« وقتي كسي مي ميرد چه اتفاقاتي برايش مي افتد؟نصیحت شیطان بشنو! »

معرفی شهر تاریخی بروجرد( شهرفرزانگان)

نوشته شده توسطرحیمی 4ام شهریور, 1392

بروجرد شهری با بناهای تاریخی و زیبا

بروجردی شهری است که دارای بناهای تاریخی و قدیمی بسیار زیباست که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن آنها به بروجرد سفر می‌کنند.


این شهر به دلیل معماری ایرانی‌ و اسلامی از جمله شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود که به دلیل وجود آثار و بناهای مختلف تاریخی توانسته ساختار تاریخی خود را همچنان حفظ کند که بیشتر آثار تاریخی این شهر مربوط به دوره قاجار و قبل از آن هستند.

قدمت برخی از آثار تاریخی بروجرد مانند امامزاده جعفر (ع) و مسجد جامع بروجرد بیش از هزاران سال است.

در میان این همه آثار تاریخی، مسجد امام بروجرد از جمله آثار ارزنده معماری دوره اسلامی است که این بنا یکی از ارزشمند‌ترین و ممتازترین بناهای بروجرد به شمار می‌رود.


این مسجد در کنار بازار بزرگ سرپوشیده بروجرد واقع شده که در وسط این مسجد حوض بزرگ و زیبایی قرار دارد که بر زیبایی این مسجد افزوده است.

این مسجد تاریخی دارای سه درگاه است که درگاه شمالی آن به طرف خیابان جعفری باز می‌شود و دارای طاق و مقرنس‌های بسیار زیباست که با کاشی خشت هفت‌رنگ به سبک دوره قاجاری تزئین شده است.

قدمت مسجد امام مربوط به دوره قاجار است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


یکی دیگر از آثار تاریخی بروجرد، مسجد جامع بروجرد است که قدیمی‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور است که در خیابان جعفری واقع شده و این مسجد در زمان صفوی بنا شده است.

معماری مسجد جامع بروجرد بسیار منحصر به فرد است و در یکی از محله‌های قدیمی بروجرد بنا شده است.

یکی از دیدنی‌های این مسجد منبر چوبی و حکاکی روی آن است که تاریخ یک هزار و 68 هجری قمری را نشان می‌دهد.

در بروجرد علاوه بر مساجد تاریخی قدیمی و زیبا، بقاع متبرکه زیادی دارد که از برکات بروجرد محسوب می‌شوند و مردم بروجرد نسبت به این امامزادگان ارادت خاصی دارند و سعی می‌کنند، در اکثر روزها برای عرض ارادت به زیارت این امامزادگان مشرف شوند.

یکی از امامزاده‌های بروجرد امامزاده جعفر (ع) است که از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی بروجرد محسوب می‌شوند و در انتهای خیابان جعفری قرار دارد که کتیبه‌های موجود در این بنا، امامزاده جعفر (ع) را فرزند امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان می‌دانند و در برخی کتاب‌ها و منابع تاریخی، امامزاده جعفر (ع) با پنج واسطه، فرزند امام زین‌العابدین (ع) چهارمین امام شیعیان ذکر شده است.


قدمت گنبد این آرامگاه به بیش از هزار سال برمی‌گردد و نشان می‌دهد که این بنا در دوره سلجوقیان ساخته شده است و از نمونه‌های معماری سلجوقی به حساب می‌آید و همچنین گنبد این امامزاده به‌صورت مخروطی بلند و پلکانی با 18 پله ساخته شده است که نمونه این گونه گنبدها، در غرب ایران کمتر دیده می‌شود.

بقعه امامزاده ابوالحسن (ع) یکی دیگر از بناهای تاریخی بروجرد است که در خیابان صفا واقع شده که با چهار واسطه به امام زین‌العابدین (ع) بر می‌گردد.

بقعه امامزاده ابوالحسن (ع) به شکل مستطیل ساخته شده و دارای گنبد نیم‌کره و خوابیده است که این بنا از سه قسمت حیاط، رواق‌‌ها و اتاق مقبره تشکیل شده است و گنبد بنا در قسمت شمالی بدنه و بر روی اتاق مقبره قرار دارد.

بقعه امامزاده قاسم (ع) از دیگر بقاع متبرکه بروجرد است که در محله چال پسته بروجرد واقع شده و مقبره امامزاده قاسم (ع) مربوط به دو شهید محمد و حسن از فرزندان شاه چراغ است که از گذشته تا به حال به مقبره امامزاده قاسم (ع) معروف شده و این مقبره در حال حاضر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و دارای قدمتی طولانی است.

در بروجرد حدود 50 خانه تاریخی وجود دارد که خانه افتخار‌الاسلام، خانه طباطبایی، خانه بیرجندی از جمله این خانه‌های تاریخی هستند.

به گزارش خبرنگار فارس از بروجرد، آثار تاریخی و دیدنی بروجرد بسیار زیاد است که اکنون که فصل تابستان و سفر است، مسافران و گردشگران می‌توانند از این آثار دیدنی و تاریخی بروجرد دیدن کنند.

منبع : خبرگزاری فارس

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: وحید خاصه [بازدید کننده]
وحید خاصه
5 stars

خوب بود ولی کاش عکسهای بیشتری میذاشتید

1392/10/11 @ 20:31


فرم در حال بارگذاری ...