« بدون صلوات زندگی باطل است+گزارش صوت و تصویر | آیت نور ایمان و عواملی که باعث خاموش شدن نور ایمان میشوند. » |
نقد پویانمایی «پاندای کونگ فو کار (۲)»
نوشته شده توسطرحیمی 7ام خرداد, 1395
«پاندای کونگ فو کار (۲)»
1.شناسنامه انیمیشن:نام انیمیشن: پاندا کنگ فوکار۲
کارگردان: جنیفر یونلسون
تهیه کنندگان: ملیسا کاب و گیلرمو دل تورو
نویسندگان: جاناتان ایبل و گلن برگر و چارلی کافمن
کشور سازنده: آمریکا
سال انتشار:۲۰۱۱
بودجه ساخت:۱۵۰ میلیون دلار
لازم به ذکر است خوب است به هزینه ساخت انیمیشن ها توجه شود چرا که غالبا کمپانی های ساخت فیلم و انیمیشن برای ساخت محصولات استراتژیک و نقد برانگیز هزینه بالایی را می پردازند.
در این انیمیشن هم علاوه بر پرداخت هزینه بالا برای ساخت، نام تعداد زیادی از افراد متخصص را در تیتراژ پایانی می توان دید؛ نیز نام دو کمپانی اینتل و اچ پی که هر دو از شرکت های اسرائیلی هستند به عنوان اسپانسر در پایان تیتراژ پاندای کنگ فو کار ۲ دید.
خلاصه داستان:
پاندای کنگ فو کار(۲) انیمیشن سریالی است که در ادامه پاندای کنگ فو کار(۱) ساخته شده است. در قسمت اول این داستان بعد از ماجراهایی یک پاندای ساده لوح (پو)، تحت تربیت استادش (شیفو)، تبدیل به بهترین کنگ فو کار چین می شود. در قسمت دوم این انیمیشن، شاهد آن هستیم که ماموریت نجات چین از طرف استاد شیفو به پو سپرده می شود.
پاندای کنگ فو کار(۲) این گونه آغاز می شود:
طاووسی به اسم شِن از باروتی که همه اهالی شهر برای ایجاد شادی بهره می بردند برای تخریب استفاده می کند. پدر و مادر وی، او را از این کار منع می کنند امّا حریفش نمی شوند. آن دو نزد پیش گو می روند که عاقبت پسرشان را بگوید؛ بزِ پیش گو می گوید که پسرشان در آینده به دست جنگ جوی دایره ی سیاه و سفید سرنگون می شود. شن این کلام را از پشت پرده می شنود و فرار می کند تا تاج و تخت چین را به دست بیاورد و آن را به هر قیمتی حفظ کند.
او در مسیر به روستای محل سکونت پانداها می رسد؛ متوجه رنگ سیاه و سفید آن ها می شود و به سپاهیانش دستور قتل عام آن ها را می دهد. در میان این روستاییان پو و پدر و مادرش هم زندگی می کردند که طی تعقیب و گریزهایی مادر پو مجبور می شود بخاطر نجات جان فرزندش او را در سبدی قرار دهد. در طی این حمله روستای پانداها خراب شد، عده ای از آن ها کشته و تعدای هم متواری شدند.
ماجرای داستان در سال های بعد پیگیری می شود، زمانی که پو نزد یک غاز به عنوان پدرش زندگی می کند. دوره ای که شن به تازگی با شکست حاکم چین، فرمانروای جدید این سرزمین شده است.
خط تعلیق اصلی انیمیشن، یعنی مبارزه ی شن و پو و شکست شن توسط پو از این جا آغاز می شود. استاد شیفو برای آماده کردن پاندای کنگ فو کار جهت جنگ با شن بار ها و بار ها او را به داشتن «آرامش درون» تشویق می کند و راه رسیدن به این آرامش را به صورت عملی به او یاد می دهد.
جنگ آغاز می شود. این نبرد کم کم از داخل قصر شن به روی کشتی ها و در درون آب کشیده می شود. در نهایت پو با آموزش آرامش درونی که از استاد شیفو گرفته بود توانست بر سلاح شن غلبه کند و در جنگ پیروز شود.
2. محورهای اصلی انیمیشن:
قوم یهود دارای قدمتی طولانی است که از ابتدا برای حفظ بقاء خود دست به اقدامات قابل توجهی زده است. این قوم پس از سلیمان، در عصر بخت النصر(نبوکد) توسط وی اسیر و زندانی می شود. کوروش کبیر پادشاه هخامنشی پس از به سلطتنت رسیدن آن ها را آزاد کرده و به آن ها این اجازه را می دهد که هر کجا خواستند بروند. طرح ریزی استراتژیک یهود از این جا آغاز می شود.
در این جا برای درک بهتر روش یهود در طرح ریزی استراتژیک، از روی کرد آیت مدار کمک می گیریم: «آیت زنبور انگلی»
3. زنبور انگلی حشره ای است که برای حفظ تخم های خود از ظرفیت حیوان دیگری استفاده می کند زیرا خودش نمی تواند آن ها را بپروراند. این حشره تخم های خود را داخل بدن کرم ابریشم قرار می دهد تا برای رشد و نمو از بدن او به عنوان میزبان استفاده کنند. پس از این اتفاق، کرم ابریشم احساس گرسنگی مفرط و دائمی پیدا می کند و برای اینکه نیاز غذایی تخم های مهمان را برطرف کند بی وقفه غذا می خورد. علاوه بر این کرم ابریشم دیگر قادر به تولید مثل نبوده و بعد از تولد زنبورهای انگلی، می میرد.
4. اقدامات یهود نیز برای بقا مانند این استراتژی زنبور انگلی است. این قوم از قرن ها پیش به مثابه زنبور انگلی برای حفظ بقاء خود، از ظرفیت امپراتوری ها و کشورهای شاخص آن دوره استفاده کرده است. به این صورت که در هر زمان مقتدر ترین امپراتوری که وجود دارد پیدا می کند، به آن می چسبد، شیره وجود آن امپراتوری را می مکد؛ پس از آن که از سوددهی افتاد آن را رها کرده به سراغ امپراتوری دیگر می رود.
شاهد مثال این موضوع نزدیک شدن یهود به امپراتوری هخامنشی در زمان خشایار شاه است (آنچه در فیلم یک شب با شاه یا فیلم استر و … دیده می شود). نیز نفوذ یهود در دستگاه کنستانتینوس را می توان مثال زد؛ جایی که وی می خواست دین مسیحیت را دین رسمی امپراتوری روم قرار دهد، یهودیان نیز به وی فشار آوردند تا علاوه بر مسیحیت دین وکتاب یهود را نیز در دستگاه خود مبنا قرار دهد. هم چنین سالها پیش وقتی ایتالیا با خانواده مدیچی و خانواده روچیلد داشت قدرت می گرفت این یهود بود که این قدرت گیری را به نفع خود مصادره کرد. یا نزدیک شدن یهود به ملکه ویکتوریا در عصر طلایی انگلستان و نیز پس از آن به اتریش در عصر هابزبورگ نفوذ کرد.اما در مثال دیگری می توان دوران پس از جنگ جهانی اول و دوم را مورد بررسی قرار داد که تعداد قابل توجهی روان شناس، زبان شناس، فیلسوف و …از کشور های آلمان، اتریش و سایر کشور های اروپایی به ۀمریکا مهاجرت کردند (افرادی مانند انیشتین، فروید، کسینجر و…) و تمام هم و غم خود را برای آباد کردن و سروری به آن سرزمین به کار بستند.
نکته ای که در دوران کنونی قابل توجه است دور شدن یهود از اروپا و امریکا پس از مکیدن شیره وجود آنها و نزدیک شدن این قوم نژاد پرست به کشور چین است که تازه در حال کسب قدرت اول جهان است.
یهود برای آماده سازی فکری افراد نسبت به این موضوع، اقدام به ساخت انیمیشن پاندا کنگ فوکار کرده است؛ و فرهنگ یهود را در قالب فرهنگ چینی به کودکان معرفی می کند.
در آخر، با توجه به رویکرد آیت مدار به نسبت شناسی بین یهود با ایران و چین می پردازیم:
یهود: زنبور انگلی (محتوای فکری و فرهنگی یهود)
چین (در دوره جدید) و ایران (در زمان قدیم): کرم ابریشم ( مظروف مورد استفاده برای محتوای مورد نظر یهود)
خطوط تعلیق اصلی:
۱) چگونگی شکست خوردن شن توسط پاندا کونگفوکار.
۲) جستجوی پو جهت پیدا کردن هویت اصلی خود.
مؤلفه های استراتژیک انیمیشن:
۱) متاسفانه انیمیشن پاندا کنگ فوکار تصویر کلی زندگی حضرت موسی علیه السلام است که در قالب یک پاندا طراحی شده است.از این رو کمپانی والت دیزنی پس از ساخت انیمیشن های توهین آمیزی چون: یوگی و دوستان، پینوکیو و… اقدام به طراحی این کارتون موهن کرده است.( اشاره به سکانس هایی از انیمیشن که مادر پو،جهت در امان بودن کودکش از دست شن و سربازان،او را داخل سبد گذاشته و به حال خود رها می کند.)
۲) در این قسمت به بررسی تطبیقی انیمیشن پاندا کنگ فوکار و داستان زندگی حضرت موسی علیه السلام می پردازیم:
الف) پاندا کنگ فوکار: حضرت موسی علیه السلام.
ب) طاووس شن: فرعون
ج) استاد شیفو: خدا، یا حضرت خضر علیه السلام که موسی علیه السلام با او همراه می شود.( لازم به ذکر است استاد شیفو در اکثر سکانس ها لباس سبز به تن دارد.)
د) ببری: همراهی هارون با موسی علیه السلام.
ه) بز طالع بین: پیشگوی دربار فرعون.
و) کشور چین: سرزمین موعودی که یهود قصد تصرف آن را دارد.( کشور شاخص در دوره جدید)
ز) نماد ین و یانگ: به مثابه مکتب حامل.( اشاره به آیت زنبور انگلی)
ح) شکست خوردن شن و یارانش در آب: شکست فرعونیان در اثر شکاف آب ها در دریا.
ط) قوم پاندا ها: قوم بنی اسرائیل.
۳) در این انیمیشن آماده سازی فکری فرهنگی برای انتقال قدرت یهود از آمریکا به چین صورت گرفته است؛ و فرهنگ یهود به وسیله برخی ارکان نمادین فرهنگ چین،از جمله: ورزش کنگ فو، نماد ین و یانگ، خرس پاندا و… به تصویر کشیده شده است.
۴) یکی از ترفند های مورد استفاده کارگردان ها در والت دیزنی و هالیوود، به کار بردن
سه گزاره
انبوه سازی اطلاعات( mass information)،
حذف اطلاعات(miss information) و
تحریف اطلاعات( disinformation)
است که در این انیمیشن از گزینه انبوه سازی اطلاعات استفاده شده است؛به صوتی که اطلاعات زیادی را وارد افکار مخاطب می کنند و به علت حجم زیاد آن، فرصت فکر کردن راجع به مفهوم اصلی را از او سلب می کنند.
فرم در حال بارگذاری ...