگي جامعه اسلامي قطعا از ثواب انجام وظايف فردي و خانوادگي کمتر نيست.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين‌که اگر تربيت اخلاقي، ديني و سياسي خواهران توسط خود خواهران صورت گيرد، مطلوب تر خواهد بود و جلوي بسياري از مفاسد در جامعه گرفته مي‌شود، ادامه داد: سياستمداران بايد به گونه اي برنامه ريزي کنند که اگر کاري از زنان بهتر بر مي‌آيد و يا مربوط به زنان است، توسط خود آن‌ها انجام شود؛ ولي متأسفانه تصميم صحيح و تقسيم مبتني بر نياز در اين زمينه صورت نمي‌گيرد، و کمابيش کارها به صورت مختلط انجام مي‌شود.

وي با بيان اين‌که تحصيل، تدريس، و تحقيق در امور ديني اختصاص به مردان ندارد، ادامه داد: در گذشته، تصور بر اين بوده که نهاد روحانيت بر عهده مردهاست و کمتر زمينه فراهم مي‌شد که خود بانوان در زمينه آموزش مسائل ديني به خواهران ديگر فعاليت کنند، و اگر وجود اشخاصي مانند بانو امين که زني باتقوا، فهميده، فقيه و وارسته بود، بسيار نادر بود.

آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: اين فرهنگ که وظيفه زن، فقط کار در منزل است، گرچه غلط نيست، ولي ناقص است، زيرا در آن به دين نگاه جامع صورت نگرفته است؛ آري، اگر کار در منزل ارزشي بيشتر از کار بيرون از منزل ، يا برابر با آن، داشته باشد، کار در منزل بهتر است، اما اگر کاري بيرون از منزل واجب کفايي باشد و نياز به حضور زن باشد، بايد آن را هم انجام دهد.

وي افزود: حضرت زينب سلام الله علیها بعد از واقعه عاشورا، تکليف مهمي را بر عهده گرفت؛ و بخش عظيمي از برکاتي که از واقعه کربلا، نصيب مسلمانان شد، مربوط به سخنراني‌هاي حضرت زينب سلام الله علیها بود؛ حال اگر حضرت زينب سلام الله علیها مي‌خواست در منزل بماند، آيا اين برکات شامل جامعه مسلمانان مي‌شد؟

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اين‌که بايد ميان تکاليف و وظايف اولويت بندي کرده، تکليف مهم تر را بر عهده گرفت، ادامه داد: به عنوان نمونه اگر تنها جراح قلب در شهري يک خانم باشد، آيا مي‌تواند از معالجه مرد بيماري که در معرض خطر است، سر باز زند، آن هم به بهانه اين‌که او نامحرم است؟ قطعا نمي تواند زيرا تکليف مهم تري بر عهده اوست؛ از همين رو تأکيد مي‌شود بايد بينش و نگاه به دين، جامع باشد و نه از يک زاويه خاص.

وي با اشاره به اين‌که نگاه جزئي به دين سبب کج فهمي و کج انديشي مي‌شود، ادامه داد: بر اساس همين نگاه غير جامع، قبل از انقلاب، هيچ زني فکر نمي کرد که تظاهرات براي زن ها، يک واجب شرعي باشد، و حتي بالاتر، در بين متدينين عرف بود که نه تنها زنان، بلکه مردان هم نبايد در کار سياسي دخالت کنند، چرا که امري ناپسند و غير ديني است!

علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌که خداوند متعال به ما عنايت کرد و حضرت امام (ره) را در اين زمان برانگيخت تا زمينه اي براي بقاي اسلام شود، خاطر نشان کرد: در حالي امام (ره) اسلام را زنده کرد که اسلام کمرنگ شده و به سمت نابودي پيش مي‌رفت؛ آن هم به اسم ملي گرايي و سلطنت 2500 ساله و نظاير آن.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به فراواني فساد در رژيم طاغوت و محدوديت‌هاي بسيار زنان مؤمن و باحجاب، نقش مهم زنان در نهضت اسلامي را خاطر نشان کرد و اظهار داشت: پس از دستگيري امام (ره) در 15 خرداد، در قم اولين حرکت از زنان شروع شد؛ غيرت مرد‌ها به وسيله عملکرد همسرانشان تحريک شد و به پا خاستند. اگر مشارکت زنان در اين انقلاب نبود، انقلاب به جايي نمي رسيد.

وي با بيان اين‌که متأسفانه دوباره اين بينش کم کم در حال کمرنگ شدن و فراموشي است، ادامه داد: دنيا طلبي، تجمل گرايي و توجه بيش از حد به ظواهر به جاي توجه به وظايف مهم ديني در حال پررنگ شدن است و ارزش‌هاي اسلامي در حال فراموش شدن. زنان از آن جا که مربي نسل آينده هستند، در اين زمينه وظيفه مهم تري نسبت به مردها دارند و بايد خود را براي تربيت نسل آينده و جامعه آماده کنند؛ اين تکليف، مانند خواندن نماز بر شما واجب است.

آيت الله مصباح خطاب به خوهران گروه منتظر مهدي (عج)، با بيان اين‌که هر کسي در اين زمينه بايد با توجه به شرايط و استعدادهاي خودش به انجام وظيفه بپردازد، ادامه داد: منتظر حقيقي امام زمان (عج) کسي است که به وظيفه اش عمل کرده و دين خدا را ياري کند. براي عمل به دين نيز بايد دين و احکام آن را بشناسيم و شيوه رفتار با خانواده، آشنايان و ساير مردم را بياموزيم؛ چرا که گاه يک رفتار درست و تأثيرگذاري روي يک نفر، ارزشي معادل صدها سال عبادت دارد.

وي يکي از مظاهر دوري از فرهنگ اسلامي را گسترش و رونق خانه سالمندان دانست و ادامه داد: در فرهنگ اسلامي، سالمندان برکت خانواده به شمار مي‌روند، در حالي که سپردن سالمندان به چنين محل هايي، به معناي فراموش کردن آن‌ها و خالي کردن شانه از زير بار مسئوليت است.

استاد اخلاق حوزه علميه با بيان اين‌که دين فقط روضه و جشن نيست، بلکه امر به معروف و نهي از منکر و ساير وظايف اجتماعي نيز جزء دين هستند، ادامه داد: بايد شيوه انجام اين وظيفه را آموخت، و نبايد امر به معروف به عنوان فخرفروشي به ديگران و خود را خوب ديدن و ديگران را بد فرض کردن، تلقي شود، بلکه مخاطبان امر به معروف و نهي از منکر بايد مهرباني و دلسوزي شما را ببينند تا سخنتان بر آن‌ها اثر داشته باشد، و تنها راه آن نيز محبت و صميميت است.

گفتني است ديدار جمعي از بانوان گروه منتظران مهدي (عج) با علامه مصباح يزدي، 20 ارديبهشت ماه در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.

منبع:پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي



آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از:  
5 stars

سلام علیکم دوست عزیزم
بیانات بسیار زیبایی است خداوند حفظشان کند

1395/05/30 @ 12:50


فرم در حال بارگذاری ...