« برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با فضای مجازی برای طلاب استان لرستان+ گزارش تصویریاگر ما روايتي از صديقه كبری (سلام الله عليها) داشته باشيم بدون ترديد طبق آن فتوا مي‌دهيم »

ولایت مداری یعنی انسان برای امام زمان خود کار زهرایی کند

نوشته شده توسطرحیمی 16ام اسفند, 1394

 

حضرت زهرا سلام الله علیها نه تنها از ولایت دفاع کرد، بلکه یک قرآن خوان، قرآن فهم و عامل به قرآن بود؛ پس انسان ولایت مدار هم باید برای امام زمان خود کار زهرایی انجام دهد.

 

فتح الله فتح الله نژاد، از کارشناسان مرکز تخصصی مهدویت و استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار گروه مهدویت خبرگزاری شبستان تصریح کرد: خداوند یکی از واقعیت های این عالم را «هدایت» قرار داده و انسان هایی را مامور هدایت ما کرده است برای رساندن ما از منجلاب گناه به وادی نور، هدایت و بهشت.

این هدایت لازمه ای دارد و یکی از لوازم آن «بشارت» و «انذار»است.

پیامبران الهی بر اساس آیات قران هم بشیر و هم نذیر هستند.

 

 وی افزود: همه انسان ها بشارت و جنبه «بشیر و مبشر بودن» انبیاء را ترجیج داده و بیشتر دوست دارند چرا که به هر حال وعده دادن به آسایش، راحتی و چیزهای خوب است. اما خداوند در کنار اصل بشارت، اصل دیگری بنام انذار را نیز قرا داده و فرموده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً؛ ای پیامبر تو را شاهد، مبشر و انذار کننده قرار دادیم» بنابراین، پیامبران صرفا بشارت دهنده نیستند بلکه در کنار بشارت، «انذار» نیز دارند تا انسان ها بدانند که در صورت نافرمانی، تنبیه و مجازات نیز در کار خواهد بود.

>

 

 استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اما آنچه در مسیر هدایت انسان ها از ابتدای عالم تاکنون دیده می شود آن است که همه پیامبران الهی، حتی پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله)، عمرشان به پایان رسید و از دنیا رفتند. همچنان که قرآن کریم به صراحت می فرماید:«إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ» و در جای دیگری فرموده است که همه انسان ها مرگ را می چشند؛ حالا سوال اینجاست که آیا با رحلت پیامبران الهی هدایت نیز به پایان رسید؟ اگر پاسخ ما به این سوال مثبت باشد باید بپذیریم که برای انسان های آینده نباید شیطان و هوای نفسی وجود داشته باشد که آنها را گمراه کند؛ اما می بینیم که چنین نیست و این موضوع منتفی است. امروز هم شیطان وجود دارد، هم هوای نفس و هم انسان های شیطان صفت.

 

 وی افزود: بنابراین، هدایت باید ادامه پیدا کند و مبنای اعتقادی ما شیعیان در این رابطه این است که بعد از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، هدایت به دست یک انسان برگزیده کامل صورت خواهد گرفت نه هر انسانی یا هر جمعی که به تعبیر خودشان، خود «صلاح امت» را تشخیص می دهند؛ و قطعا این مسئله عقلانی و صحیح نیست.

 

 فتح الله نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ایام فاطمیه گفت: همیشه این سوال برای ادهان عمومی وجود دارد که چرا در ایام فاطمیه، همگان در غم و اندوه به سر می برند؟ چرا مرقد مطهر زهرای اطهر سلام الله علیها و حتی زمان دقیق شهادت ایشان مشخص نیست؟

 

 وی تصریح کرد: من در این رابطه این تعبیر را به کار می برم که خداوند در هر سال حداقل دو بار به ما هشدار می دهد که  حضرت زهرا سلام الله علیها نیز را برای هدایت شما قرار دادم. او که خود را در دفاع از ولایت ذوب کرد، خود را فدا نمود تا ولایت زنده باقی بماند، زنده در مقابل افرادی که اجتماع کردند تا مسیر جامعه انسانی و اسلامی را منحرف کنند و متاسفانه تا حد زیادی نیز موفق بودند و امروز آثار زخم های بر جای مانده آن را می بینیم.

 

 فتح الله نژاد با بیان ویژگی ها و خصوصیات بارز حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: یک انسان ولایت مدار، کار زهرایی انجام می دهد. یعنی اگر ولایت را شناخت، آیات قرآن را تلاوت کرد و به شناخت رسید کار صحیح را انجام می دهد. حضرت زهرا سلام الله علیها نه تنها از ولایت دفاع کرد، بلکه یک قرآن خوان، قرآن فهم وعامل به قرآن بود.

 

 وی یادآور شد: ما که ادعا می کنیم با قرآن سروکار داریم چقدر مانند حضرت زهرا سلام الله علیها قرآن را خواندیم و اولی الامر را شناختیم؟ ولایت خدا، ولایت رسول (صلی الله علیه و آله)‌ و ولایت انسان های مومنی را که طبق آیات الهی با شرایط خاص (آیه ولایت) ولی و پیشوای دیگران هستند چقدر شناختیم؟ آیا ما به دنبال شبهه افکنی دیگران در شبهه غرق می شویم و اشکالات دیگران ما را مردد می کند؟ یا در جایگاهی قرار گرفته ایم که هیچ فاصله ای از ولایت نخواهیم گرفت.

 

 کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با بیان این که حضرت زهرا سلام الله علیها، در دفاع از حق چه اقداماتی داشت، تاکید کرد: یکی از افتخارات ما به حضرت زهرا سلام الله علیها گذشته از جهات متعدد آن، این است که در تمامی مواضعی که اعلام کردند از جمله در خطبه فدکیه ایشان را یک انسان کامل می بینیم که ولایت را نیز به شکل کامل شناخته است. این بانوی بزرگوار برای دفاع از ولایت - که ماندنی شود-  چند کار مهم انجام دادند. برای دفاع از ولایت، در گام اول می بایست شناخت لازم را دارا بود و حضرت زهرا سلام الله علیها این شناخت را داشتند و این نشانه بصیرتی است که در ایشان به شکل کامل تجلی کرده بود.

 

 وی ابراز کرد: حضرت صدیقه سلام الله علیها معرفت و بصیرت را توامان با هم داشتند. انسانی که می خواهد وظیفه خود را بشناسد باید بصیرت داشته باشد و معرفت حضرت زهرا سلام الله علیها ناشی از بصیرت ایشان بود. چون معرفت به تنهایی کارساز نیست و بدون بصیرت نیز به دست نمی آید. هر چند حتی اگر به دست هم بیاید نتیجه معکوس می دهد. چرا که افراد بسیاری بودند که امام زمان خود را می شناختند اما در مقابل او قرار گرفتند. به عنوان مثال در کربلا یا حتی در دوران شخص امیرالمومنین (علیه السلام) و حضرت زهرا سلام الله علیها افراد امام زمان خود را می شناختند اما چون بصیرت نداشتند در مقابل ولایت قرار گرفتند و این شناخت جز فاصله گرفتن از ولایت و جز خسارت نتیجه ای دربر نداشت.

 

 بنابر گفته این پژوهشگر مهدوی، بسیار اتفاق می افتد که انسان حق مدار نمی تواند در راه شناخت حق و بصیرت خود ایستادگی کند و پابرجا بماند. ما روایات بسیاری در این زمینه شنیده ایم که ائمه معصومین علیهم السلام  اصحاب خود را توصیه می کردند که حال که حق را شناخته اید در آن پابرجا بمانید. و این آیه قرآن است که خطاب به رسول خدا صل الله علیه و آله می فرماید: «اسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ …؛ استقامت کن همچنان که به آن امر شدی». یکی از ویژگی های حضرت زهرا سلام الله علیها در ولایت پذیری، استقامت و مقاومت ایشان است. امروز که تمام دنیای کفر در مقابل ما صف کشیده اگر بخواهیم ولایت مدار و ولایت شناس باشیم باید مانند حضرت صدیقه سلام الله علیها مقاوم و مستحکم باشیم.

 

 استاد حوزه علمیه قم همچنین تاکید کرد: موضوع «بیان» در سیره آن بانوی گرامی سلام الله علیها را نباید فراموش کرد. همچنان که بیانات حضرت زینب سلام الله علیها بسیار برای آن حضرت کمک کننده بود، دختر پیامبر گرامی اسلام (ص)‌نیز اگر معرفت داشت، که نشانه بصیرت است و اگر مقاومت و استقامت داشت، در عین حال حق را نیز بیان کرد و ساکت ننشست. زهرای مرضیه سلام الله علیها در وقت مناسب بیاناتی را ایراد فرمودند که نتیجه بسیار درخشانی به دنبال داشت. امروز اگر می ببینیم که انحرافی در حال شکل گیری است باید آن را بیان کنیم. بزرگان دین ما بارها فرموده اند که یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر «بیان» آن است.

 

فتح اله نژاد در پایان یادآور شد: یکی ازالقاب حضرت زهراسلام الله علیها «صدیقه» است. حضرت سلام الله علیها ‌ در تمام دوران زندگی اش به خصوص بعد از رحلت پیامبر صل الله علیه و آله تا زمان شهادت، هر زمان سخنی گفتند طرف مقابل نتوانست خلاف آن را ادعا کند. چون همگان می دانستند تمام سخنان فاطمه علیهاسلام با صداقت است. اما اینکه برخی به دلیل اقتضای منافع دنیایی، سخن آن حضرت را انکار کردند بحث دیگری است.

منبع: خبرگزاری شیستان

 


فرم در حال بارگذاری ...