« بدترین نوع اختلاف، بهترین نوع وحدتچه باید کرد؟ »

درد دین

نوشته شده توسطرحیمی 21ام تیر, 1394

«چه ننگى بالاتر از اين كه مسلمانان و اعراب،در مسئله اسرائيل اين چنين بى خاصيت و بى تفاوت شده اند؟»

از علامه محمد جواد مغنيه(ره)

نام: محمد جواد  نام خانوادگی: مغنيه    نام پدر : شيخ محمود

نام معروف: شيخ محمد جواد مغنيه    تاریخ تولد: 1283 ش        

مکان تولد: طیردبا  تاریخ فوت: 1358 ش    مکان فوت: لبنان     

مکان دفن: حرم امام علي عليه السلام


نويسنده مبارز شیخ مغنيه، اسرائيل را ساخته دست آمريكا مى دانست و آمريكا را بزرگ ترين دشمن اسلامى معرفى مى كرد. مبارزات او سفارت آمريكا را وادار كرد تا به هر نحوى، شيخ مغنيه را از مبارزه باز دارد. وقتى از او خواستند به ديدار «رُزْوِلْت» برود، جواب داد:

«… آمريكا سخت ترين دشمن اسلام و امّت عربى است. آمريكا، اسرائيل را به وجود آورد، و دست به قتل فلسطينيان زد و آنان را از سرزمينشان بيرون راند و با خون فرزندانمان زمين فلسطين را رنگين كرد. برادران ما به وسيله اسلحه هايى كشته مى شوند كه آمريكا به اسرائيل داده است…. با همه اين ها، مرا دعوت مى كنيد كه به ديدار ناوگان ششم بروم…».

اين شجاعت شيخ مغنيه از ديد روزنامه ها مخفى نماند و روزنامه «محرر» از حركت او با عنوان «هذا عربى عزيز» تقدير كرد.

مغنيه علما را براى مبارزه با استعمار به كمك طلبيد و از آن ها خواست تا حكم واقعى اسلام را براى مبارزه با استعمارگران صادر كنند، ولى به نداى او جوابى داده نشد. مغنيه نوشت: «بعد از جنگ چهارم اعراب و اسرائيل، عرب ها به آمريكا نفت نفروختند و نفت بسيار گران شد. ما هم خدا را شكر كرديم ولى مدتى بعد، دوباره معامله نفت شروع شد. اين حقيقت را همه مى دانيم كه آمريكا و اسرائيل، سلاطين ستمگرى هستند و بر اين مطلب، ظلم آمريكا در ويتنام و… گواه هستند. با همه اين ها، اموال عرب (نفت) بدون اين كه خود بخواهند، سلاحى مى شود عليه تمام ملت هاى مستضعف…

آن گونه كه من احساس مى كنم، بعضى از فقيهان گوش خود را مى بندند تا صداى مرا نشنوند!

به گمان آنان، من حرف اشتباهى مى زنم، ولى مگر آنان در فقه تدريس نمى كنند كه فروش سلاح به دشمن حرام است؟

تقويت دشمن (به هر نحو) كه بتواند انواع سلاح و هر آن چه كه احتياج دارد را بخرد، صد در صد حرام است. و اگر اموال عرب (نفت) نباشد و آن را به آمريكا ندهد، هيچ وقت آمريكا نمى تواند به اسرائيل مساعدت مالى و نظامى بكند…»

وى بارها فرياد زد: «چه ننگى بالاتر از اين كه مسلمانان و اعراب، در مسئله اسرائيل اين چنين بى خاصيت و بى تفاوت شده اند؟» ولى گوش شنوايى نبود كه به نداى او پاسخ دهد.

از ديدگاه شیخ مغنيه، انقلاب اسلامى ايران نظامى است كه پا جاى پاى نظام اسلامى حضرت پيغمبر گذاشته است.

او بعد از ذكر حديث «رجل من اهل قم، يدعو النّاس الى الحقّ يجتمع معه قوم كزبر الحديد لاتزلّهم الرياح العواصف، و لايملّون من الحرب و لايجبنون، و على الله يتوكّلون، و العاقبة للمتقين» مى نويسد:

اين توصيف، صادق ترين وصف نسبت به امام خمينى و يارانش مى باشد.

او بيش تر زندگى و درس و تدريس خود را در شهر قم گذرانيد و در آن شهر دعوت خدا را بر ضد شاه اعلام نمود، و سرانجام از آن شهر تبعيد گرديد. دعوت وى، دعوتى بر مبناى حق و عدالت است و هر حقيقت گرا و مخلص به آن دعوت، لبيك مى گويد. فرد باطل از آن دعوت مى هراسد، و خداوند سرپرست و دوست پرهيزگاران و متقيان است.

او درباره انقلاب اسلامى گفت: انقلاب اسلامى ايران، ضربه اى كوبنده بر دشمنان اسلام و انسانيّت وارد آورده است.

وى درباره شهيد مطهرى گفت: استاد مطهرى، خطيبى از خطباى منبر حسينى بود كه كارش، افشاندن روح فداكارى و عزّت در قلوب مردم و عاملى در انفجار انقلاب بر ضد ظلم و تجاوز بود.

مرحوم مغنيه در كنار مبارزات سياسى، از تهاجم فرهنگى غافل نبود. كتاب «الله و العقل» را در ردّ كتاب مصطفى محمود به نام «الله و الانسان» نوشت و نيز مقالات فراوانى در ردّ مادّيگرى، كمونيستى و… دارد

سه تجربه

1. ياد گرفتم كه اهميت ندهم به كسى كه مرا ترك كند و پيشم نيايد و مطلقاً به او فكر نكنم اگر چه به ديدنش عادت كرده باشم.

2. ياد گرفتم كه اهميت ندهم به كسى كه به من فحش مى دهد و تهمت مى زند چون من نمى توانم دهان او را قفل بزنم. و سخن او با باد خواهد رفت و هيچ اثرى بر دين، صحّت و رزق من نخواهد گذاشت.

3. ياد گرفتم كه اهميت ندهم به كسى كه ادّعاى داشتنِ چيزى را مى كند كه ندارد و در مورد او فكر نمى كنم. فرعون ادّعاى ربوبيّت كرد، عاقبتش چه شد؟([39])

منبع: پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)

 


فرم در حال بارگذاری ...