« انتظار رهبری در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی برآورده نشده استدست از مس وجود چو مردان ره بشوي... »

چکیده تحقیق پایانی: سیره اخلاقی و سیاسی امام علی علیه اسلام

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آذر, 1391

استاد داور:حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین گودرزی

استاد راهنما:جناب آقای غلامعلی گودرزی

پژوهشگر:خانم جهان پور

                                             چکیده:

     دراین تحقیق طبق موضوع که سیره اخلاقی و سیاسی امام علی علیه السلام می باشد با ذکر مقدمه ای سعی بر این است که شخصیت آن حضرت هرچه بیشتر معرفی شود، اینکه حضرت علی علیه السلام به عنوان امام اول شیعیان و بر پا کننده حق و حقانیت است که می توانست مانند هر انسان دیگری چند صباحی در این دنیا زندگی کند و از لذائذ مادی آن استفاده نماید ، اما او رسالت بزرگی بر دوش داشت که به خاطر این مسئولیت سنگین و پر خطر تمام زندگیش را فدا کرد تا حقیقت آشکار شود تا مردم راه درست زندگی کردن را بیاموزند.

     او نه تنها طلایه دار پرچم اسلام بود بلکه دانشمندی فهیم و عادل بود.

     این تحقیق شامل 5 بخش می باشد، بجز بخش اول که شامل کلیات است هر کدام از این بخش ها به مسئله ای می پردازد که باعث آشکارتر شدن شخصیت آن حضرت می شود.

     بخش دوم از دو فصل تشکیل شده است و در مورد کلیاتی از زندگی آن حضرت از بدو تولد تا نبردهایی که در دوره جوانی در هنگامی که رسول اکرم صلی الله علیه و آله در قید حیات بوده اند، سخن می گوید.

     بخش سوم نیز از چهار فصل تشکیل شده و به بررسی وقایع زمان امام علی (ع) از هنگام واقعه مبارک غدیر خم که به امامت منصوب شدند تا زمانی که خلفاء آن زمان بر سر حکومت جدال و آن حضرت را از حکومت دور نگه داشته اند ،می پردازد.

     بخش سوم نیز از سه فصل تشکیل شده است که به ترتیب فصول :

  • فصل اول درمورد چگونگی به امامت رسیدن امام علی علیه السلام است.
  • فصل دوم در مورد جنگهای داخلی دوران حکومت آن حضرت می باشد.
  • فصل سوم  چگونگی به شهادت رسیدن حضرت علی علیه السلام را ترسیم می کند.

     اما بخش پنجم  ویژگی های اخلاقی و سیاسی حضرت را در پنج فصل بیان می دارد و دیدگاه اهل سنت و شیعه و نیز آیات و روایات را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد.

 


فرم در حال بارگذاری ...