« مایه های دلخوشی امام حسین در عاشوراآب مهریه گل بود »

پایان نامه:زهد از دیدگاه قرآن و سنت،اثرات و پیامدهای فردی و اجتماعی آن

نوشته شده توسطرحیمی 2ام آذر, 1391

 چکیده :
موضوع این تحقیق ، بررسی زهد از دیدگاه قرآن و سنت می باشد .
اهداف و ضرورت هایی که سبب ترغیب به نگارش این موضوع شده ، تبیین زهد اسلامی و بیان کردن تفاوت آن با رهبانیت مسیحی بوده است .
این تحقیق ابتدا به تعریف و تبیین زهد از لحاظ لغوی و اصطلاحی و شرایط زهد واقعی و اهمیت آن می پردازد. سپس به بیان اقسام و درجات و ارکان و ویژگی های زهد اسلامی پرداخته است .  همچنین تفاوتهای زهد اسلامی و رهبانیت مسیحی همراه با دیدگاههای آنها بیان شده است .
آثار و فوائد حیات بخش زهد در زندگی انسانها همراه با ذکر آیات و روایاتی و عوامل پیدایش و تقویت زهد گرایی همراه با دیدگاههای مختلف در ارتباط با زهداز دیگر مباحث این تحقیق است.
 در نهایت این تحقیق راز زهد ورزی برخی از فرزانگان و ارتباط زهد و قناعت را بیان نموده است .
 زهد راستین آن است که انسان نسبت به غیر خدا زاهد یعنی بی رغبت و نسبت به خدا راغب باشد و ((ما سوی الله )) را برای (( الله )) ترک کند ؛ آن خدایی که عالم بر همه چیز است و در اعماق هستی انسان ، حضور و ظهور و بر آن ، احاطه دارد و همه هستی انسان را لذیذ و کامیاب می کند ؛ لذتی که قابل وصف نیست . در واقع زهد ، غباررویی دل است . صحنه دل ، چون آیینه مایل به سوی حق است و هر علاقه ای به غیر خدا غباری است بر آیینه دل ، جان غبار آلود و گرد گرفته راهی به حریم خدا ندارد و غبارروبی ضریح دل و گردگیری رواق جان شرط لازم تابش نور حق در آیینه دل است .

محقق:مریم کرمی

نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

انشاءا… نور حق بر آینه دل همه مان بتابد.

1391/09/06 @ 08:50


فرم در حال بارگذاری ...