« زندانی واقعی چه کسی است؟بخیل‌ترین مردم چه کسی است؟ »

چه کسانی در بهشت به شکل جواهرات نمایان می‌شوند؟

نوشته شده توسطرحیمی 5ام تیر, 1398

پوشش از بدو تولد برای آدمی حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه شود یکی از بزرگترین صفات خدواند ستار است خداوندی که ستار العیوب یعنی پوشاننده عیب هاست؛ حالا عیب چه معنا و مفهومی دارد جای بحث است و باید با تاملی بیشتر به آن اندیشید؛ یکی دیگر از مباحث بزرگ دین حق الناس است که در پیشگاه خداوند دارای جایگاه و اهمیت بسیار است و گناهکارانی که به حق الناس بی توجه هستند، دچار بدترین عواقب و عذاب‌های الهی می‌شوند. حال با نگاهی دقیق‌تر حجاب یک پوشش از نوع حق الناس است که باید در رعایت این واجب الهی کوشا باشیم؛ آیات قرآنی به طور مفصل به چگونگی رعایت حجاب و آثار آن بر جامعه ایمانی پرداخته است.

خداوند در قرآن کریم، زنان ایده آل را که در بهشت جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه می‏‌کند، گاه آن‏ها را به جواهرات اصیلی، چون یاقوت و مرجان که جواهر فروشان در پوششی ویژه قرار می‏دهند تا همچون جواهرات بَدَلی به آسانی در دسترس این و آن قرار نگیرند و ارزش و قدرشان کاستی نپذیرد.

>

حجاب اسلامی تنها در چادر خلاصه نمی‌شود، اما چادر بهترین و کاملترین نوع حجاب است؛ حجاب اسلامی یا مانتوی بلند و مقنعه در صورتی کامل است که مانتو برجستگی‌های بدن را بپوشاند، آستین آن به قدری گشاد نباشد که بالاتر از مچ را نمایان سازد. گریبان آن به گونه‌ای نباشد که زینت‌ها و لباس‌های زیر را آشکار نماید، رنگ و مدل آن توجه نامحرمان را به خود جلب نکند، مقنعه‌ای که می‌پوشد ساتر موها، تمام گردن، زیر چانه و سینه او باشد. علاوه بر آن جوراب‌هایی بپوشد که رنگ پا را نمایان نکند و نیز کفشی هم بپوشد که رنگ و صدای آن توجه نامحرم را به خود جلب نکند؛ لذا اگر لباس‌های او خصوصیات فوق را داشته باشد، مصداق حجاب اسلامی است.

در حقیقت وقتی زنان پوشیده و با وقار از خانه بیرون می‌روند و عفاف و پاکدامنی خود را رعایت کنند، فاسدان و مزاحمان جرات هتک حرمت به آن‌ها را نخواهند داشت؛ اما نباید این مهم را فراموش کنیم حجاب اجباری نتیجه خوبی ندارد و باید هر فردی خود برای رعایت حجاب و عفاف به یقین برسد و باید این را بدانند حجاب یک نعمت الهی است.

حجاب در دیدگاه قرآن چگونه است؟

 
آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب به طور کامل به حجاب پرداخته است؛ خداوند در آیه ۳۱ سوره نور می‌فرماید: «و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینتهاى خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه ‏هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینتهاى خود را آشکار نکنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همکیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود که رغبت به آن ندارند، یا کودکانى که از شرمگاه زنان بى‏ خبرند و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار شوید».

در آیه ۵۹ سوره احزاب نیز آمده است: «اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب‌ها [روسرى ‏هاى بلند]خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آن‌ها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است».

بر اساس شواهد حکم وجوب حجاب در سال ششم هجرت تشریع شده است؛ بر اساس آیات سوره نور که داستان معروف افک در آن آمده است. در همین زمان بود که منافقین و اراذل و اوباش در صدد برآمدند با ایجاد شایعه درباره زنان پیامبر(ص) و با درست کردن مزاحمت‏ها راهى براى زنان آزاده به بهانه کنیز انگاشتن آن‌ها قلوب پیامبر(ص) و مسلمانان را جریحه‏ دار بکنند. به دنبال این اوضاع و شرایط بود که خداوند آیات مربوط به پوشش را براى بازگویى به امت نازل فرمود.

خداوند در آیه ۵۳ سوره احزاب می‌فرماید: «وهنگامى که چیزى از وسایل زندگى را (بعنوان عاریت) از آنان (همسران پیامبر) مى‏‌خواهید از پشت پرده بخواهید این کار براى پاکى دلهاى شما و آن‌ها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا (ص) را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسرى خود درآورید که این کار نزد خدا بزرگ است».

در آیه ۳۰ سوره نیز اشاره شده است: به مؤمنان بگو چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه ‏تر است خداوند از آنچه انجام مى ‏دهید آگاه است.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


فرم در حال بارگذاری ...