« شاهکاری از محمود علی‌البناء/ آیاتی از سوره مبارکه بقره+دانلودفرودگاه اراده خداوند »

دلیل اراده خدا ؟

نوشته شده توسطرحیمی 4ام تیر, 1394

در زیارت آل یس می خوانیم:

« السلام علیک یا حجّة اللهِ و دلیلَ ارادَته …» (1)

سلام بر تو ای حجت خدا و ای راهنما به اراده ی حق

یکی از القاب حضرت صاحب الامر ( عجل الله تعالی فرجه) که معنی بسیار پیچیده ای دارد، «دلیل ارادة الله » است. توضیح این نام به گفته ی نویسنده ی خوش ذوق و با ذکاوت تفسیر زیارت آل یس، آقای سید مجتبی بحرینی، آنقدر سخت است که کُمیت همه ی مفسرین در آن می لنگد.

سوال این است که ارادة الله چیست؟ دلیل اراده ی او کیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید رابطه ی بین اراده ی انسان های نیک ( اولیاء و بندگان خدا) و اراده ی خداوند را دانست. سه مرحله در این رابطه قابل ذکر است:
مرحله ی اول

اولین مرحله این است که انسان همان چیزی را اراده کند که خداوند می خواهد. به قول بابا طاهر:

یکی درد و یکی درمون پسندد/ یکی وصل و یکی هجرون پسندد/ من از درمون و درد و وصل و هجرون/ پسندم آنچه را جانون پسندد (2)

جابر بن عبدالله انصاری از یاران خاص پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) که تا زمان امام باقر ( علیه السلام) زنده بود، در آخر عمر ملاقاتی با امام باقر ( علیه السلام) داشت. حضرت حال او را پرسید و او گفت:

«در حالی هستم که پیری و مرض و مرگ نزد من از جوانی و سلامتی و حیات محبوب تر است.» امام ( علیه السلام) فرمودند: « اما من اگر خدا، جوانی یا پیری، مرض یا عافیت، مرگ یا حیات را برایم قرار دهد و بخواهد، من هم همان را می خواهم و می پسندم» (3)

مرحله ی دوم

پیوند و یکی شدن اراده ی بنده با خداوند مرحله ی دوم است. یعنی اگر از بنده بپرسند چه می خواهی؟ پاسخ می دهد من اراده ندارم و هیچ نمی خواهم.
به راستی خداوند دل های ائمه ( علیهم السلام) را محل ورود اراده ی خود قرار داد؛ هرگاه خداوند چیزی بخواهد آنان می خواهند، در قرآن آمده است: و نخواهید شما مگر آن که خدا بخواهد…

در این مرحله بنده از اراده ای که دارد می گذرد و اراده ی خود را مسلوب می کند و در برابر خدا هیچ اراده ای اختیار نمی کند.

این مرحله به گفته ی نویسنده به شیرینی عسل است و آرامشی برای دارنده اش دارد که در طوفان حوادث با او همراه خواهد بود.

مرحله ی سوم

این مرحله که بالاترین مرحله ی اراده است، دلیل و راهنمای اراده ی خداوند بودن است. یعنی بنده به گونه ای باشد که اراده ی او راهنما به سوی اراده ی خدا باشد. مرحله ی اول اراده تبعیت از اراده ی خدا بود، در مرحله ی دوم، تنها اراده ی خداوند دخیل بود و مرحله ی سوم عکس مرحله ی اول است؛ یعنی اگر بخواهیم بفهمیم که خداوند عظیم الشان چه اراده ای دارد باید به اراده ی این بنده رجوع کنیم.

این مقام عالی، و غیر قابل تصور از آن حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و آل طیبین او می باشد. این مقام به قدری والاست که زبان از توضیح آن بازمی ماند.

امام هادی ( علیه السلام) فرمود:

«به راستی خداوند دل های ائمه ( علیهم السلام) را محل ورود اراده ی خود قرار داد؛ هرگاه خداوند چیزی بخواهد آنان می خواهند، در قرآن آمده است: و نخواهید شما مگر آن که خدا بخواهد…» (4)

به راستی مقام امام حاضر و ناظر ما چه عظیم است و غفلت ما از آن امام و از آن مرتبه عظیم تر. به راستی ما در کجای عالم قرار گرفته ایم و آنها در کدامین آسمان در حرکتند؟ آیا هرگز از خود پرسیده ایم با این همه عزت و عظمت او، آیا لایق توجهات و عنایات آن بزرگوار غایب از نظر هستیم؟ و الله اکبر…

منبع:تبیان

پی نوشتها:

1.قمی، عباس، مفاتیح الجنان، زیارت آل یس

2.رباعیات باباطاهر عریان

3.مسکِّن الفواد، ص 87

4.بحار الانوار، ج25، ص 372

 

نظر از: دختری از قبیله آفتاب [عضو] 

بسیار جالب بود خوشحال میشم به منم سر بزنید
موفق باشید
——————————–
سلام عزیزم
منم دوست دارم وبلاگ شما رو ببینم اما چرا نام وبلاگتون ثبت نشده؟؟؟

1394/04/06 @ 02:14
نظر از: خانم سادات [عضو] 

سلام…
میشه راهنمایی کنید دقیقا از کدوم قسمت من میتونم کدهایی مثل موزیک وآمارگیر وغیره رو بگذارم؟
من میدونم بایدچیکار کنم ولی جایی که این کدهارو درآن ذخیره کنم رو نمیدونم…
میشه در یکی از نظراتتون در وبلاگم این رو کامل شرح بدید یا جای اون رو بگید؟
ممنون…

1394/04/05 @ 16:41
نظر از: مدرسه علمیه الزهراء«س»ارومیه [عضو] 

اللهم عجل لولیک الفرج

1394/04/05 @ 06:02
نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 

پروردگارا!
از ماه و خورشید شرمنده ایم
از انس و جان شرمنده ایم
حتی از ابلیس شرمنده ایم
که آنها در کار خود ثابت قدم بودند
و ما در عهد و پیمان با تو ثابت قدم نبودیم
خدایا ثابت قدممان کن!!
التماس دعا

1394/04/04 @ 13:54


فرم در حال بارگذاری ...