موضوع: "مهدویت"
باید خودمان را آماده کنیم
نوشته شده توسطرحیمی 15ام فروردین, 1399
این عید سعید پانزده شعبان را به همه مسلمین و به همه ملت ایران تبریک عرض میکنم… ما باید در اینطور روزها و در اینطور ایامالله توجه کنیم که خودمان را مهیا کنیم از برای آمدن آن حضرت. من نمیتوانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم؛ بزرگتر از این است. نمیتوانم بگویم که شخص اول است؛ برای اینکه دومی در کار نیست. ایشان را نمیتوانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم الّا همین که مهدی موعود است. آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر؛ و ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه موفق شدیم انشاءالله به زیارت ایشان، طوری باشد که روسفید باشیم پیش ایشان. (صحیفه امام، ج 12، ص 480 - 485) |
آیا شیوع ویروس کرونا از علائم آخرالزمان است؟
نوشته شده توسطرحیمی 15ام فروردین, 1399
استاد خارج حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از مسائل مانند بیماریها که اکنون شاهدش هستیم، جنبه قطعی ندارد. وقتی این علائم را میبینیم، نمیتوانیم بگوییم بعد از این، سایر علائم ظهور اتفاق میافتد یا خیر |
کافی است به حوادث ناگوار و حتی جنایتهای دهشتناک این چند وقت اخیر نگاهی بیندازیم. سیل، زلزله، قتل و کشتار مسلمانان و جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان و اتفاقات اخیری که در یک سال گذشته رخ داده است، موجب شده که هر از گاهی در ذیل مطالب فضای مجازی و حتی در دنیای واقع، این حوادث را به مسائل آخرالزمان گره بزنند.
با شیوع ویروس کرونا در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، این موضوع نیز مزید بر علت شده و این امر شدت بیشتری یافته است. سوال اینجاست که آیا شیوع ویروس کرونا از علائم آخرالزمان است؟ همین سؤال، موضوع گفتوگوی ما با آیتالله نجمالدین طبسی، استاد خارج حوزه علمیه قم بوده است. وی که از کارشناسان حوزه مهدویت به شمار میرود، با اشاره به اینکه علائم ظهور به ۲ دسته تقسیم میشود، درباره شیوع ویروس کرونا و علائم آخرالزمان توضیحاتی را مطرح کرد که در ادامه میخوانید:
جمعهها طبع من احساس تغزل دارد
نوشته شده توسطرحیمی 15ام فروردین, 1399
شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی؛
جمعهها طبع من احساس تغزل دارد
جمعهها طبع من احساس تغزل دارد ناخودآگاه به سمت تو تمایل دارد بی تو چندیست که در کار زمین حیرانم مانده ام بیتو چرا باغچه ام گل دارد شاید این باغچه ده قرن به استقبالت فرش گسترده و در دست گلایل دارد تا به کی یکسره یکریز نباشی شب و روز ماه مخفی شدنش نیز تعادل دارد کودکی فال فروش است و به عشقت هر روز می خرم از پسرک هر چه تفال دارد یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت یک قدم مانده زمین شوق تکامل دارد هیچ سنگی نشود سنگ صبورت، تنها تکیه بر کعبه بزن، کعبه تحمل دارد… |
آیا امام زمان (عج) از یاران خود بیعت می گیرد؟
نوشته شده توسطرحیمی 15ام فروردین, 1399
آیا امام زمان (عج) از یاران خود بیعت می گیرد؟
پورتال جامع مهدویت در بخش مخزن پرسش و پاسخ خود به برخی از سؤالات پیرامون «ویژگی های یاران امام موعود» پاسخ داده است که سؤالات و جواب ها در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما مهدی یاوران خواهد شد.
- امام زمان(عج) با اصحاب خود، بر سر چه اصولی پیمان میبندد؟
از جمله برنامهها و روشهای حضرت مهدی علیهالسلام، پیمانبستن و تعهد با یاران خویش است.
بیعت و پیمانبستن، از همان آغاز تشکیل حاکمیت اسلام، مرسوم شد؛ به طوری که پایهگذاری نخستین مرکزیّت حکومت اسلامی توسط پیامبر اسلام، با بیعت و پیمانگرفتن از یکایک مردم همراه بود.
حضرت مهدی علیهالسلام نیز چون نیاکان خویش، از یارانش بیعت میگیرد و با آنان پیمان میبندد؛ پیمان امام، بر اساس اصول اسلام و اقتضائات و نیازهای قیام جهانی امام زمان است.
امامعلی علیهالسلام میفرماید:
«همانا قائم، با یارانش پیمان میبندد و از آنان بیعت میگیرد که مسلمانی را دشنام ندهند، حریمی را هتک نکنند، به خانهای هجوم نبرند، کسی را به ناحق نزنند، طلا و نقره جمع نکنند و گندم و جو انبار نسازند، مال یتیمان را نخورند، لباس خز و حریر نپوشند، کمربند زرّین نبندند، در امور زندگی به اندک بسنده کنند، لباس درشت (زبر و نامرغوب) بپوشند و صورت بر خاک بگذارند و در راه خدا، به جهادی شایسته مبادرت ورزند؛ خود امام نیز متعهد میشود که از همان راهی که آنها میروند، برود و مانند آنها لباس بپوشد و بر مرکبی مانند مرکب آنها سوار شود و چنان باشد که آنها هستند، به اندک بسنده کند و زمین را با یاری خدا از عدل و داد پُر کند، پس از آنکه از ستم پُر شده باشد … و برای خود، صاحب و دربانی نگمارد». [۱]
————-
پینوشتها:
۱. منتخبالأثر، لطفالله صافی گلپایگانی، ص ۴۶۹
حوزه
تو نیستی و چهار فصل دلم پاییز است
نوشته شده توسطرحیمی 14ام فروردین, 1399
تو نیستی و چهار فصل دلم پاییز است
اللهم عجل لولیک الفرج
یاران مهدی(عج)
نوشته شده توسطرحیمی 14ام فروردین, 1399مولی امیرالمومنین علیه السلام
یاران مهدی(عج)
همه جوان اند
و پیر در میان آنها به چشم نمی خورد،
مگر اندک مانند سرمه در چشم.
الغیبه للطوسی،ص476
اللهم عجل لولیک الفرج
نیمه شعبان؛ مظهرِ امید به آینده
نوشته شده توسطرحیمی 13ام فروردین, 1399
نیمه شعبان، مظهر امید به آینده است؛
یعنی همه امیدهایی که ما به چیزی پیدا میکنیم،
ممکن است بشود، ممکن است نشود؛
اما امید به اصلاح نهایی بهوسیله ولی مطلق حضرت حق،
حضرت صاحبالزمان (عج) امید غیرقابل تخلف است.
السَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه؛
وعده تضمینشده خدا است…
فقط هم ما -شیعه- نمیگوییم،
فقط هم ما مسلمانها نمیگوییم،
[بلکه] همه ادیان عالم منتظر یک روز آنچنانی هستند.
امتیاز کار ما این است که ما طرف را میشناسیم،
وجودش را حس میکنیم،
حضورش را قبول داریم،
با او حرف میزنیم، با او مخاطبه میکنیم،
از او میخواهیم و او هم پاسخ میدهد به ما؛
تفاوتش این است.
دیگران -مسلمانان غیر شیعه و متدینین غیرمسلمان- به یکچیز مبهمی معتقدند؛ اما شیعه نه؛ مشخص است که چه میخواهیم، با چه کسی حرف میزنیم؛ [نیمه شعبان] روز امید است.
(امام خامنهای، 10/02/1397)
بعثت و مأموریت آخرالزمانی پیامبر
نوشته شده توسطرحیمی 4ام فروردین, 1399
توجه به فسلفه بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله از منظر تمدنی و باورهای مهدوی نگاه و منظر انسان را نسبت به این رویداد عظیم تاریخ بشریت متفاوت از گذشته میکند. در این منظر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به عنوان پیامبر آخرالزمانی شناخته میشوند که مأموریت تکمیل رسالت انبیای گذشته و رساندن بشر به اوج قلههای ارزشهای انسانی و در قالب ایجاد جامعهای آرمانی را بر عهده دارد که از آن به عنوان «عصر ظهور» یاد میکنیم. با این نوع نگاه، قرآن ابزار و نقشه راه این امر و اهلبیت و خلفای ایشان مربیان و معلمان این مسیرند.
عزم و جدیت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به ویژه پس از بعثتشان در مسئله مهدویت، تبیین مسائل آخرالزمان و ظهور امام عصر (عج به قدری بود که از رایجترین مباحث آن زمان شناخته میشد؛ نشان به اینکه در دستهبندی احادیث موضوعی مربوط به نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله مسئله مهدویت و آخرالزمان سهم بسزایی در روایات نبوی دارد؛ موضوعی که متأسفانه از نگاه عمده اندیمشندان دینی و مورخان تاریخ اسلام به دور مانده است.
از جمله مباحثی که در این دست روایات نبوی دیده میشود، شامل علامات قیام قائم، اوضاع جهان در آخرالزمان، حتمی بودن ظهور، نام و نسب و خصوصیات جسمی امام عصر (عج)، اقدامات آن حضرت پس از ظهور، اوضاع جهان در دوران حکومت امام عصر (عج) است.
پیشگویی پیامبر صلی الله علیه و آله درباره فرجام تاریخ
نوشته شده توسطرحیمی 4ام فروردین, 1399
امام باقر علیه السلام در شرح این آیه میفرمایند:
منظور از اینان که زمین را به ارث میبرند، یاران حضرت مهدی علیهالسلام هستند که در واپسین حرکت تاریخ و آخرالزّمان خواهند آمد.
حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره مبارکه انبیاء، اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه می فرماید:
«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛
ما در زبور پس از تورات نوشتهایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد».
این استاد اخلاق ادامه داد: در تفسیر «مجمع البیان» ذیل آیه آمده است:
«وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ»
و به یقین ما در زبور پس از «ذکر» نوشتیم… آنچه آمد ترجمه آیه است و در تفسیر آن سه نظر آمده است: نخست، به باور پارهای واژه «زبور» به مفهوم کتابهای آسمانی پیامبران است. با این بیان منظور این است که: ما در کتابهای همه پیامبران پس از لوح محفوظ نوشتهایم… .