موضوع: "مهدویت"

چه دعایی را برای تشرف به محضر امام زمان (عج) بخوانیم؟

نوشته شده توسطرحیمی 27ام بهمن, 1397

 

دستور العمل تشّرف به محضر امام زمان (اروحنا فداه) از امام صادق علیه السّلام نقل شده که سیّد جلیل بن باقی در کتاب «اختیار مصباح» نقل کرده: «هر کس بعد از هر نماز فریضه این دعا را بخواند، به درستی که او در خواب یا بیداری امام محمّد بن حسن عسکری را خواهد دید»، دعا این است: «اللهم بَلِغُ مولانا صاحب الزمان…»

همچنین عارف بزرگ مرحوم آیت الله علّامه حاج سیّد عبّاس حسینی کاشانی (ره) می‌فرمودند: «مداومت بر این دعای شریف بعد از نماز صبح برای تشرّف محضر مقدّس امام زمان (عج) دستور مجرّبی است.»

دعا این است:

«اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ، عَنْ جَمیعِ‏ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى‏ مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَسَهْلِها وَجَبَلِها، حَیِّهِمْ وَمَیِّتِهِمْ، وَعَنْ والِدَىَّ وَوَُلَْدى‏، وَعَنّى‏ مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَهَ عَرْشِ اللَّهِ وَمِدادَ کَلِماتِهِ، وَمُنْتَهى‏ رِضاهُ، وَعَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَاَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ، اَللّهُمَّ اِنّى‏ اُجَدِّدُ لَهُ‏ فى‏ هذَا الْیَوْمِ وَفى‏ کُلِّ یَوْمٍ، عَهْداً وَعَقْداً وَبَیْعَهً فى‏ رَقَبَتى‏، اَللّهُمَ‏ کَما شَرَّفْتَنى‏ بِهذَا التَّشْریفِ، وَفَضَّلْتَنى‏ بِهذِهِ الْفَضیلَهِ، وَخَصَصْتَنى‏ بِهذِهِ النِّعْمَهِ، فَصَلِّ عَلى‏ مَوْلاىَ وَسَیِّدى‏ صاحِبِ الزَّمانِ، وَاجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَاَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى‏ مِنَ الْمُسْتَشْهَدینَ‏ بَیْنَ یَدَیْهِ، طائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى‏ نَعَتَّ اَهْلَهُ فى‏ کِتابِکَ، فَقُلْتَ صَفّاً کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصوُصٌ، عَلى‏ طاعَتِکَ وَطاعَهِ رَسوُلِکَ‏ وَآلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ، اَللّهُمَّ هذِهِ بَیْعَهٌ لَهُ فى‏ عُنُقى‏ اِلى‏ یَوْمِ الْقِیمَهِ.»

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتظار فرج عمل است

نوشته شده توسطرحیمی 14ام بهمن, 1397

 

حجت الاسلام ثمری:

امروز وظیفه ما انتظار فرج حضرت حجت(عج) است؛ انتظار فرج یک ایده و آرمان دست نیافتنی نیست، این گونه نیست که به یک اعتقاد بسنده کنیم بلکه باید در عمل منتظر آن وجود نورانی بود، با دعا کردن و ندبه خواندن تکلیف ما تمام نمی شود، باید منتظر باشیم،

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

«أفضل الأعمال انتظار الفرج»

 انتظار فرج عمل است و دعا خواندن و ندبه کردن جزوی از آن محسوب می شود، از عللی که سبب غیبت امام زمان(عج) شد عدم درک صحیح از مقام ولی خدا و گم شدن جهات دینی در زندگی مردم بود که سبب از دست رفتن سبک زندگی اسلامی شد.

 انتظار یک عمل است یعنی منتظر امام زمان(عج) در محیط کسب و کارش باید ویژگی های خاصی داشته باشد، کسی که منتظر است باید در زندگی، در مواجهه با مردم، در مسجد و … ویژگی های خاصی داشته باشد.

در جامعه مهدوی، باید کرامت انسان در حریم و حدود خاصی رعایت شود؛ اینها زمینه ظهور حضرت(عج) را فراهم می کند، روزی که سبک زندگی ما مهدوی شد و جایگاه اجتماعی زن و مرد آن گونه که مد نظر اسلام ناب محمدی است شکل گرفت، زمینه ظهور حضرت حجت(عج) فراهم می شود.

عقیده آیت الله بهجت درباره مسجد جمکران

نوشته شده توسطرحیمی 14ام بهمن, 1397

 

آیت الله بهجت (ره) می فرمودند:

عده‌ای از پاکان و نیکان با حضرت صاحب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف سؤال و جواب می‌کنند و حاجت می‌طلبند و جواب می‌گیرند و در مسجد جمکران، صدای آن حضرت را می‌شنوند!

در محضر بهجت، ج٢، ص ٨۶

هل الیک یابن احمد سبیل فتلقی

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آذر, 1397

 

هل الیک یابن احمد سبیل فتلقی

آیا بسوی تو ای پسر احمد راهی هست که ملاقات شوی

 

آقای خوبم سلام!

آرزوی شیرین هر لحظه این منــِ خطاکار …

اللهم عجل لولیک الفرج!

سرگردان کوی کیستم…

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آذر, 1397

 

‌جمعه ای دیگر…

در این لحضه ها ی دلواپسی، دلواپسم،

دلواپس آمدنت، دلواپس ندیدنت!!!

آه که تو را حتی به رویا هم ندیدم…

ندیدنت چه احساس غریبست!!!

و من جزء هوایت هوایی ندارم

 

« کی می شود تو ما را و ما تو را ببینیم»

                                        متی ترانا و نریک؛

 

 

شایدآنقدرها هم که می گویم منتظر آمدنت نیستم!!

این همه لاف زن و مدعی اهل ظهور….

با چه شوقی آمدنت را به فریادنشسته ام

واقعا نمی دانم چگونه می شود سرود هجرانت را

و زندگی کرد نبودنت را

 

مانـده ام بی تـو چرا باغـچه ام گـل دارد

 

روزها گذشتند ، هفته ها ، ماه ها و بلکه سالها…

ومن منتظرم آمدنت را هنوز

شاید این جمعه بیایی ، شاید….

دل بهانه ی تو را میگیرد ….

 

 
إِلَى مَتَى أَحَارُ فِيكَ يَا مَوْلاَيَ‏

 

تا به کی حیران و سرگردان کوی تو باشم

 

العجل یا مغیث الشیعه

 

العجل یا مهــدی عجل الله فرجه الشریف

 


مانده ام بی‌تو چرا باغچه ام گل دارد!؟

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آذر, 1397

 

السّلامُ علیک یا ربیعَ الاَنام و نضرة الایّام

 

دانلود کلیپ

 

جمعه‌ها طبع من احساس تغزل دارد
ناخودآگاه به سمت تو تمایل دارد

بی تو چندیست که در کار زمین حیرانم
مانده ام بی‌تو چرا باغچه ام گل دارد

شاید این باغچه ده قرن به استقبالت
فرش گسترده و در دست گلایل دارد

تا به کی یکسره یکریز نباشی شب و روز
ماه مخفی شدنش نیز تعادل دارد

کودکی فال فروش است و به عشقت هر روز
می خرم از پسرک هر چه تفال دارد

یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت
یک قدم مانده زمین شوق تکامل دارد

هیچ سنگی نشود سنگ صبورت، تنها
تکیه بر کعبه بزن، کعبه تحمل دارد…

سید حمیدرضا برقعه ای

"تب هجران" با صدای صابر خراسانی

نوشته شده توسطرحیمی 26ام آبان, 1397

نهی از تعیین وقت برای ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین علیه السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم. در اینجا برای آشنایی شما عزیزان به برخی از این روایات اشاره می کنیم.

 تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین علیه السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم. در اینجا برای آشنایی شما عزیزان به برخی از این روایات اشاره می کنیم.

 

امام صادق علیه السلام در روایتی خطاب به محمدبن مسلم می فرماید:

ای محمد! هر کس برای تو خبری از ما درباره تعیین وقت [ظهور] نقل کرد در تکذیب او درنگ نکن؛ زیرا ما [اهل بیت] برای هیچ کس وقت ظهور را تعیین نکرده ایم.

 

در روایات دیگری وقتی «مِهزَم» به امام صادق علیه السلام عرض می کند:

فدایت شوم، در مورد این امری که ما در انتظار آنیم، مرا آگاه کنید که چه زمانی واقع می شود؟

 

آن حضرت می فرماید:

ای مهزم! آنان که [برای این امر] تعیین وقت می کنند دروغ می گویند و آنها که [در این امر] شتاب می کنند نابود می شوند و کسانی که تسلیم می شوند نجات می یابند.

 

همچنین در توقیعی که از ناحیه مقدسه صاحب الزمان علیه السلام در پاسخ به پرسش های «اسحاق بن یعقوب» وارد شده، چنین می خوانیم:

 

اما آشکار شدن فرج، به اراده خداوند است و آنان که [برای ظهور] وقت تعیین می کنند دروغ می گویند.

 

توجه به روایات یادشده به خوبی این نکته را بر ما روشن می سازد که ما، نه تنها حق نداریم به استناد برخی رویدادهای اجتماعی و یا حوادث طبیعی به پیش بینی زمان ظهور و تعیین وقت برای آن بپردازیم؛ بلکه بر ما لازم است ادعای کسانی را که مدعی دانستن زمان ظهورند تکذیب کنیم و جلوی نشر این گونه ادعاها را بگیریم.

 

فلسفه این حکم نیز روشن است؛ شما تصور کنید اگر هر از چندی زمانی برای ظهور تعیین شود و ظهور به وقوع نپیوندد چه پیش خواهد آمد. آیا مردم رفته رفته ناامید نمی شوند و اعتقاد خود را نسبت به اصل اندیشه مهدویت و ظهور منجی از دست نمی دهند؟! بنابراین باید بسیار مواظب بود و اجازه نداد که «انتظار فرج» به عنوان ارزشمندترین سرمایه اعتقادی شیعه در عصر غیبت، بازیچه دست جاهلان یا شهرت طلبان گردد.

 

 

 

ظهور را از نزدیک ببینیم
اگر چه ما از تعیین زمان برای ظهور نهی شده ایم اما این بدان معنا نیست که با موضوع ظهور به عنوان واقعه ای دور از دسترس که در آینده ای دور و نامعلوم به وقوع می پیوندد برخورد کنیم، بلکه باید همواره خود را در چند قدمی ظهور ببینیم و امیدوار باشیم که در زمان حیات خود، ظهور حضرت حجت علیه السلام را درک کنیم.

 

این نکته ای است که از مجموع روایاتی که در این زمینه از ائمه معصومین علیه السلام نقل شده استفاده می شود؛ که از جمله می توان به بخشی از دعای عهد که از امام صادق علیه السلام نقل شده، اشاره کرد. در بخشی از دعای یادشده چنین می خوانیم:

 

بار خدایا! اندوه ودلتنگی این امت را باحضور ولیّ خود برطرف ساز و در ظهور او شتاب کن. دیگران ظهور او را دور می بینند ولی ما آن را نزدیک می بینیم… .

 

پی نوشت:
برای مطالعة بیشتر ر.ک:معرفت امام زمان علیه السلام

و تکلیف منتظران، ابراهیم شفیعی سروستانی

حوزه

عهد پیامبر صلی الله علیه و آله از ائمه و شیعیان نسبت به برپایی ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

امام صادق علیه السلام در یک روایت درباره عهد پیامبر صلی الله علیه و آله از ائمه و شیعیان نسبت به برپایی ظهور اشاره فرمود.


بیشترین آیات و روایات موضوعی را به خود اختصاص داده است. در طبقه‌بندی موضوعی آیات قرآن تاکنون بیش از 1200 آیه مرتبط با موضوع مهدویت یافت شده در حالی که حجم آیات فقهی حدود 500 آیه است. این دست آیات با عنوان «آیات‌المهدی(عج)» شناخته می‌شوند. بنابراین طبیعی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل‌بیت وحی علیهم السلام بیشترین تبیین را نسبت به مهدویت به شیعیان خویش ارائه داده باشند. 

در یک نگاه کلی می‌توان احادیث و روایات تفسیری معصومین علیه السلام در باب مهدویت را در 6 مقطعِ قبل از خلقت، عصر انبیاء و رسولان، غیبت صغری و کبری، آخرالزمان، عصر ظهور و دوران پس از ظهور قرار داد. روایات مقطع قبل از خلقت ناظر بر عهد و میثاق انبیاء و شیعیان در عالم “ذر” نسبت به برپایی امر ظهور، روایات عصر انبیاء و رسولان ناظر بر عزم و کوشش ایشان در راستای برپایی حکومت حقه و آشنا کردن قومشان با مسأله آخرالزمان و ظهور و روایات عصر غیبت، آخرالزمان و مقطع ظهور ناظر بر وقایع آخرالزمانی و مسأله رجعت تا زمینه‌سازی ظهور و سپس برکات عصرپس از ظهور امام زمان(عج) است که این بخش‌های انتهایی بیشترین حجم روایات مهدوی را به خود اختصاص داده‌‌اند.

صفحات: 1· 2

علائم آخرالزمان و راهکار امام علی علیه السلام در عبور از فتنه‌های آن

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

حضرت امام علی علیه السلام در یک روایت به برخی فتنه‌های آخرالزمانی و راهکارهای عبور از آن‌ها اشاره می‌فرماید.


بخش عمده‌ای از خطبه‌های نهج البلاغه که در آن‌ها اشاره به امام زمان(عج) دارد، مربوط به علائم و نشانه‌های آخرالزمان است. از جمله حضرت در خطبه 187 می فرمایند:

* هان ای مردم در آینده پشت کردن روزگار خوش و قطع شدن پیوندها و روی کار آمدن خردسالان را انتظار کشید؛ أَلَا بِأَبِی وَ أُمِّی هُمْ مِنْ عِدَّةٍ أَسْمَاؤُهُمْ فِی السَّمَاءِ مَعْرُوفَة

* این روزگاری است که ضربات شمشیر بر مؤمن آسان‌تر از یافتن مال حلال است؛ ذَاکَ حَیْثُ تَکُونُ ضَرْبَةُ السَّیْفِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَهْوَنَ مِنَ الدِّرْهَمِ مِنْ حِلِّه‏

*روزگاری که پاداش گیرنده از دهنده بیشتر است و آن روزگاری که بی نوشیدن شراب مست می‌شوید؛

ذَاکَ حَیْثُ یَکُونُ الْمُعْطَى أَعْظَمَ أَجْراً مِنَ الْمُعْطِی‏؛ ذَاکَ حَیْثُ تَسْکَرُونَ مِنْ غَیْرِ شَرَاب‏

ادامه »


 
دانلود تقویم 98