« دختران شکستها و امیدهابرترین بانوی گیتی »

سرّ نامیده شدن حضرت فاطمه علیها السّلام به محدّثه

نوشته شده توسطرحیمی 9ام اسفند, 1395

اسحاق بن جعفر می گوید:

از حضرت ابا عبد اللَّه علیه السّلام شنیدم که می فرمودند:

فاطمه سلام اللَّه علیها را به خاطر این محدّثه نامیدند که فرشتگان از آسمان فرود می آمدند و آن حضرت را می خواندند همان طوری که مریم دختر عمران را صدا می زدند، باری فرشتگان می گفتند:

ای فاطمه خدا تو را برگزید و پاکیزه ات نمود و بر تمام زنان عالم اختیارت کرد، ای فاطمه پروردگارت را بخوان و سجده اش نما و با رکوع کنندگان رکوع کن و بدین ترتیب حضرتش با آنها سخن می گفت و آنها نیز با جنابش حدیث و سخن می گفتند،

شبی فاطمه سلام اللَّه علیها به فرشتگان فرمود: مگر مریم بنت عمران بر تمام زنان عالم برتری ندارد؟

فرشتگان عرضه داشتند: مریم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّ و جلّ تو را بانو و سرور زنان عالم خودت و عالم مریم قرار داده و بدین ترتیب تو سرور تمام زنان عالم هستی از اوّلین تا آخرین.

علل الشرائع، ج 1، ص: 597

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: فاطمه الزهرا (سلام الله علیها )کوهدشت [عضو] 
5 stars

حضرت آیت الله خامنه ای درباره محدثه، یکی از القاب فاطمه زهرا (س) فرمود: محدثه یعنی فرشتگان بر او فرود می آمدند، با او مانوس می شدند و با او سخن می گفتند.

درباره زهرای اطهر سلام الله علیها، هرچه انسان بیشتر فکر کند و در حالات آن بزرگوار تدبر کند، بیشتر دچار شگفتی خواهد شد.

انسان نه فقط از این جهت تعجب می کند که چطور یک انسان در سنین جوانی می تواند به این رتبه از کمالات معنوی و مادی نایل شود - که البته این، خود یک حقیقت شگفت انگیز است - بلکه بیشتر از این جهت در عجب است که اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته است تربیت والای خود را به حدی برساند که یک زن جوان، در آن شرایط دشوار بتواند این منزلت عالی را کسب کند!

هم عظمت این انسان والا شگفت انگیز است، هم عظمت مکتبی که این موجود عظیم القدر و جلیل المنزله را پدید آورده است، تعجب آور و شگفت انگیز است.

شما یک زن را، با همه محدودیت هایی که از جهات مختلف ممکن است برای او وجود داشته باشد - به خصوص در آن دوران ها - در نظر بگیرید و آن وقت ببینید که این بانوی مکرم، چه عظمتی را در آن شرایط، در طول این عمر کوتاه نشان داده است.

البته من از جنبه های معنوی و روحی و الهی آن بزرگوار حرفی نمی توانم بزنم و من کوچکتر از این هستم که آن جنبه ها را درک کنم. حتی اگر کسی درک هم بکند، نمی تواند آن چنان که حق آن حضرت است، او را توصیف و بیان کند. آن جنبه های معنوی، عالم جداگانه ای است.

محدثه یعنی فرشتگان بر او فرود می آمدند، با او مانوس می شدند و با او سخن می گفتند. این، مشخصه ای است که روایات متعددی درباره آن وجود دارد. محدثه بودن مخصوص شیعه هم نیست. شیعه و سنی معتقدند که در دوران اسلام، کسانی بوده اند یا می توانسته اند وجود داشته باشند که فرشتگان با آنها سخن بگویند که مصداق آن در روایات ما، فاطمه زهراست.

نقل شده است که فاطمه زهرا (س) به امیرالمومنین (ع) می گوید ملائکه می آیند و مطالبی را به من می گویند و حضرت علی(ع) به ایشان می گوید وقتی صدای ملک را شنیدی، به من بگو تا آنچه را می شنوی بنویسم و امیرالمومنین، آنچه را که ملائکه به فاطمه زهرا(س) املا می کردند، نوشت و این، کتابی شد که در نزد ائمه ما (ع) هست و مصحف فاطمه یا صحیفه فاطمه نامیده می شود.

* از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار گروهی از خواهران در 25 آذر سال 1371

1395/12/09 @ 19:38


فرم در حال بارگذاری ...