« توصیههای 14گانه آیتالله العظمی سیستانی به طلاب (به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید ) | به مهربانی امام رضا علیه السلام » |
دوچرخه سواری دختران؛ آری یا نه؟!
نوشته شده توسطرحیمی 17ام شهریور, 1393چند سال قبل مسأله ای جنجال برانگیز در رسانه ها و محافل فرهنگی! مطرح گردید و حرف و حدیث و سخنان ضد و نقیض پیرامون آن زیاد زده شد و آن حکایت دوچرخه سواری بانوان بود. حتی گروهی به این فکر افتادند که لباس هایی مناسب! برای خانم های دوچرخه سوار طراحی کنند و به گمان خود راه را برای گسترش فرهنگ دوچرخه سواری هموار نمایند!
گروهی هم بر این مسأله مهم فرهنگی! پیشگام شدند و اقدام به دوچرخه سواری در اماکن عمومی مثل پارکها و خیابانها نمودند و کار به جایی رسید که برخی آقایان و پسران بافرهنگ! در استقبال و حمایت از این تلاش دختران و بانوان فداکار! دوش به دوش آنان در این کار فرهنگی! مشارکت نمودند. مدتی از این داستان گذشت، به تدریج سر و صداها خوابید و حمایت ها و اعتراض ها فروکش کرد و گویا مشکل حل شد. اما متأسفانه مشکل حل نشده بود، یک عدّه مصلحت را در سکوت دیدند و عده ای هم خسته و ناامید شدند و یا کم آوردند ولی حکایت همچنان باقی ماند… .
غرض اینکه امروزه از هر کوی و برزنی که رد میشویم، شاهد دوچرخه سواری دختر بچه ها و گاه دختران نوجوانی هستیم که گوی سبقت را از پسر بچه ها ربوده اند و گاه مورد تشویق والدین بزرگوار هم قرار می گیرند و البته قشر مذهبی جامعه و خانواده های متدین هم از این پدیده در امان نمانده اند.
حال ممکن است بپرسید که آیا دوچرخه سواری دختران ایراد و اشکالی دارد که به طرح چینین مسأله ای می پردازید؟
اصلا آیا در اسلام و فرهنگ غنیّ اهل بیت(علیهم السلام)به این امر توجهی مبذول شده است؟
آیا دوچرخه سواری دختران تأثیر منفی در رشد شخصیتی و روانی آنان میگذارد؟
و پرسشهای دیگری از این دست. پاسخ به این پرسش ها نیازمند فهم نگاه اسلام به جایگاه زن، نقش تربیتی زن در خانواده و جامعه، مسأله عفت و حیای زن، پوشش زن، تفاوتهایی که در تربیت دختران با پسران باید لحاظ شود و … دارد که در این نوشته کوتاه مجالی برای بیان آن نیست. لکن از باب اینکه «آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید» به چند نکته اشاره میشود که در خانه اگر کس است یک حرف بس است و العاقل یکفیه الإشاره.
نگاه روایی به بحث: نخست به این چند روایت توجه بفرمایید:
امام صادق(علیه السلام)از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نقل می کنند که حضرت از سوار شدن زنان بر زین نهی کرده اند
نیز امام(علیه السلام)می فرمایند: «زین مرکب نفرین شدهای برای زنان است.
3 این دو روایت، بانوان را از نشستن بر زین و سوارکاری نهی می کند و شدت نهی در روایت دوم به حدی است که مرتکب این عمل مورد نفرین امام صادق(علیه السلام)قرار گرفته است. امام صادق(علیه السلام) در ضمن روایت دیگری که علایم آخرالزمان را بیان می کنند، چنین فرمودند:
« (در آن زمان) زنان بر زینها سوار میشوند».
4 امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در حدیثی با اشاره به دلیل این نهی، میفرمایند:
« زنانِ خود را بر زینها سوار نکنید که این کار باعث تحریک و تهییج زنان و کشیده شدن آنان به سمت فساد و گناه میشود».
5.در فرمایش دیگر امام صادق(علیه السلام)درباره صبر و شهوت زنان چنین میفرمایند:
« خداوند عزّوجلّ ده برابر صبر بردباری مرد را به زن داده است و اگر هیجان زن تحریک شود شهوت وی ده برابر شهوت مرد خواهد بود».
6 یا در حدیثی دیگر ابو بصیر از امام صادق(علیه السلام)نقل میکند که حضرت میفرمودند:
«در مسأله لذتجویی، زن بر مرد نود و نه برابر بیشتر برتری داده شده است، لکن بر این لذتجویی پرده حیا کشیده شده است (حیا مانع از آن میشود)»
.7 حاصل سخن اینکه در روایات رسیده از ائمه معصومین(علیهم السلام) از سوارکاری زنان به این دلیل که باعث تحریک هیجان و شهوت آنان و کشیده شدن به سمت فساد و گناه میشود، به شدت نهی و ما را به این واقعیت رهنمون شده که اگر هیجان و شهوت زن تحریک شود می تواند به مراتب بیشتر از شهوترانی و لذتجویی مردان آسیب زا و ویرانگر باشد.
حال اگر پرسیده شود که ارتباط این روایات با مسأله دوچرخه سواری بانوان چیست؟
در پاسخ باید گفت: با توجه به تعابیری که در روایات آمده “سرج”، “سروج” و “رکوب” ؛
یعنی زین و نشستن بر زین، و در نظر گرفتن این نکته که در اینجا سوارکاری و نشستن بر اسب و امثال آن خصوصیتی ندارد، برداشت اولیه ما از این روایات این است که نهی متوجه نشستن بر هر زینی است چه زین اسب و امثال آن از حیوانات باشد و چه زین دوچرخه، موتورسیکلت و امثال آن از وسایل نقلیه. بخصوص وقتی به این مسأله توجه کنیم که معمولا زین حیوانات بزرگتر و پهنتر بوده است و زین دوچرخه کوچکتر و باریکتر و میزان تحریک کنندگی در آن بیشتر.
صفحات: 1· 2
فرم در حال بارگذاری ...