« زوجیّتمعرفی 47 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس؛ از «من زنده‌ام» تا «آخرین ستاره» »

ولنگاری در فضای مجازی؛ عامل تشدید معضل طلاق

نوشته شده توسطرحیمی 31ام مرداد, 1395
 

برخی از اساتید و کارشناسان حوزوی ، ولنگاری و حضور بیش از حد در فضای مجازی را از عوامل تشدید کننده معضل طلاق در کشور عنوان کردند.

 آیت‌ الله مکارم‌ شیرازی اخیراً در دیدار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اعلام نگرانی نسبت به این که فضای مجازی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین عوامل وقوع طلاق در کشور ماست، خواستار اهتمام جدی دولت و قوه قضائیه به منظور نظارت و اصلاح فضای مجازی شدند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری از اساتید و خطبای شناخته شده کشور نیز طی سخنانی در برنامه سمت خدا با اشاره به اینکه ریشه ۷۰ درصد از طلاق ها در دو سال ابتدایی زندگی مشترک به ارتباط با نامحرم و استفاده از فضای مجازی برمی گردد، تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ استفاده از فضای مجازی در کشور ما یک فرهنگ درست نبوده و اغلب اوقات نسل جوان اعم از زن و مرد تصور می‌کنند که فضای مجازی وسیله‌ای برای پر کردن اوقات فراغت، اوقات تنهایی و هیجانات عاطفی است.

حریم های اخلاقی را در فضای مجازی زیر پا نگذاریم

وی با بیان اینکه فضای مجازی یک فضای کاملاً عقلایی بوده و برای مسائل علمی و مربوط به کار طراحی شده است، افزود: استفاده عاطفی از این فضا در زندگی انسان بسیار خسارت بار است خصوص اینکه ما مسلمان هستیم و در زندگی ما یک سری از احکام و آداب به عنوان محرم و نامحرم حاکم است که اجازه نمی‌دهد انسان یک سری حریم های اخلاقی رازیر پا بگذارد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا همچنین تصریح کرد: طبق نظر مشهور فقها در مباحثی که مساله محرمیت مطرح شده است فقها به طور کلی گفته‌اند که بهتر است زن و مرد نامحرم در آن وارد نشوند و از آن جایی که هر کدام از ما دارای یک مرجع تقلید هستیم بهتر است در استفاده از فضای مجازی از مرجع تقلید خود کسب تکلیف کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین هادی حسین خانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که نباید نسبت به آثار و عوارض شبکه های اجتماعی و نیز سایت ها و فضای مجازی ، بی تفاوت و یا کم تفاوت بود، ابراز داشت: به جهت آن که معمولاً نظارت بر چگونگی حضور افراد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دشوارتر است، به همین خاطر معمولاً آسیب آن ها حتی از برنامه های شبکه های ماهواره ای بیشتر و خطرناک تر می باشد که همین مساله لزوم هوشیاری و دقت ما را در این باره یادآور می شود.

تزلزل در بنیان خانواده؛ نتیجه استفاده غلط از فضای مجازی

وی همچنین افزود: در برهه زمانی کنونی، یکی از عوامل اصلی رشد ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی و به ویژه افزایش طلاق در جامعه ناظر بر همین شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی است که باعث فساد و تزلزل در بنیان های خانواده و اعتقادات افراد جامعه شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تاکید کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، تهدید بنیان هاى خانواده و نیز افزایش نارضایتی های خانوادگی یکی از آثار شوم استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است که باید هم برنامه ریزان جامعه و هم خانواده و کارشناسان به فکر چاره اساسی در این رابطه باشند.

فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا ضمیری ، عضو انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم با اشاره به این که توسعه فناوری های ارتباطی به ویژه گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در دنیای امروز یک واقعیت انکارناپذیر است، اظهار داشت: البته فضای مجازی خود دارای آثار مثبت و منفی است و باید به هر کدام در جای خود به طور ویژه رسیدگی شود و با بررسی هر کدام به چاره اندیشی پرداخت.

وی افزود: از بُعد مثبت و ایجابی قضیه شاید بشود که شبکه های اجتماعی تا حدی توانسته در ایجاد نوعی صله رحم مجازی موفق باشد به ویژه در رابطه با کسانی که بیشتر با اقوام و خویشان خود در شبکه های اجتماعی ارتباط دارند و به این وسیله ولو در حد فضای مجازی از حال و هوای یکدیگر اطلاع حاصل می کنند. همچنین تبادل اطلاعات در عرصه های گوناگون درشبکه های اجتماعی به خصوص مسایل علمی و نیز اطلاع یافتن افراد از برگزاری مراسم ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی، از دیگر کارکردهای مثبت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است که خود سبب ساز ارتقای سطح دانش علمی افراد شده است.

از عوارض نامطلوب غافل نشویم

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تاکید کرد: با این وجود نمی توان از آسیب ها و عوارض منفی این شبکه های اجتماعی که خود به اعتیاد اینترنتی و وابستگی به فضای مجازی دامن زده و مناسبات سنتی خانواده ها و حلقه دوستان را دچار چالش جدی کرده  است، به راحتی گذشت.

وی گفت: به هر حال نباید از یاد ببریم که فضاهای مجازی فضایی است که افراد به لحاظ اجتماعی می توانند به صورت ناشناس و گم نام  در محل  خانه، کار و  غیره به عنوان یک عضو وارد سیستم شده و با دیگران ارتباط برقرار کند و همین ناشناس بودن و گم نامی فرد را ترغیب می کند که اوقات فراغت خود را در این فضا سپری کند ، ضمن آن که امروز همین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام که بیش از 25 میلیون ایرانی بر اساس آمار عضو آن هستند، به خطری برای حفظ کیان خانواده تبدیل شده است.

زنگ خطری که به صدا درآمده است

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی امیرزاده ، از فضلا و پژوهشگران حوزه علمیه قم نیز با بیان این که رشد آمار طلاق در کشور و آسیب های ناشی از این مساله را باید به سان زنگ خطری جدی در فضای جامعه تلقی کرد، گفت: در حال حاضر وضع به گونه ای شده که زوجین در فضای خانه و خانواده هر یک با گوشی های هوشمند تلفن همراه خود گوشه ای از اتاق یا منزل مشغول کار خود هستند و شدت این جریان به گونه ای است که حتی برای صحبت با یکدیگر از طریق این شبکه های مجازی با هم مرتبطند و به این طریق عملاً هر روز از یکدیگر فاصله بیشتری می گیرند.

وی با بیان این که طبعاً آدمی در جهان امروز ناگزیر از رفع نیاز در ارتباط با دیگران است، تصریح کرد: نظارت و کنترل هوشمند به مطالب و محصولات ارایه شده در شبکه های اجتماعی می تواند بخش عمده ای از آسیب های فردی و اجتماعی حاصل از شبکه های اجتماعی را کاهش دهد و به خصوص این که مانع از سردی روابط زوجین در خانواده شده و تا حدود زیادی جلوی افزایش آمار طلاق را بگیرد.

منبع:خبرگزاری «حوزه» 


فرم در حال بارگذاری ...